Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1292216
Har inte riktig trivts med min MY06 V70 som dessutom är påväg att rasa i lådan och blickar nu på en MY16 XC70.

Dessa ligger runt 200.000kr. som rullat ~11 tusen.

Ni som har mer erfarenhet av detta, är det värt det?

Slippa skatt på 6500kr och reparationskostnader samt sänka bränslet 1dl. Sedan läste jag man kan göra avdrag i deklarationerna på billån?

Eller får man räkna med endel reparationskostnader även på my14-16? Är deras framvagnar lika klena som my06?

Gissar att värdet på dessa sjunker rätt drastiskt för var år och snabbare takt än vad man betar av på lånet?
#1292223
Låna om du inte vill ta pengar från sparkontot.
Har du sparat just till en bil så betala bara med kontokortet el bankväxel.

Tror att det är 30% av det du betalar i ränta på lånet som du får tillbaka.
Lån brukar jag säga att man tar om man inte har råd. Och det kan vara av flera anledningar.
Att bara hosta upp 200000kr till en bil gör inte många på en löning. De flesta har väl mellan 20-30000kr i lön efter skatt.
Låna på bara, betala av så mycket du kan varje månad. Jag har lånat flera gånger.
#1292298
Du måste normalt betala 20% i kontantinsats (eller med inbyte av din gamla bil). Det ger 40.000 kontant och 160.000 i lån på bilen. Du bör kunna få låna till 5% ränta (eller lägre, förhoppningsvis inte högre).

Räntekostnaden blir i början av lånet 667 kr i månaden. Av det får du dra av 30% vid deklarationen. Det gör att verkliga kostnaden är 200 kr lägre, dvs 467 kr i räntekostnad per månaden i början.

Rak avbetalning på 6 år, vilket ofta är maxlängden på lånetiden vid köp av begagnad bil, ger en avbetalning på 2222 kr i månaden. Så i början av lånetiden så betalar du ca. 2690 kr i månaden och i slutet under 2300 kr. Har du annitetslån med samma avbetalning hela tiden ligger du kring 2500 i månaden.

Om det är lönt kan bara du själv svara på. Du måste ha mycket som går sönder och/eller köra väldigt mycket för att kunna räkna hem en ny bil på lägre skatt och bränsleförbrukning. Men har du råd och vill byta så är det inget som hindrar dig att byta.
#1292316
Skulle inte vilja påstå att framvagnen på V70II är lika dålig som föregångaren.

Jag gjorde hjulinställning 4ggr på min V70 -05 och 1 gång på min V70 -13.
Hade båda i vardera 4år och körde inte emot kanter men möjligen något potthål ibland.

Skatteavdraget hamnar automatiskt på deklarationen mär man har billån.


/M
#1292386
Jag tog mitt första billån i och med XC70n. Hade skramlat ihop kontant som skulle räckt till typ en 2009-10 XC70 med 20 000 mil. Lockelsen att köpa en facelift med lite färre år och mil gjorde dock att det fick bli en 2015 med 7500 mil ifjol.

Med hopp om att andrahandsvärdet håller i sig så behöver det inte bli så jäkla dålig affär att köpa en för 200 istället för 100 000kr, lånet till trots. Jag ser det som ett påtvingat bilsparande ;-)
Senast redigerad av 1 William85, redigerad totalt 0 gånger.
#1292451
Om du skall låna till en ny bil så kolla hur mycket du kan spara (i verkligheten) nu då får du en bild av hur ett lån påverkar din ekonomi.
Om du inte kan spara typ dubbla lånekostnaden uthålligt idag så skulle jag råda dig att inte köpa en ny bil.
Även en "nyare" bil kostar + att du skall ju ha pengar till annat i livet och inte minst till att köpa en ny när den du tänker på nu är på väg tilll skroten.

Tråkiga råd från en som varit med ett tag men antagligen ett av de bättre... Även om du längtar till en nyare bil så kan jag garantera dig det alla andra vet att det är mycket roligare att vänta på att köpa n g t än efteråt...
#1292452
... har en XC70 MY15 D5 med allt, är fan bara en bil. V90:n är en njutning, men bara en bil...
Mussen, ja kul som fan på våren men sen så står den mest (kört 1200 mil på 11 år). prylar har inget värde.

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?