Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1294012
Kollade upp min försäkring, vilket jag gör återkommande eftersom jag har det bolaget jag inte tycker speciellt mkt om, Volvia.

Min bil kostar 864kr månaden, gjort det sedan vagnskadegarantin gått ut mer eller mindre.
Tar jag en likadan bil,
v60 t5 r-design 2015
2500-3000 mil om året
Trygghetspaket eller liknande

Så kostar den 731kr månaden hos volvia, på mej

Min bil får ett pris på 674kr månaden hos trygg-hansa.

Med den informationen bemötte jag den gode göteborgskan på volvia, som inte kunde hjälpa mej innan 2 mars när det var en månad kvar till årsförfallo.
Jag berättade om att man enkelt kunde ställa av bilen och säga upp garageförsäkringen, vilket var ”inte som det är tänkt”
Jo tjena.
Fick även förklarat att Helmia Bil inte är en volvo-återförsäljare (vilket dom är) vilket gör att jag inte kunde räkna med maskinskada till 17000 mil

SÅ, nu undrar jag. Vad har ni för bolag? Minst 15000 mil på maskinskadan är viktigt, självriskerna är inte lika viktiga. Är ni nöjda?

Senast redigerad av 1 TommyP86, redigerad totalt 0 gånger.
av UnleashFusion
#1294013
Hm.. i ditt fall skulle jag säga trygg-hansa. (hade själv valt den om jag nu inte fick bra premie ur volvia) , nästa år blir min försäkring på nice-price och det slår trygghansa
dock är självrisken på nice-price 5000kr/vagnskada men hade jag tagit helförsäkring är det nästintill samma villkor men att det blir 130-180kr dyrare än nice price. (har annars den vanliga 3000kr självrisk.

priserna: LF 638kr+(om jag ska ha tillägg 53kr/mån) 690kr.
Trygghansa: 703kr+försäkring stor 75kr/mån) 774kr
Volvia: helförsäkring 582kr(med 3000kr självrisk), 526kr( 5000kr självrisk), och nice price 406kr/5000kr självrisk).
Senast redigerad av 2 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1294016
Jag har Trygg-Hansa sedan många år tillbaka, både på fordon, person och bostad.
Har 1 månad kvar till årsförfallodag på bilen, men kan inte se att jag hittar något som är så speciellt mycket billigare än TH.
Volvia var dyrare enligt webben, så jag har nog TH 1 år till.

Om inte så för enkelthetens skull och bra bemötande när man behöver hjälp. Det är också mycket värt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1294017
LF, haft de sedan 2009 nu och oavsett om ett fordon behövt försäkringen eller något i hemmet har de hittills fungerat bättre och snabbare än jag väntat mig. Nu har vi gått så långt att vi to.m har bo-lån hos dem, de var smidiga och billiga där
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1294018
Funderar på att byta till Folksam, det går då loss på 672kr månaden och är 15000 mils maskinskada.
Känner också lite att det är själva kontakten som är viktig, och den är inte på topp med volvia. Självriskerna var dessutom betydligt lägre med folksam.

Kollade för nån vecka sen på folksam, då var det mycket dyrare? Lite oklart.
av Lövet
#1294020
Tänk på att LF är helt decentraliserat, dvs upplevelser från ett län behöver inte alls gälla för övriga. Det är formellt olika bolag.

TH, IF, Folksam osv har centraliserade processer på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1294022
Japp, LF är i mitt fall dyrare på alla sätt.
Känns som småpengar att bråka om, vilket har lett till att jag kört på volvia i 4 år.
Det är mer kundbemötandet som i flera fall från volvia varit helt uselt. Och det är lite väl konsekvent.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1294023
Jag har Volvia på Volvon men har samtidigt IF på en annan bil som jag fick en skada på förra året (blev påkörd av en moped). Den skadan hanterades utmärkt. Mycket smidigt. IF har dessutom bra villkor med t.ex. värdeextra som betalar 120% av värdet vid totalskada.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]