Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1269678
Hej.
Idag lade jag ut min bil till försäljning på blocket. Bilen ifråga är en Volvo S60 av årsmodell 2002. Direkt fick jag ett samtal från en person som verkade seriös till en början. Efter detta samtal enades vi om att han skulle komma och kolla på bilen till kvällen.
Kvällen kom och han kom men inte bara han utan självklart två personer till. Min bil vid tillfället stod en bit ifrån min bostad så det tog mig kanske en minut att komma fram till bilen efter att personerna hade kommit. Till min förvåning ser jag att de redan hade öppnat bilen (hade glömt låsa den) dvs. en person satt redan i den och motorhuven var öppnad där en andra person stod.
Vi tog en provtur och jag började allt mer ana oråd kring dessa personer mycket pga. deras sätt att bete sig. Det är nu det märkliga börjar, det visar sig att motorlampan har börjat lysa (gult). Personerna påpekar detta och ska självklart berätta om hur kostsamt det kan vara att fixa detta problem och har därför en utmärkt anledning att pruta rejält på bilen. Det slår mig ganska direkt att det är något lurt med detta då jag bara 20 min före körde med bilen och då lös inte lampan. Jag tackade för visat intresse och det blev ingen affär.
Jag har nu försått att jag troligvis har blivit utsatt för någon sorts bedrägeri, jag kan inte vara säker såklart, men att det så passande för personerna som ville köpa bilen att motorlampan började lysa verkar inte vara en slump. Min teori är att någon av dem har på något sätt fått den att lysa, då de redan innan jag var framme vid bilen stod under motorhuven och grejade. Jag känner mig nu i efterhand lurad och kränkt och bannar mig själv att jag inte anade oråd tidigare då personen använde hemligt nummer(jag tänker mig att om man är seriös så använder man inte hemligt nummer).
Men nu är det som det är och jag står med en bil som är betydligt mindre värd för att motorlampan lyser och jag vet inte riktigt vad de gjorde för att den skulle börja lysa. Därför behöver jag hjälp med att försöka släcka lampan, då jag tror det faktiskt inte är något ”farligt” den varnar för utan den lyser för att de som försökte lura mig har gjort något ganska simpelt (de gjorde det på under en minut).
Så vad kan de ha gjort? Tacksam för all hjälp.
Exeloo
#1269683
Jag förstår din oro.
Det verkar lurt med lampan och att dom stod med huven öppen INNAN ägaren kommer....

Att ta med en bekant eller två är iof inget konstigt.
Speciellt om man ska ha hem två bilar.....

Lyste lampan genast eller efter en stunds färd?
Tar man loss en kontakt tänds lampan omedelbart.
Det kanske den gjorde, men föraren teg tills ni åkt en bit?

Har du bensinmotor utan turbo har du en tunn slang till MAP sensorn ovanpå kylaren.
Rycker man loss den slangen tänds lampan efter nån km eller mil skulle jag tro.

Men öppna huven och kolla alla slangar och kontakter.
Även försvunna säkringar.
Lamdasondernas förvärmning, eller kamaxelregleringen (VVT) tex...

Du kan annars se varför motorlampan lyser med den billigaste OBD scanner du hittar. (Men bara motorn)
Biltema har en för nån enstaka hundring tex. Kan även släcka tex...
Kan vara bra att ha ändå....
#1269721
Att de gick in i bilen innan du hunnit fram är ju helt fel.Om de sedan råkat komma åt något i motorrummet avsiktligt eller ej är ju inte lätt att veta så här i efterhand men med en scanner som tidigare nämnts så lär ju felet vara lätt att hitta.Använder själv skyddat mobilnummer som även en del myndigheter gör och anser mig inte oseriös för det.
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]