Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av bozze4evigt
#1288836
Hej!
Någon som vet den "stora" skillnaden på dessa två finansieringsalternativ förutom det som man i enkel text kan läsa som t ex
Trygghetsförsäkring
Självriskeliminering vid djurkollision
Medlemskap i Sunfleet samt tio fria resor om max 500 kr/resa
20% rabatt när du hyr bil hos Hertz
Volvo On Call och Klimatpaket

Anledningen till att jag frågar är att Volvo just nu erbjuder en V60 D3 Momentum manuell till 3995kr privatleasing och samma bil med automatlåda till samma peng på Care By Volvo.

Någon som testat eller vet vad som är bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
av Någonting
#1288839
Om det inte ändrats sedan jag läste avtalen senast så är det följande:

Om du tar Car by Volvo på 3 år så får du förlängd nybilsgaranti under hela tiden (annars är det 2 år).

Sedan brukar det variera om serviceabonnemang och försäkring ingår i privatleasing, medans detta alltid (?) ingår i Care.

I Care är det enda man betalar utöver månadskostnaden skatt och bränsle (samt eventuella skador/övermil vid återlämningen av bilen).
av Lövet
#1288884
bozze4evigt skrev:Då är det egentligen ingen större skillnad mot det jag skrev.

Är ju en klar fördel med cbv då som jag kan se det?
Ja men care by volvo brukar vara s***dyrt i förhållande till det man får. Kostar det samma - kör. Förlängd garanti har liksom minimal betydelse på en bil som har maskinskadeförsäkring.

Sist jag kollade kostade CBV 6495kr för en XC40, Jaguar E-Pace och VW Tiguan med ungefär samma kontantpris kostar runt 3500kr...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1289092
Nybilsgaranti och maskinskadeförsäkringar saknar väl betydelse för kunden när man hyr sin bil? Förutsatt att man inte är vårdslös.
Volvo vill ju sälja in CBV som nästa steg på privatleasing. Man vill vara det naturliga och enkla valet för transport. Det är ju rimligt att man rabatterar CBV för att sälja in det. Till samma pengar som privatleasing ser jag inga nackdelar.
av Lövet
#1289107
Fjonsson skrev:Nybilsgaranti och maskinskadeförsäkringar saknar väl betydelse för kunden när man hyr sin bil? Förutsatt att man inte är vårdslös.
Volvo vill ju sälja in CBV som nästa steg på privatleasing. Man vill vara det naturliga och enkla valet för transport. Det är ju rimligt att man rabatterar CBV för att sälja in det. Till samma pengar som privatleasing ser jag inga nackdelar.
Nej ansvaret för bilen är ditt fortfarande. Dvs, går bilen sönder efter månad 24 så är det du själv eller maskinskadeförsäkringen som betalar det. Än så länge är inte privatleasing riktigt samma sak som att hyra en bil. Detta kan komma att ändras då jag vet att Konsumentverket är på finansbolagen då villkoren än så länge är otydliga/ofördelaktiga för konsumenterna.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1289117
Jag förstår att avtal kan se olika ut men menar du att eventuella reparationer på bilen inte ingår i volvos privatleasing / Carebyvolvo?
Ansvaret för bilen har du även när du hyr en bil hos en hyrbilsfirma. Det gäller att inte bli sedd som vårdslös.
av Lövet
#1289130
Fjonsson skrev:Jag förstår att avtal kan se olika ut men menar du att eventuella reparationer på bilen inte ingår i volvos privatleasing / Carebyvolvo?
Ansvaret för bilen har du även när du hyr en bil hos en hyrbilsfirma. Det gäller att inte bli sedd som vårdslös.
Jag har inte läst Volvos avtal i detalj men det skulle förvåna mig mycket om det inte såg likadant ut som övriga märkens. Och där, Ja du är ansvarig för om bilen går sönder även om det inte är vårdslöshet och bilen är utanför garanti.

Som sagt, vi är inte riktigt där än att privatleasing är samma som hyra. Men jag tror det kommer skifta över dit. Som det är nu exempelvis får man fortsätta betala månadshyran även om bilen står still på verkstad. Det är en smula hårt i konsumentverkets ögon vet jag att de tycker.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1289132
Det är väl helt i sin ordning om kunden själv ansvarar för reparationen. Inte heller jag har läst volvos villkor men det står i reklamen att det inte finns några tillkommande kostnader. En verkstadsräkning låter som en tillkommande kostnad.
av Lövet
#1289190
Fjonsson skrev:Det är väl helt i sin ordning om kunden själv ansvarar för reparationen. Inte heller jag har läst volvos villkor men det står i reklamen att det inte finns några tillkommande kostnader. En verkstadsräkning låter som en tillkommande kostnad.
Reklamen ska du inte lita så mycket på. Det tillkommer ju skatt osv. Avtalet desto mer ;-)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]