Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1286016
Jag blev påkörd för typ en månad sedan. Motparten har tagit på sig det hela. Det blir för dyrt att laga bilen. Så bolaget vill lösa in bilen. Jag fick ett skamligt förslag på 7000kr, Per post. Accepterade givetvis inte det. Har fått ett nytt förslag på 11000kr, även det ser jag som ett oseriöst och dåligt förslag. Hela tanken är väl ändå att jag ska få bilen återställd till samma skick som innan olyckan, alternativt att jag får en ersättning, så jag kan köpa mig en annan likvärdig bil? Tillsammans med sista förslaget, så delgavs jag info om att nästa steg (om jag inte accepterar 11000kr) är en opartiskvärdering via svenskahandelskammaren.
Jag undrar hur går en värdering via svenskahandelskammaren till? Och kommer det att ge några positiva effekter för mig? Känns som att det kommer dra ut på tiden om inte annat.. Vidare hade jag 2st barnstolar i bilen vid olyckstillfället, dessa ska ersättas! Men det har inte bolaget ens tagit tag i.. Jag börjar bli ganska irriterad på hanteringen av mitt ärende! :mad: Bilen är en V70 2,4 -02, den var fin, nyss besiktad och genomgången inför det. Hur tycker ni att jag ska gå vidare?
#1286049
Daviddd skrev: ons 12 dec 2018, 18:18 Kollar man lite snabbt på blocket (V70 -02 2,4) verkar ju de flesta ligga mellan 15-25k så nog låter det lite snålt. Om du gör en sammanställning på vad liknande bilar ligger på borde du ju kunna argumentera för ökad ersättning.
Det är väl ungefär det den oberoende värderingen innebär. Jag hade också tippat på iaf 15 för att hitta en besiktad och någorlunda felfri V70 2002a, med lite tur och letande.
#1286058
SBergdahl skrev: ons 12 dec 2018, 18:20
Daviddd skrev: ons 12 dec 2018, 18:18 Kollar man lite snabbt på blocket (V70 -02 2,4) verkar ju de flesta ligga mellan 15-25k så nog låter det lite snålt. Om du gör en sammanställning på vad liknande bilar ligger på borde du ju kunna argumentera för ökad ersättning.
Det är väl ungefär det den oberoende värderingen innebär. Jag hade också tippat på iaf 15 för att hitta en besiktad och någorlunda felfri V70 2002a, med lite tur och letande.
Du menar att den oberoende värderingen innebär att man endast går igenom blocket och skapar en värdering baserat på dom annonser som finns där? Ingen fysisk kontroll av aktuell bil?
#1286060
PetEri skrev: ons 12 dec 2018, 19:10
SBergdahl skrev: ons 12 dec 2018, 18:20
Daviddd skrev: ons 12 dec 2018, 18:18 Kollar man lite snabbt på blocket (V70 -02 2,4) verkar ju de flesta ligga mellan 15-25k så nog låter det lite snålt. Om du gör en sammanställning på vad liknande bilar ligger på borde du ju kunna argumentera för ökad ersättning.
Det är väl ungefär det den oberoende värderingen innebär. Jag hade också tippat på iaf 15 för att hitta en besiktad och någorlunda felfri V70 2002a, med lite tur och letande.
Du menar att den oberoende värderingen innebär att man endast går igenom blocket och skapar en värdering baserat på dom annonser som finns där? Ingen fysisk kontroll av aktuell bil?
Det plus bilder på din bil förutsätter jag. Men det är en ren gissning faktiskt.
#1286062
SBergdahl skrev: ons 12 dec 2018, 19:13
PetEri skrev: ons 12 dec 2018, 19:10
SBergdahl skrev: ons 12 dec 2018, 18:20
Det är väl ungefär det den oberoende värderingen innebär. Jag hade också tippat på iaf 15 för att hitta en besiktad och någorlunda felfri V70 2002a, med lite tur och letande.
Du menar att den oberoende värderingen innebär att man endast går igenom blocket och skapar en värdering baserat på dom annonser som finns där? Ingen fysisk kontroll av aktuell bil?
Det plus bilder på din bil förutsätter jag. Men det är en ren gissning faktiskt.
Ok. Bilder på bilen, tog plåtverkstaden som gjorde kalkylen på skadorna. Borde försäkringsbolaget ha fått redan .
#1286096
En oberoende värdering brukar betyda att du får anlita valfri värderingsman godkänd av svenska Handelskammaren.

Kostnaden för värderingen tar försäkringsbolaget om värderingen blir högre än det bud du fått från bolaget. Om de kommer fram till samma eller lägre får du stå för hela eller delar av kostnaden för värderingen.

Utan att veta nåt om din bil hade jag nog tagit in en oberoende värdering i ditt läge, 11k låter snålt om det inte är en riktig långmilare eller liknande.
#1286116
Wizzman skrev: ons 12 dec 2018, 22:58 En oberoende värdering brukar betyda att du får anlita valfri värderingsman godkänd av svenska Handelskammaren.

Kostnaden för värderingen tar försäkringsbolaget om värderingen blir högre än det bud du fått från bolaget. Om de kommer fram till samma eller lägre får du stå för hela eller delar av kostnaden för värderingen.

Utan att veta nåt om din bil hade jag nog tagit in en oberoende värdering i ditt läge, 11k låter snålt om det inte är en riktig långmilare eller liknande.
Hur går en oberoende värdering till? Kontrollerar man bilen på plats eller gör man bara en analys av aktuella blocket annonser?
#1286123
PetEri skrev:
Wizzman skrev: ons 12 dec 2018, 22:58 En oberoende värdering brukar betyda att du får anlita valfri värderingsman godkänd av svenska Handelskammaren.

Kostnaden för värderingen tar försäkringsbolaget om värderingen blir högre än det bud du fått från bolaget. Om de kommer fram till samma eller lägre får du stå för hela eller delar av kostnaden för värderingen.

Utan att veta nåt om din bil hade jag nog tagit in en oberoende värdering i ditt läge, 11k låter snålt om det inte är en riktig långmilare eller liknande.
Hur går en oberoende värdering till? Kontrollerar man bilen på plats eller gör man bara en analys av aktuella blocket annonser?
De försöker bedöma hur mycket den aktuella bilen var värd före olyckan. På en välskött och välutrustad bil kan det bli ganska stor skillnad mot försäkringsbolagets uppskattning.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]