Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Jaxione
#1290016
Hej!

Jag köpte en V70 D3 från 2016 i Juni förra året. Är i det stora hela väldigt nöjd med köpet men har ett konstigt missljud vid rattutslag som Volvo verkstaden inte lyckas lösa. Har haft inne den 5 eller 5 ggr nu utan att det fixats. Har full respekt för att det kan vara svårt att hitta och fixa ett missljud och dom har varit mycket tillmötesgående och hjälpsamma.

Problemet är att jag tycker dom är lite slarviga när dom hanterar bilen. Efter att jag hade den inlämnad första gången så satt inte kåpan runt ratten fast ordentligt, efter andra gången så hade dom gjort brytmärken i samma kåpa och nu senaste gången så har dom på något sätt gjort repor i glaset/plasten framför hastighetsmätaren. Vet inte hur det gått till men gissar att det kommit något smuts där och att det torkats bort med någon skitig duk eller liknande. Hade ett par repor långt ner på denna plasten som jag märkte redan när jag köpte bilen men det finns inte en chans att jag kunnat missa dessa innan då dom är mitt framför hastighetsmätaren.

Nu kommer jag ju behöva lämna in bilen igen och behöva vara rädd för att det blir mer slitage på bilen när dom försöker fixa detta och jag har ju inga bevis för att det är dom som gjort reporna. Vill heller inte anklaga dom för något då dom varit så hjälpsamma i övrigt och vill därför inte stöta mig med dom. Allt felsökning och allt jobb har ju gått på garanti så skulle känna mig sjukt otacksam och petig om jag skulle stå där och peka på reporna och anklaga dom för saker jag inte har några bevis för.

Vad hade ni gjort?

Mvh J
av SnurreSprätt
#1290037
Märkesverkstad eller inte, jag hade sagt åt dom att FIXA det som är värst och mest synligt.
Jag är själv en rätt krävande och petig kund, säger till redan från början att jag inte accepterar pajas jobb och vill ha saker seriöst gjort - utan tillkommande brytmärken/repor/följd skador etc.
(givetvis på ett snyggt sätt som inte "pekar ut i förväg" att aktuell firma skulle va dåliga på något sätt - utan mer för att klargöra hur jag som kund är, vad jag accepterar och inte).
Antingen accepterar man det eller så tackar man nej till ett jobb om man inte kan leverera!
Förr i tiden när man va lite färsk med bilar så fick man rätt många nej, rädsla från verkstaden eller att dom antog att det skulle bli merkostnader för dom om nått inte blev bra vet jag inte.
Idag håller jag mig bara till några enstaka firmor som känner till mig och vet hur jag funkar.

*edit*
Ska kanske tilläggas också att jag är med på noterna om att vissa saker kan va svårare än andra och att jag även säger till om det. Ex att vissa clips fästen kan va svåra att inte råka ha sönder - i det ex säger jag isf till redan innan att går det sönder så är det lugnt. Full förståelse för det, men byt ut dom isf om det händer. Etc Etc.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1290156
En öppen och ärlig dialog brukar funka bäst. Förklara din oro och vad du upplever har hänt när den varit inlämnad tidigare så bör det funka tycker jag. Sen är ju en del (äldre meckar?) helt oemottagliga men då får man ta det ett snäpp upp i organisationen.
av TK421
#1290652
Har varit ute för samma sak. Lämnade in en splitter ny XC60 till en märkesverkstad för att justera en dörr. De lyckades borra rakt igenom glaset (svarta plastglaset vid sidan om rutan) när de skulle göra nåt, så hela bilen fick åka in till lack och denna del bytas. När jag fick tillbaka bilen så:

- En 2 cm lång svag repa på förarrutan utsida

- På förardörrens insida, en 12 cm lång reva som gock ut på dörrinsidans lack och repade även där ända ner till metallen.


Bilen hade gått ca 80 mil och bara körd av mig som är superförsiktig och pedantisk. Gick tillbaka väldigt upprörd till återförsäljaren som direkt nekade men då blev jag lite förbannad och sa att bilen är i princip ny och jag kan räkna de gånger jag använt den och jag hade absolut vetat om jag hade orsakat detta, samt att det inte fanns när jag lämnade in bilen.

De fick ta tillbaka bilen, byta dörrisidan och lacka om dörrinsidan.

Jävla klåpare rent ut sagt, hur kan man missa denna typ av skadegörelse?? Dock är det ju svårt att bevisa att skadan inte fanns där innan. Normalt sett kollar de ju bilen efter skador så att de har bevis mot kunder som försöker dra en rövare ochfå bilverkstaden att fixa skador kunden har orsakat. Denna verkstaden hade inte såna bevis s det var ord mot ord...

Tyvärr är jag alltid nervös när jag ska hämta en fin bil hos verkstaden. Vissa sätter inte ens på skyddsklädsel i sätena :/ Och på flera bilar har jag sett avskavda hörn runt motorhuven då de antagligen har hängt över där och skavt av lacken med nåt bälte eller verktyg.
av Jaxione
#1290843
Ja jag tycker det är tråkigt när man ska behöva vara nervös för att få tillbaka bilen i sämre skick än när man lämnade in den. Verkar bero helt på teknikern man får tilldelad. När en av de teknikerna jag haft innan var sjuk så fick en annan rycka in. Kom då in innan bilen var färdig och han hade klätt in insidan på bilen i plast och använde vita handskar när han hanterade allt och var så himla noggrann. Medans en annan körde på helt utan skydd och verkade inte särskilt varsam. Borde finnas någon rutin för hur andras "nya" bilar ska hanteras kan jag tycka.

Reporna i min instrumentplast tex tror jag beror på att dom vart där och kladdat med något och torkat bort det med första bästa trasa. Hittade någon akrylplastpolish som jag tänkte testa med. testar på någon annan plastbit först tänkte jag så jag inte gör det värre, men enligt utsago så ska det funka att få bort/dölja en del repor med den.
av TK421
#1290911
Jaxione skrev:
Reporna i min instrumentplast tex tror jag beror på att dom vart där och kladdat med något och torkat bort det med första bästa trasa. Hittade någon akrylplastpolish som jag tänkte testa med. testar på någon annan plastbit först tänkte jag så jag inte gör det värre, men enligt utsago så ska det funka att få bort/dölja en del repor med den.
Oj, ja den där plasten mår bäst av att itne röras alls, så mjuk är den. Rengör försiktigt med mjuk borste och dammsugare, försöker helst inte vidröra alls. Dock måste man ibland och då blir det en svag blandning isopropanol och den mjukaste duk som jag hittar. Kan ju bli en hel del guck efter folk som myser och så, och till sist syns det ganska tydligt när det blandats med damm.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen