Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1293645
Sitter och spånar lite om vart man ska bege sig under den kommande sommarsemestern, trots att det är lång tid till dess.
Tanken på antingen Portugal, Marocko eller Turkiet börjar sätta sig, men har en fundering som kanske någon här har kännedom om.

Har läst mig till att Turkiet är med i Grönt kort-samarbetet (även Marocko är det) och att man kan köra i landet på den svenska försäkringen med detta tillägg. Smidigt som tusan, har gjort detta i bl.a Ukraina, Albanien och Moldavien tidigare.
Till min fundering: Gäller detta enbart på den Europeiska sidan, dvs fram till Istanbul? Eller gäller det i hela landet? Det står inget om det var jag än tittar.
Kan såklart checka med bolaget, men det är aldrig fel med lite diskussioner här heller :-)

Många mil?
Jo visst, räknar med ca 800 mil t/r till Antalya för den som undrar och ytterligare 170 om vi åker så långt som till Gaziantep, dvs 12 mil från Aleppo. Men det är en annan diskussion om man bör göra det med en svenskregistrerad bil och vart oförstånd övergår till vansinne... :-)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1293650
Tyckte turkiet verkade nice, varit där ett par ggr även om det börjar bli ett tag sen (2012 tror jag)
Inte kört bil där heller för den sakens skull, men vad jag kan dra mej till minnes så var det nog lite utanför min comfortzone, och när det kommer till bilkörande är det är en rätt stor sådan. Något speciellt som lockar där?

Hade inte gärna lämnat europa för asien eller afrika i svenskreggad bil, men å andra sidan så är det säkert ”rätt vanligt” att folk kör långt. Såg att en tidigare klasskamrat och familj kört till marocko i en sketen kleinbus eller liknande, så nog händer det. Hade jag gjort det? Nja. Jag är ett stort fan av den civiliserade världen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1293744
TommyP86 skrev: sön 20 jan 2019, 22:05 Tyckte turkiet verkade nice, varit där ett par ggr även om det börjar bli ett tag sen (2012 tror jag)
Inte kört bil där heller för den sakens skull, men vad jag kan dra mej till minnes så var det nog lite utanför min comfortzone, och när det kommer till bilkörande är det är en rätt stor sådan. Något speciellt som lockar där?

Hade inte gärna lämnat europa för asien eller afrika i svenskreggad bil, men å andra sidan så är det säkert ”rätt vanligt” att folk kör långt. Såg att en tidigare klasskamrat och familj kört till marocko i en sketen kleinbus eller liknande, så nog händer det. Hade jag gjort det? Nja. Jag är ett stort fan av den civiliserade världen.
Jag har varit på många ställen, men aldrig i Turkiet eller Marocko. Lite därför jag känner att det nog är dags nu, dessutom hyfsad solgaranti sommartid...

Antar att det är hyfsat hetsig trafikrytm, men det har jag varit med om på andra håll innan och inte blivit avskräckt för.

Blir det Turkiet kanske man får hålla en viss distans till den Syriska gränsen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1293755
Sol får du nog, jag tror vi hade 45c i skuggan på hotellet nån av gångerna.
Rätt bra vägar runt antalya vad jag kan minnas.

Syrien är nog en god ide att undvika
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1293870
TommyP86 skrev: mån 21 jan 2019, 16:38 Sol får du nog, jag tror vi hade 45c i skuggan på hotellet nån av gångerna.
Rätt bra vägar runt antalya vad jag kan minnas.

Syrien är nog en god ide att undvika Bild
Varmt och gott :-)
Vi hade 49 grader i Tunisien, då fick ACn jobba... :-/
Ja det är tydligen motorväg stor del från Istanbul till Antalya. Det är bra! :-)

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]