Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1293570
MartinE skrev:Jag är på väg att slå till på en v60 D3 via CBV. 4600 kr ink teknikpaket och drag gör att det blir en konkurrenskraftig kalkyl gentemot konkurrenterna med tanke på att försäkringen ingår. Dock har jag problem med vinterhjulen. 708 kr/mån, dvs nästan 25 500 kr, är galet dyrt. Speciellt för mig då jag kan få handla hjul till bra pris via en polare. Att däckhotell och byte ingår är en klen tröst då jag gärna byter själv när det passar mig.

Min undran nu är hur det blir med garantier om man beställer eftermarknadshjul? Jag planerar inte att åka på något billigt kina-skit och däcken ska givetvis vara det som anses bäst till vintern -19-20 då det är dags att montera. Kan Volvo hävda att garantier inte gäller om man inte åker på Volvo original-fälgar? Någon som vet?
ingen fara alls, beställ hjulen vid sidan om du bara. Volvo tar ockerpris. Självklart ska du ha rätt offset och navhål bara.
av Lövet
#1293582
Fjonsson skrev:25 500 låter ju orimligt.
Bilia säljer kompletta vinterhjul i 18" för 4700kr/styck vilket ju blir 18800.
Vilket också är ett rövarpris i mina öron
av Lövet
#1293585
Fjonsson skrev:Javisst. Men ganska normalt för OEM-fälgar skulle jag säga.
En mycket vanlig kampanj brukar ju vara 9900kr....
Jo, jag vet att det inte är ovanligt, men jag kan liksom inte svälja det. Eftermarknadsfälgar av bra märke med direktnav och bra däck kostar ju 10-12. Det blir runt hälften (förutom mot kampanjpriset förstås) och skillnaden i kvalitet är obefintlig.
av Mackan85
#1362118
Nu i dagarna släpper Care By Volvo nya varianter och erbjudanden. Ska bli intressant! Jag själv äger en V60 -16 i dagsläget men är lite sugen på att uppgradera. Har tittat en del på CBV och tycker det ändå verkar vara intressant utifrån kostnadskalkylen.

Det många glömmer och inte tar med i sina kalkyler är ju den alternativbesparing man gör genom att slippa lägga ut några hundra tusen kr som man i stället kan investera på exempelvis börsen. Börsen går som bekant upp i snitt med med ca 7-8% årligen, vilket helt klart är värt att ta med i åtanke! I stället för att lägga 400 000 kr på en bil ger då motsvarande peng i exempelvis en indexfond på börsen ca 2500 kr/månad enligt kalkylen ovan. Drar man av det beloppet på vad leasing/CBC kostar per månad så blir det genast ganska intressant!
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1362145
Sist jag övervägde leasing (XC60 MY17) blev månadskostnaden ca 8500:-.
Det är inte lockande..
av Lövet
#1362163
fjohan82 skrev:Sist jag övervägde leasing (XC60 MY17) blev månadskostnaden ca 8500:-.
Det är inte lockande..
Volvo har en helt annan prisbild än många övriga märken eftersom man försöker få det till ett extra bekvämt alternativt. Framförallt care by Volvo. En motsvarande Audi Q5 kostar 4500kr/mån vilket gör privatleasing nära nog billigare än att köpa själv och då är det ju rätt lockande.
av Lövet
#1362206
Fjonsson skrev:Care by volvo är ju fortfarande under uppbyggnad med ett par pilotmarknader.
Det visar sig att så många som drygt 90% av kunderna inte kört volvo tidigare. Care by volvo konkurrerar alltså inte med vare sig köp eller privatleasing.
https://www.freightwaves.com/news/equip ... ar-service
Det där är ju ett pressmeddelande från Volvo själva ;-) Jag vill vara så fräck att påstå att CBV är en gigantisk flopp för Volvo åtminstone i Sverige. Volymerna jämfört med exempelvis VW+Audi-Seat-Skoda-gruppen (VGS) är mindre än 1/5 och då inkluderas den "vanliga" privatleasingen.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]