Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1291644
Mig veterligt så har alla större aktörer kring privatleasing garanterade restpriser och ingen dold försäljningskostnad.

Det är idag långtifrån säkert att det är billigast att köpa bilen kontant. De bästa kampanjerna är idag ofta för privatleasing. Lövet har gett ett par exempel där du med stor sannolikhet kom billigast undan med privatleasing.

Av de olika sätt som man själv kan finasiera en ny bil är oftast personalbil som är billigaste alternativet -- men det är långt ifrån säkert. Olika kampanjer och rabatter kan göra att andra alternativ blir billigare.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291651
Ett argument för privatleasing brukar ju vara att man inte behöver bry sig om restvärdet. Jag tycker det är tvärt om. Köper man sin bil och behåller den i 10år/25000mil behöver man verkligen inte bry sig om vad bilen är värd. Man konsumerar hela värdet. Leasar man gäller det att skicket matchar det (av handlaren) förväntade restvärdet.

Kollegan leasade av Din Bil i Gbg.
av Lövet
#1291676
Fjonsson skrev:Ett argument för privatleasing brukar ju vara att man inte behöver bry sig om restvärdet. Jag tycker det är tvärt om. Köper man sin bil och behåller den i 10år/25000mil behöver man verkligen inte bry sig om vad bilen är värd. Man konsumerar hela värdet. Leasar man gäller det att skicket matchar det (av handlaren) förväntade restvärdet.

Kollegan leasade av Din Bil i Gbg.
Det där förstår jag inte. Om du äger bilen och den har slitage så sänks inbytespriset exakt lika mycket som du får betala vid inlösen av privatleasing. Det är samma tariffer som används. Åtminstone Audi, Skoda, Seat, VW. https://www.vwfs.se/globalassets/filer/ ... 160701.pdf
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291684
Javisst. Men äger du din bil kan du välja att köra vidare med bilen ett tag till istället för att casha ut. Den möjligheten har du inte om du leasar. Jag hade själv blivit betydligt nojigare för småskador under tredje året på leasingen än om jag äger bilen själv.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291686
Sen beror det ju på hur man äger sina bilar. Jag köper mina nya eller nästan nya, kör långt och överlappar två (eller just nu tre) med varandra.
av Lövet
#1291697
Fjonsson skrev:Javisst. Men äger du din bil kan du välja att köra vidare med bilen ett tag till istället för att casha ut. Den möjligheten har du inte om du leasar. Jag hade själv blivit betydligt nojigare för småskador under tredje året på leasingen än om jag äger bilen själv.
Nej visst, den möjligheten finns ju inte då. Men egentligen "sparar" du inga pengar utan skjuter bara avdraget framför dig. När bilen är tillräckligt gammal kanske repan inte spelar nån roll ;-)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291698
Precis. Man konsumerar ner bilen till en nivå där repan spelar mindre roll för värdet. Jag blir fäst vid mina bilar och svårt att släppa dom. Jag har sedan 2000 köpt fyra nya eller nästan nya bilar och har tre av dom kvar. Den fjärde körde jag från 1200 mil till 41000mil och skrotade strax före jul när jag köpte S90.
av Lövet
#1291699
Fjonsson skrev:Precis. Man konsumerar ner bilen till en nivå där repan spelar mindre roll för värdet. Jag blir fäst vid mina bilar och svårt att släppa dom. Jag har sedan 2000 köpt fyra nya eller nästan nya bilar och har tre av dom kvar. Den fjärde körde jag från 1200 mil till 41000mil och skrotade strax före jul när jag köpte S90.
Ja där är vi annorlunda. Jag har tidigare bytt bilar 2ggr om året. Tycker det är supertrist med 24 månaders tjänstebilsavtal, har ju samma bil hela tiden :bored:
av MartinE
#1293513
Jag är på väg att slå till på en v60 D3 via CBV. 4600 kr ink teknikpaket och drag gör att det blir en konkurrenskraftig kalkyl gentemot konkurrenterna med tanke på att försäkringen ingår. Dock har jag problem med vinterhjulen. 708 kr/mån, dvs nästan 25 500 kr, är galet dyrt. Speciellt för mig då jag kan få handla hjul till bra pris via en polare. Att däckhotell och byte ingår är en klen tröst då jag gärna byter själv när det passar mig.

Min undran nu är hur det blir med garantier om man beställer eftermarknadshjul? Jag planerar inte att åka på något billigt kina-skit och däcken ska givetvis vara det som anses bäst till vintern -19-20 då det är dags att montera. Kan Volvo hävda att garantier inte gäller om man inte åker på Volvo original-fälgar? Någon som vet?

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]