Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1289201
Nej, jag är väl inte så insatt. Det är inte aktuellt att hyra för mig. Jag vill äga min bil och ser det som det beskymmersfria alternativet.
Men utan att ha läst avtalet vågar jag påstå att care by volvo inte är ett sämre alternativ än privatleasing om månadskostnaden är densamma.
av Lövet
#1289235
Fjonsson skrev:Nej, jag är väl inte så insatt. Det är inte aktuellt att hyra för mig. Jag vill äga min bil och ser det som det beskymmersfria alternativet.
Men utan att ha läst avtalet vågar jag påstå att care by volvo inte är ett sämre alternativ än privatleasing om månadskostnaden är densamma.
Nej jag håller absolut med. Man får ju lite mer i avtalet. Men oftast tycker jag Volvo tar för mycket betalt för det.

Volvia försäkring
Trygghetspaket
Fri service
Volvo Assistans
Hämta/lämna service
Volvokort med Carpay
Volvo On Call - kontrollera bilen med mobilen
Klimatpaket - starta värmaren med mobilen
Medlemskap i Sunfleet bilpool,
samt tio fria resor om max 500 kr/resa
20 % rabatt när du hyr bil hos Hertz
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1290236
Nu står det 2 års garanti på Volvos "care by volvo" sajt.
Visst var det 3 år innan?
av john.h
#1291381
Jag privatleasade tidigare en Volvo v40.
Den hade då 2 år nybilsgaranti och efter det får man hoppas man kan ta det som strular på försäkringen.

Detta fick jag testat då bränslevärmaren(diesel) pajade, 7 dagar efter att nybilsgarantin gått ut.
Det var inte tal om good will, eller ens möta halvvägs( bilia gbg).
Snarare så förklarade teknikern med en uns skadeglädje? att om jag inte leasat bilen, hade jag nog kunnat fått allt reglerat via konsumentköplagen.
Men eftersom man inte äger bilen i dess "verkliga" mening, hade man inte rätt att använda sig av den?
Så istället fick jag ta allt på min maskinförsäkring och betala självrisken.

Jag ser det som lesson learned pengar, då det var första bilen jag leasat.
Så när jag sen lämnade tillbaka v40n och skulle välja en annan bil, så var minst 3 år nybilsgaranti ett krav.
Detta har typ alla bilmärken utom Volvo, dock så hade Care By Volvo, 3 års nybilsgaranti tidigare, oklart nu?

Så tar du en "vanlig" privatleasing via Volvo, tänk på garantitiden och hoppas försäkringen tar eventuella smällar.

Lövet skrev: lör 29 dec 2018, 13:36
Fjonsson skrev:Nybilsgaranti och maskinskadeförsäkringar saknar väl betydelse för kunden när man hyr sin bil? Förutsatt att man inte är vårdslös.
Volvo vill ju sälja in CBV som nästa steg på privatleasing. Man vill vara det naturliga och enkla valet för transport. Det är ju rimligt att man rabatterar CBV för att sälja in det. Till samma pengar som privatleasing ser jag inga nackdelar.
Nej ansvaret för bilen är ditt fortfarande. Dvs, går bilen sönder efter månad 24 så är det du själv eller maskinskadeförsäkringen som betalar det. Än så länge är inte privatleasing riktigt samma sak som att hyra en bil. Detta kan komma att ändras då jag vet att Konsumentverket är på finansbolagen då villkoren än så länge är otydliga/ofördelaktiga för konsumenterna.
av Lövet
#1291534
Det där stämmer i teorin men vissa modeller rabatteras mer på privatleasing än vid köp så det blir dyrare att köpa bilen än att leasa den. En hel del Audi och VW modeller är så.

Volvo är dock dyrt att leasa i största allmänhet och jag skulle inte göra det. Det är väl bara V60 för 3995kr som är det minsta konkurrenskraftigt.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291550
Lobocut skrev: tor 10 jan 2019, 22:03 Leasa är oftas det sämsta alternativet, sedan köpa med lån. Bästa är att inte ha någon skuld alls på bilen.
Och det är bara det ekonomiska perspektivet.
Ja det var ju otippat. Att det är bäst att köpa kontant. Men ännu bättre är ju om någon annan betalar.
av Lövet
#1291612
Fjonsson skrev:
Lobocut skrev: tor 10 jan 2019, 22:03 Leasa är oftas det sämsta alternativet, sedan köpa med lån. Bästa är att inte ha någon skuld alls på bilen.
Och det är bara det ekonomiska perspektivet.
Ja det var ju otippat. Att det är bäst att köpa kontant. Men ännu bättre är ju om någon annan betalar.
Det är alldeles för förenklat för att vara sant påståendet tidigare. Det finns precis som jag skrev tidigare modeller som privatleasas mycket billigare än vad månadskostnaden blir vid kontantköp. En anledning till att tillverkarna gör så är att de inte vill sänka restvärdet för de som redan köpt när de exempelvis rear ut vissa modeller. Att köpa en Audi Q3 för 2495kr/mån som Lecab körde privatleasing nyss av gamla modellen är helt omöjligt. Samma med Passat för 2595kr som vid nationella sommarkampanjen nyss. Priserna är dessutom inklusive serviceavtal.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291618
En kollega privatleasade en Audi A3 och vid återlämnandet visade det sig att restvärdet inte inkluderade försäljningskostnaderna. Om han bara skulle lämna in bilen skulle det kosta 20000 extra. Han fick själv sälja bilen på blocket för att komma undan. Det var ingen ren privatleasing utan en personalbil men ändå. Är något för billigt så finns det ju en anledning.
av Lövet
#1291619
Fjonsson skrev:En kollega privatleasade en Audi A3 och vid återlämnandet visade det sig att restvärdet inte inkluderade försäljningskostnaderna. Om han bara skulle lämna in bilen skulle det kosta 20000 extra. Han fick själv sälja bilen på blocket för att komma undan. Det var ingen ren privatleasing utan en personalbil men ändå. Är något för billigt så finns det ju en anledning.
Så funkar inte vanlig privatleasing. Lämna tillbaka nycklarna bara.

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]