Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1294045
Fjonsson skrev: tis 22 jan 2019, 15:36 Jag har Volvia på Volvon men har samtidigt IF på en annan bil som jag fick en skada på förra året (blev påkörd av en moped). Den skadan hanterades utmärkt. Mycket smidigt. IF har dessutom bra villkor med t.ex. värdeextra som betalar 120% av värdet vid totalskada.
År inte IF och Volvia samma?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1294048
Kan det säkert vara. IF säljer försäkringslösningar till generalagenter. Till exempel är Porscheförsäkring i grunden en IF-försäkring men med annorlunda villkor än den försäkring man kan teckna direkt med IF. Porscheförsäkring är dessutom betydligt dyrare och med villkor som knyter kunden närmare återförsäljaren i händelse av en skada.
av Lövet
#1294049
Cotag skrev:
Fjonsson skrev: tis 22 jan 2019, 15:36 Jag har Volvia på Volvon men har samtidigt IF på en annan bil som jag fick en skada på förra året (blev påkörd av en moped). Den skadan hanterades utmärkt. Mycket smidigt. IF har dessutom bra villkor med t.ex. värdeextra som betalar 120% av värdet vid totalskada.
År inte IF och Volvia samma?
IF är försäkringsgivare för Volvia (och äger) men det är ett eget bolag med en egen organisation, skadehantering och tariffer.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1294062
Lövet skrev: tis 22 jan 2019, 17:13
Cotag skrev:
Fjonsson skrev: tis 22 jan 2019, 15:36 Jag har Volvia på Volvon men har samtidigt IF på en annan bil som jag fick en skada på förra året (blev påkörd av en moped). Den skadan hanterades utmärkt. Mycket smidigt. IF har dessutom bra villkor med t.ex. värdeextra som betalar 120% av värdet vid totalskada.
År inte IF och Volvia samma?
IF är försäkringsgivare för Volvia (och äger) men det är ett eget bolag med en egen organisation, skadehantering och tariffer.
Ja, har själv huset i IF och bilen i Volvia. Ganska säker på att det är fördel med att ha det så med "bara" en självrisk vid stöld ur bil exempelvis. Men helt säker är jag inte, sällan man läser försäkringsbreven liksom..
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1294076
Cotag skrev:
Lövet skrev: tis 22 jan 2019, 17:13
Cotag skrev: År inte IF och Volvia samma?
IF är försäkringsgivare för Volvia (och äger) men det är ett eget bolag med en egen organisation, skadehantering och tariffer.
Ja, har själv huset i IF och bilen i Volvia. Ganska säker på att det är fördel med att ha det så med "bara" en självrisk vid stöld ur bil exempelvis. Men helt säker är jag inte, sällan man läser försäkringsbreven liksom..
Samma här. Dessutom katten och Jaguaren i If... Bägge bolagen har fungerat jättebra för mig, även vid skador. Mycket nöjd!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1294089
Kolla inte bara på milen, det är stor skillnad på hur självrisken ökar med miltalen på olika bolag. Själv har jag TH och är nöjd hittills, men urs Alfan är dyr att försäkra hos alla
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1294106
Lövet skrev: tis 22 jan 2019, 17:13
Cotag skrev:
Fjonsson skrev: tis 22 jan 2019, 15:36 Jag har Volvia på Volvon men har samtidigt IF på en annan bil som jag fick en skada på förra året (blev påkörd av en moped). Den skadan hanterades utmärkt. Mycket smidigt. IF har dessutom bra villkor med t.ex. värdeextra som betalar 120% av värdet vid totalskada.
År inte IF och Volvia samma?
IF är försäkringsgivare för Volvia (och äger) men det är ett eget bolag med en egen organisation, skadehantering och tariffer.
Och kanske egna villkor och skadereglering. Och pris. Så är det på porsche. Direkt från IF är betydligt billigare.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1294130
Har bilen och alla övriga försäkringar i IF/Volvia. Flygklubben hade alla segelflygtrailer(personbilssläp) i LF. De kostade 400-600 kronor om året. Helt plötsligt förra året höjde LF försäkringen på första släpet från 509:- till 1.610:- utan att meddela innan. Jag ringde då och fick ett "snorkigt" svar att "Det där är ju lätt specialsläp". Det har det ju varit hela tiden sedan vi tecknade försäkringen genom att meddela registreringsnumret. Nu är dessa släp försäkrade i IF till samma en normal premie för personbilssläp.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1294189
V60 D5 R-Design -16
Har haft Volvia i väldigt många år. I år var ja lite på hugget. Folksam skulle ha över 10000kr helår 2500mil. Med rabatt slutade det med 9100kr då gav dom även rabatt på villaförsäkringen som jag har hos dom. Har även hemförsäkring, sjuk och efterlevande försäkring, pensionssparande, löneväxling mm. Har typ allt där.
Volvia ville ha 6168kr och efter lite gnäll att dom va på tok för dyra sänkte dom till 5628kr. 3000kr i självrisk.
Vid tillfälle ska ja kolla vad villa och hemförsäkring kostar hos IF. Hundarna har vi hos IF.
av ballans
#1301738
Premien är ju en sak. Bolaget policy är också viktigt vid valet. Jag hade Volvia fram till dess att jag blev påkörd på en parkeringsplats. Jag backade ut ur arkerinsfickan. Ingen backvarningssignal. Lägger ur växel för att köra frammåt. Pang. En bil försökte ta sej förbi på det smala utrymmet som återstod till bilradien bakom.
Volvias bedömning var att jag befunnits agerat oaktsamt eftersom jag backade ut ur fickan. Jag överklagade naturligtvis. Volvia använder IF som sin gransknins-expert. Även de bedömde att det är oaktsamt att backa ut ur en p-ficka.
Jag kontaktade Trygg Hansa och Folksam och beskrev scenariot, utan att berätta att det var något som hänt just mej. Båda sa att det var uppenbart att det var bilen som kört in som varit oaktsam eftersom backvarningen inte gått igång.
Jag valde Trygg Hansa. Om du är på IKEA parkering, eller liknade, och har Volvia (eller IF), se till så att du alltid backar in i p- fickan.
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]