Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av chali
#1272936
Hej

Måste tydligen byta bromsar fram och bak på min xc70 my15, (skivor/belägg) så min fråga är finns det
någon vettig mekaniker i Jönköping/Nässjö området som kan byta dessa. eller är det Volvo som gäller.
(satans dyrt på volvo)
av Yaniz
#1272943
Det arbetet är så enkelt att vilken bilverkstad som helst klarar av det utan problem, t o m Lasses Mekaniska & Häst eller Ibrahims Däck & Kebab. Köp delarna från en tysk webbhandlare och åk runt och fråga på s k "Allbilsverkstäder", så ska du nog komma billigt undan, ska du se.
av chali
#1273036
Yaniz skrev:Det arbetet är så enkelt att vilken bilverkstad som helst klarar av det utan problem, t o m Lasses Mekaniska & Häst eller Ibrahims Däck & Kebab. Köp delarna från en tysk webbhandlare och åk runt och fråga på s k "Allbilsverkstäder", så ska du nog komma billigt undan, ska du se.
a ok, då får jag ta en tur under veckan, har du något tips på var man köper delarna?
TommyP86 skrev:Och gör dej själv en tjänst, köp märkesdelar. Brembo, zimmermann, ate, trw, jurid.
ok, tänkte köra på Biltemas bromsa, polaren med samma bil bytte till deras för snart ett år sedan och han är skit nöjd. är inte volvo original och Biltemas närmast identiska? (kanske bara är ett gammalt rykte)

Är det någon som kan rekommendera en vettig mekaniker i Jönköping/Nässjö området?
av Yaniz
#1273080
Jag köper alla delar jag behöver av Mr Auto https://www.mister-auto.se/ Tidigare var favorithandlaren Autoteilemann.de men de har gått i likvidation bl a p g a bråk inom ägargruppen.

Bromsdelar köper jag uteslutande av fabrikaten tyska TRW eller italienska Brembo. I sanningens namn måste jag säga att jag personligen tycker att Biltemas bromsdelar inte alls är så dåliga som vissa vill göra gällande på olika forum på nätet. Detsamma gäller Biltemas motoroljor.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1273086
Jag har inte heller haft problem med Biltemas bromsar. men de är inte så mycket billigare än märkesdelar heller. Getech är en svensk leverantör av just bromsdelar som har märkesdelarna till bra priser eller billiga delar som är riktigt billiga jämfört med Biltema.
av Yaniz
#1273097
chali skrev: (satans dyrt på volvo)
Hur stor plånbok vill Volvo att du ska komma med? Pris arbete inklusive delar. Lite nyfiken bara.
av chali
#1273226
Yaniz skrev:
chali skrev: (satans dyrt på volvo)
Hur stor plånbok vill Volvo att du ska komma med? Pris arbete inklusive delar. Lite nyfiken bara.
fick ingen exakt pris av mekaniken, men han sa att jag skulle räkna med 8-10,00
av Yaniz
#1273237
Det priset kan man bara skratta åt. Köper du delar från exv en tysk näthandlare och låter någon allbilverkstad göra jobbet, så ska arbetet inte behöva kosta mer än 2000 kr och delar 3000-4000 kr, om du inte köper de billigaste delarna (exv BÖLK, vilket jag avråder ifrån). Var noga med att specen på skivor och belägg överensstämmer med din bil. Finns olika dimensioner beroende på modell (bromsokens storlek). Är du osäker så köp på exv Biltema, så är det enkelt att byta om det skulle bli fel. Biltemas skivor och belägg är inte alls så dåliga som det görs gällande på nätet. Lycka till!

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]