Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1317529
Köpte en XC60 -11 som gått 20.000 mil i höstas. Den kostade mig 120.000;-.
Mycket nöjd med bilen överlag.
Men så för några veckor sen så började det tjuta när jag svänger, och det brummar/skorrar i hjullagren.
Jag har kört ungefär 500 mil med bilen, och om tre dagar har jag ägt bilen i sex månader.

Bilhandlaren hävdar att fel av denna typ inte täcks av begagnad-garantin pga ålder och körsträcka. Bilen är 8 år gammal, har gått 20.000 mil och jag har kört en bit med den.

Vad säger lagen? Är det förslitningsskada som begbilgaranti inte täcker, eller har jag rätt att kräva garanti?
#1317538
Garantin kan de stoppa opp då de sällan är bättre än vad som lagstadgats resterande bör man kunna hitta här https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/

Jag vill nog ändå själv hävda att detta går under "Ta hänsyn till bilens livslängd"
#1317623
Först och främst är ju frågan vad som står i garantin från bilhandlaren, står det att detta är undantaget?

När det kommer till konsumentköplagen så kan man hävda att bilen skulle vara i sämre skick än vad det är utlovat vid köpet.

Bara att fråga om bilhandlaren är villig att ta detta på antingen garantin eller om du reklamerar genom konsumentköplagen. Blir det nej på detta så anmäler du till ARN för att få ett beslut.
Löjliga priser XC70

Ja, jag är ju bara en, så det kan v&au[…]

Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]