Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1288826
Jag undrar vart ni handlar reservdelar till lite nyare Volvo? Jag åkte Volvo fram till 2011 och då köpte jag nästan allt på Bilia. Nu har jag köpt en 2017 och var inne på Bilia förra veckan, kändes som att gå in i en hotellobby. Stora trädörrar och välklädda människor. Så långt från den Biliabutik jag minns från 2011 som möjligt. Eller har jag bara en förutfattad mening? Har dom fortfarande samma reservdelslager? På nätet finns typ lampor, olja, filter, och inget mer..

Mina andra bilar har vart mestadels Mekonomen, men dom verkar inte ha så mycket till min bil. Autoexperten däremot har det mesta.
Men som sagt, nyfiken på vart ni andra handlar som åker kanske 2-3-4 år gamla bilar och gärna grejar lite själva mellan stämplarna i boken?
Användarvisningsbild
av Derank
#1288832
det blir ju inte så mycket annat än service på så nya bilar, det enda jag köpt hos ÅF är nog torkarblad vad jag kan minnas.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1288869
Bilia kan ta hem allt du önskar i originaldelsväg. Sen lagerhåller de nog inte speciellt mycket på plats eftersom det, ja, tar plats. Leveranser har för mig ofta skett inom 24h från beställning.

Vissa grejor har jag köpt online men allt är inte per automatik svindyrt hos Volvo varpå jag ibland inte orkat leta på nätet för att spara 20-50 spänn.
av Tompamannen
#1288930
Okej, jag fick uppfattningen att Qviberg inte gärna vill ha oss kvar som köper reservdelar utan hellre ser kunder som köper nya bilar och bokar dyr bilservice. Men jag kan som sagt ha fått fel uppfattning.

Nu köpte jag precis lite servicedelar hos Autoexperten, luftfilter, oljefilter, kupefilter mm. Mahle och Mann var fabrikaten så det borde väl uppfylla kvalitetsnormen. Oljan (0W20) verkar bara finnas hos Mekonomen om man vill ha över disk och inte betala 316kr/L (Bilia), så det får väl bli det.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1292412
Efter att ha fått hem en del noname från autodoc istället för det jag beställt så provade jag Trodo senast. Första ordern blev exakt det som beställts på alla delar, dock längre leveranstid. Lite billigare frakt. De lär få förnyat förtroende.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1292456
Handlade bilen i somras och det har bara blivit bromsklotsar från AutoDoc och drag/kabelsats från Rameder hitintills.
Köpt grejer från AutoDoc 5-6 ggr och alltid fått vad jag beställt och levererat på runt en vecka. Priset på en sats klotsar var nog runt halva priset på något motsvarande på Mekonomen, vill jag minnas.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]