Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av v70Power
#1273136
En vän till mig jobbar på Bilia
Han kan stämpla min servicebok med Bilia stämpel och serva min bil privat
Vi köper alla delar privat (Luftfilter, oljefiler, olja med mera) men får stämpeln av honom då det är han som servar min bil, dock privat som sagt!

Min fråga är; bör jag vara orolig? Är det olagligt? Kan jag få problem från Bilia?
Bilia vill ha ca 6500 kr
Gör jag det tillsammans med honom kostar det mig endast för produkterna (Sparar ca 5000kr)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1273137
Din vän riskerar väl en hel del problem. Från din sida är det väl kanske i första hand oetiskt men skulle väl kunna räknas som bedrägeri om man drar det till sin spets då Bilia faktiskt inte står för jobbet.

Spara kvittona och skriv i boken själv istället. ingen sansad köpare kommer att bry sig om just det bara du har rimlig mängd dokumentation.
av Lövet
#1273146
Nej du lär inte riskera så mycket från Bilia men stämpel i boken räcker exempelvis inte för maskinskadeförsäkringen. Du måste ha en spec på vad som är gjort = fullständig faktura.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1273149
Men varför? Det enda du gör är ju att ljuga för nästa köpare.

Vid säg ett problem så kommer de kolla i datorn och inte i serviceboken. Då kommer du eller nästa ägare inte ha mycket att hämta då de ser att bilen faktiskt inte servats där, har din vän otur får någon bilia då nys om detta och vet att ni känner varandra och då lär i bästa fall din vän få säga upp sig själv. Näe, gör rätt för dig istället även om du har en snäll vän, det som är stämplat går ju inte att göra något åt men man kan ju alltid börja nu. Och gör som SBergdahl skriver, spara kvitton, det räcker...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1273193
Om man ska dra detta till sin spets, snuddar inte en sån stämpel urkundsförfalskning?
I Bilias stämplar ingår dessutom serviceteknikerns namn.
av Daviddd
#1273197
Jag brukar ringa till anläggningen som stämplat för att kontrollera historik så mig hade du tappat som köpare direkt.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1273230
Stämplar kanske underlättar en försäljning men är priset på en "fullstämplad" så mycket högre att det motiverar service på flera tusen om året?

Mina oljebyten (3ggr/år) kostar runt 600:- inkl. hallhyra per gång.

Kamremsbytet får dock en verkstad göra, det verkar lite bökigt och mitt garage är fullt med annat jox.

Jag vet att långt ifrån alla vill lorta, men många ska ju tvätta ihjäl bilarna så vi har alla olika intressen och mitt är att hålla ner kostnaderna.

Folk har väl trollat med serviceböcker i alla tider så du blir ju inte det första. Do it
av v70Power
#1273236
Självklart kommer jag visa upp kvitton på alla delar jag köpt och på så sätt visar jag att en service faktiskt är gjord . Sen att det är en kompis som jobbar på Bilia gör det åt mig är väl en bonus.
Kommer absolut meddela köparen, sånt kan/vill jag inte undanhålla!
Det som gör mig orolig är bara om jag kan få skit för det? Någon säger urkundsförfalskning?Annan säger bedrägeri? Någon som har någon annan tanke?Gärna något som är konkret
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]