Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Pettan
#1303346
Jag har en xc60 -15.
Lämnade in den på service hos bilia och min sambo hämtade den när den var klar. När jag körde den senare samma dag så märkte jag att det lyste en röd triangel i instrumentpanelen. Det stod inte vad detta berodde på kombipanelen. Enligt min sambo så lyste detta när hon hämtat bilen också (men hon är inte van med bilen så hon anmärkte inte på det).

Jag ringde verkstaden och påtalade detta och fick rådet att lämna in den dagen därpå. Då jag inte har möjlighet att lämna den så bad jag min sambo att lämna in den ånyo.
Tydligen så lyste den pga elektroniskt fel i huvlåset, enligt mekanikern.
Vi var välkomna att boka en tid för att ordna detta "för ett rimligt pris".
Detta "fel" fanns inte när jag lämnade in bilen utan uppkom direkt i anslutning till servicen.

Då ska jag väl inte behöva betala nåt för att få bilen återlämnad i det skicket jag lämnade in den i?
Nu har jag inte frågat vad exakt det skulle kosta, det kanske bara är någon hundring, men rent principiellt vill jag inte alls betala nåt överhuvudtaget.
Vad skulle ni göra? :-/
#1303349
Ett huvlås kan ju paja närsom, men rent principieelt är jag väl inne på din linje, kostar det några hundringar skulle jag inte bry mig, bara betala, kostar det typ en tusenlapp skulle jag ta upp det hela till diskussion. Jag vet inte om det finns nån praxis för den här typen av händelser.

Avakta och se vad de säger efter repatrationen är utförd, det ska ju lagas i vilket fall.
#1303360
Råkade ut för något liknande när jag lämnade in förra bilen för däckbyte. När jag hämtade bilen så lös ABS-lampan, vilket den aldrig gjort förut.
Fick dom att ta upp bilen på lyften igen men det hittades inget fel. Svor en lång ramsa för mig själv och körde hem.
Av med hjulen hemma och såg då att ABS-kransen va i bitar på ena sidan bak, kransen hade i sin tur naturligtvis dragit sönder även ABS-givaren.

Antagligen hade kransen gått sönder av vibrationerna från mutterknackaren, den var ganska rostig och spröd, hade kanske gått sönder även om det var jag som bytte hjul, alternativt hållit sig hel 100 000 mil till, vem vet?
Köpte krans o givare på skroten, bytade o valde glömma bort. :-)

Fråga efter pris innan byte.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]