Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1301743
@ballans, Jag håller med dig "Premien är en sak, bolagets policy är också viktigt vid valet". Det är därför jag har Volvia. Jag drev under många år taxirörelse. Volvobilarna, som var försäkrade i Volvia, hade regelmässigt kortare stillestånd efter olycka än de bilar, av annat märke, som jag hade försäkrade i Trygg-Hansa.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1301810
Fick årets försäkringsbrev från volvia nu, 907kr istället för 860 eller vad det var innan. Härligt. Nog för att det är småpengar ner till billigaste på 6xxkr, men ändå. Får väl se vad det blir.
av UnleashFusion
#1301824
Varje år när försäkringsbrev kommer från vilket bolag ringer jag till dom och frågar varför det blir så dyrt och så förhandlar vi och ser beroende vart man bor i landet och oftast får jag ner priset en aning. har väl hänt någon gång att man fått den något billigare än vad man hade från förra året men annars +/ 20-50kr extra/mån. från förra årets
av valln
#1301827
Tänk på att en del bolag har en nyteckningsrabatt vilket innebär att det blir billigare första året för att det år 2 mycket väl kan bli dyrare än det bolag du lämnade.
av UnleashFusion
#1301882
valln skrev: ons 27 feb 2019, 18:06 Tänk på att en del bolag har en nyteckningsrabatt vilket innebär att det blir billigare första året för att det år 2 mycket väl kan bli dyrare än det bolag du lämnade.
Visst är det så, skulle kanske nämnt att jag enbart haft volvia dom senaste 8åren och inga andra bolag har slagit deras pris/mån(det län jag bor i är en stor faktor)
Användarvisningsbild
av Derank
#1301889
Volvia har a de senaste 20 åren varit billigast här i norr iaf, nu när jag kliver över på helförsäkring på XC60in blev den tom billigare än förra V70in. 435sek/mån/1500milår Hade räknat med en 6hundring. Ibland förstår jag inte hur premierna räknas ut
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1301892
Bytte från Trygg Hansa till Volvia i förra veckan.
Går snart över till helförsäkring, då är Volvia 3500:- billigare/år med maximal körsträcka (över 2500 mil/år).
av ballans
#1302827
Storleken på premien är en sak. Vilken policy som bolaget tillämpar är en viktig faktor, för mej.
Jag hade Volvia för min XC70. En dag stod jag parkerad i en parkeringsruta på en större parkering. Dvs det var flera rader av parkerade bilar. När jag skulle därifrån backade jag ut ur fickan. Ut i mellan rummet, mellan rader av parkerade bilar, som det gör på större p-platser. Jag lägger i backen rullar ut ur rutan. Stannar lägger i 1'an. Då hörs et skrapljud. En bil har försökt komma emellan i det lilla utrymmet som finns kvar till motstående rad av parkerade bilar. Ingen backvarning startas i min bil. Vi var tre personer i min bil som säjer samma sak. Att inte backvarning ljuder är det enda tekniska fakta som föreligger i fallet. I övrigt finns åsikter och påståenden.
Volvia dömmer mej som oaktasam "eftersom du backat ut ur parkeringsfickan". Jag överklagar. Volvia använder försäkringsbolaget If som sin instans för överklagande. If gör samma bedömning som Volvia. Jag blir skyldig att betala bådas självrisk. Det betyder att Volvia kräver att du backar in i parkeringsruta, för att inte riskera att bli skadeståndsskylding utifall någon kör på dej när du backar ut.
Strax efter byter jag bil. Nu ett annat bilmärke.
Jag kontaktar Folksam och TryggHansa för offert. I dessa två kontakter ställer jag frågor om generell bedömning i situationer liknade den jag råkade ut för. Båda hade bedömt att, "eftersom backvarning inte startade så pågick inte backning när sammanstötningen ägde rum". Efter det så visade jag pappren från rapporten och från kommunikationerna med Volvia och If. De vidhöll sin bedömning.
Nu har jag Trygg Hansa. Rekomendation: Backa alltid in i parkeringsficka. Eller byt försäkringsbolag.
av Lövet
#1302842
Du kan ju aldrig förlita dig på PDC som ersättning för manuell uppsikt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1302851
Jag tror det är svårt att få rätt när man backar, oavsett bolag. Motparten kan ju säga att du inte hade uppsikt annars hade ju inte kollisionen skett. Svårt att motbevisa det. Jag har hört att när man backar är man alltid orsakade till olycka och jag backar alltid därefter...
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]