Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Shagrath
#1299237
Hej, kanske en svindum fråga men jag har inte bytt Volvo sen 2009 och har nu beställt en ny V60 CC.
Det har ju hänt en del på säkerhetsfronten med pilot assist, oncoming mitigation by braking osv osv.
Är detta nåt man kan använda när man prutar på premien eller tar försäkringsbolagen redan hänsyn till detta när de ser bil, årsmodell osv?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1299239
Dom ser nog snarare "Ohh! Ny, dyr teknik, det tar vi ut extra för." ;p

Men man tycker ju kanske att dom bör se till fördelarna också. Tyvärr inte insatt i hur dom bedömer.
av Lövet
#1299261
Försäkringsbolagen har inget sätt att veta vad det är för utrustning i en bil så det är en hela modellkollektivet som antingen får dyrare eller billigare premie, inte den enskilda bilen.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1299267
Jag tror vi relativt snart bör kunna se minskad olycksrisk när det gäller bil/fotgängare när dessa system blir vanligare och vanligare och standard i många bilar. Även om dom inte fungerar 100% borde det märkas. Samma sak med kökrockar som ju helt nästan helt skulle kunna elimineras om samtliga bilar har dom system som t.ex. Volvo har med autobroms.
av Lövet
#1299281
@Fjonsson, Ja, samtidigt så har vi en effekt åt andra hållet (detta har Volvia redan börjat räkna med tydligen) att småkrockar blir mycket dyrare att reparera eftersom det sitter radars och en massa grejer i fronten. Så man undrar nästan om nettot blir positivt eller negativt...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1299313
Om småkrockarna helt försvinner spelar det mindre roll. Men dom stora pengarna ligger i skador på passagerarna och andra trafikanter utanför bilen. Vi får se om några år när tekniken sprider sig.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]