Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1362249
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Care by volvo är ju fortfarande under uppbyggnad med ett par pilotmarknader.
Det visar sig att så många som drygt 90% av kunderna inte kört volvo tidigare. Care by volvo konkurrerar alltså inte med vare sig köp eller privatleasing.
https://www.freightwaves.com/news/equip ... ar-service
Det där är ju ett pressmeddelande från Volvo själva ;-) Jag vill vara så fräck att påstå att CBV är en gigantisk flopp för Volvo åtminstone i Sverige. Volymerna jämfört med exempelvis VW+Audi-Seat-Skoda-gruppen (VGS) är mindre än 1/5 och då inkluderas den "vanliga" privatleasingen.
Jag tror inte sverige är en av pilotmarknaderna för Care by Volvo. Som sagt är det siffran på över 90% nya kunder som förvånar och säkert inspirerar till fortsättning.
av Lövet
#1362252
Fjonsson skrev:
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:Care by volvo är ju fortfarande under uppbyggnad med ett par pilotmarknader.
Det visar sig att så många som drygt 90% av kunderna inte kört volvo tidigare. Care by volvo konkurrerar alltså inte med vare sig köp eller privatleasing.
https://www.freightwaves.com/news/equip ... ar-service
Det där är ju ett pressmeddelande från Volvo själva ;-) Jag vill vara så fräck att påstå att CBV är en gigantisk flopp för Volvo åtminstone i Sverige. Volymerna jämfört med exempelvis VW+Audi-Seat-Skoda-gruppen (VGS) är mindre än 1/5 och då inkluderas den "vanliga" privatleasingen.
Jag tror inte sverige är en av pilotmarknaderna för Care by Volvo. Som sagt är det siffran på över 90% nya kunder som förvånar och säkert inspirerar till fortsättning.
Ingen aning om Sverige är pilotmarknad men Volvos generella marknadsandel är runt 25% i Sverige totalt men bara 8% på privatleasing. Ingen på Volvo kan nog anse det som en framgång.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1362254
Lövet skrev:
Fjonsson skrev:
Lövet skrev:Det där är ju ett pressmeddelande från Volvo själva ;-) Jag vill vara så fräck att påstå att CBV är en gigantisk flopp för Volvo åtminstone i Sverige. Volymerna jämfört med exempelvis VW+Audi-Seat-Skoda-gruppen (VGS) är mindre än 1/5 och då inkluderas den "vanliga" privatleasingen.
Jag tror inte sverige är en av pilotmarknaderna för Care by Volvo. Som sagt är det siffran på över 90% nya kunder som förvånar och säkert inspirerar till fortsättning.
Ingen aning om Sverige är pilotmarknad men Volvos generella marknadsandel är runt 25% i Sverige totalt men bara 8% på privatleasing. Ingen på Volvo kan nog anse det som en framgång.
En majoritet, ca 75-80% av Volvos försäljning i sverige är ju företagsförsäljning. En företagsbil säljs ju ofta med operationell leasing som ju redan liknar Care by Volvo i upplägget.
Därför är kanske inte Sverige så intressant till att börja med. Tror det handlar om den amerikanska marknaden framförallt.
av JEriksson
#1454775
Hittade denna gamla tråd, så jag fortsätter i den istället för att göra en ny.
Har vetat om detta upplägg från Volvo men aldrig kollat eftersom jag förmodat att det bara är dyrt, men efter att ha räknat lite på detta vet jag inte längre…
På det upplägget jag räknat på är en ny XC40 P6 Recharge, har fått pris av säljare som hamnar runt 560K. Samma bil med CBV och 2000 mil/år skulle kosta 6590:-/mån i 3 år om man beställer på nätet.
Om man köper bilen och räknar med 40 % värdeminskning på 3 år så skulle den bli 560 000 x 0,4 = 224 000 och delat med 36 blir 6222:-
Väldigt enkelt räknat så skulle man för 368:-/mån (6590 – 6222 = 368:-/mån) åka inklusive försäkring, service mm.
Ja, medveten om att skulle värdeminskningen vara lägre blir det dyrare och vice versa om det blir högre. Sen finns det också oändligt många parametrar att ändra med, längre respektive kortare ägandetid mm.
Så, eftersom det verkar för billigt med CBV så har jag förmodligen räknat/tänkt fel, men frågan är bara vad som är fel?
av Lövet
#1454783
Du har glömt dra av miljöbilspremien. Ta bort den från värdeminskningen och kolla vad det gör på månadskostnaden.
av JEriksson
#1454788
Just det, då blir värdeminskningen "bara" 154 000:- och skillnaden i månaden ca 2300:- högre för CBV istället.
Ändå inte så oerhört mycket högre om man tänker på att det ingår service, försäkring och normalt slitage.
av Lövet
#1454880
Fast det normala slitaget ”ingår” när du kontantköper också

Service och försäkring kvarstår förstås att betala då ändå
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]