Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1273238
Enligt mig så säger stämplar inget. Jag kan betala 50kr så får jag en stämpel i min bok. Och kan jag göra så då kan flera göra så.

Vet dock en kille som köpte en bil som va stämplad med bilias stämpel. Fast den va inte servad hos bilia. . Denna bil gick sönder och bilia åkte på att betala renoveringen för det va deras stämpel och de är ansvariga över sin stämpel.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1273248
Vill man komma undan billigare kan man ju prata med en mindre oberoende verkstad om de kan utföra service när du tagit med delar. Blir ju mycket billigare att bara betala deras timpenning och så stämplat de att de utfört servicen. Men det blir ju mer jobb att själv kolla upp vad som ska göras, köpa rätt delar och så vidare. Garanti på delar och sånt lir ju bökigare.

För eventuella garantiärenden på bilen gäller ju att arbete utförts fackmannamässigt vilket är svårt att bevisa om man gjort jobbet själv men svårt att motbevisa om arbetet utförs av en bilverkstad.
av volvofantast
#1273254
Tänk hur du själv hade velat ha det om du köpte en bil med stämpel,hade nog haft alla kvitton och min egen namnteckning i service boken,känns mer riktigt och ärligt.
av valln
#1273269
Alltså det är en bil som är 10 år gammal?

Behåll alla kvitton och visa för köparen, förklara att jag och en god vän som är mekkunnig har servat bilen tillsammans.
Blanda inte in Bilia, stämpel mm!
Användarvisningsbild
av Derank
#1273270
Jallemet skrev:Stämplar kanske underlättar en försäljning men är priset på en "fullstämplad" så mycket högre att det motiverar service på flera tusen om året?

Mina oljebyten (3ggr/år) kostar runt 600:- inkl. hallhyra per gång.

Kamremsbytet får dock en verkstad göra, det verkar lite bökigt och mitt garage är fullt med annat jox.

Jag vet att långt ifrån alla vill lorta, men många ska ju tvätta ihjäl bilarna så vi har alla olika intressen och mitt är att hålla ner kostnaderna.

Folk har väl trollat med serviceböcker i alla tider så du blir ju inte det första. Do it Bild
Som du säger så är dagens så kallade servisar inte värt ett smack. Jag gör det enbart pga att jag står och skruvar motorer. Servar anläggningsmaskiner och liftar dagligen.


Då är man inte så sugen på att skruva på fritiden.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

av v70Power
#1273285
Bilen är 5 år gammal!
Jag kommer nog skita i stämpeln, och göra som någon skrev att spara alla kvitton och bara vara ärlig så klart.
Vill inte blanda in Bilia i detta, och skulle någon kolla upp så lär det bli en massa huvudvärk.
Men det är ju bara sjukt att Bilia vill ha så mycket pengar för något som kan göras själv! iaf det mesta
av valln
#1273308
Om bilen skulle ha gällande maskinskadeförsäkring så ska bilens service vara fackmannamässigt utfört och det blir då i det här fallet.
Detta gäller åtminstone LF.
av Lövet
#1273314
Det enda sättet du kan bevisa att det är fackmannamässigt utfört är att du har en spec på vad som är gjort och ett giltigt kassakvitto. Det avgjordes i KIA-fallet bland annat. Det duger alltså inte ens att vara mekaniker själv och göra det privat.
Användarvisningsbild
av Derank
#1273315
Jag har använt maskinskada på ett flertal bilar och de bilar hade jag servat själv.

Har ,aldrig ens fått frågan.

Det var dok 10år sedan och längre bakåt i tiden.

Men jag har en kollega som åkt Opel hela sitt liv och bara köpt nya och servat dom själv och använt sig av både garanti och maslinskada ett flertal gånger.

Han köpte nyss en insigna opc edition el vad de nu heter , och han tänker i vanlig ordning serva själv

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Ping84
#1273336
Din handling faller nog in under kategorin bedrägeri enligt brottsbalken
Din kollega faller kanske in under varumärkesintrång alt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Men jag osäker på om det är tillräckligt grovt för avsked.

Rent spontant känns det väldigt ohederligt och jag skulle inte göra affär med dig.
Skippa stämpeln och skriv privat på boken är mitt råd.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]