Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1268081
Fastighetsägaren (en av Sveriges största) för min arbetsplats stoltserar med att ha en grön profil och investerade stort i allt från bergvärme till lågenergibelysning i byggnaden. När de såg att en kollega pluggade in en laddhybrid i garaget drog man säkringarna till samtliga uttag, så nu finns inte ens möjlighet till motorvärme. Där gick gränsen.
#1268084
Frågan hur du ska visa ledningen hur de vinner på det.

Hur spelar storleken på arbetsgivaren in och antalet anställda? Samt hur ska de som vill använda motorvärmarna på vintern göra när några platser är upptagna av el/hybridbilar? Nu är det kanske det som är lite av din hävarm då många idag inte använder motorvärmaren då många har tidur inbyggda.

Se efter om du kan få de att tänka om, kanske kan de göra om vissa till laddstolpar där du har en bricka som aktiverar den när du parkerat. Sen kommer detta bli vanligare men vi är ännu i startfasen och sluta vara bitter över det. Det är deras mark och deras politiska beslut och kanske kan du påverka det eller kanske inte, det får visa sig.
#1268098
Ska man behöva förklara för vuxna människor vinsten av att någon kör sin bil hem från jobbet på el istället för bensin? Har du hört talas om klimatförändringarna? Dessutom då kostnaden för arbetsgivaren är försumbar.
#1268100
Jag använder ofta motorvärmaruttag. 3-4h laddning med 10A ger några mil extra.

På kontoret i Sollentuna har vi installerar två laddare. Dom tiorna i veckan som jag laddar där orkar ingen bry sig om såklart.

Att kollegor ska kunna köra motorvärmare och kupévärmare men du samtidigt inte ska få ladda verkar ju extremt fånigt.

Det blir större kostnad för kaffet man dricker på kontoret under dagen! Ska man förmånsbeskattas för det också?

:/
#1268103
CETT skrev:Ska man behöva förklara för vuxna människor vinsten av att någon kör sin bil hem från jobbet på el istället för bensin? Har du hört talas om klimatförändringarna? Dessutom då kostnaden för arbetsgivaren är försumbar.
Ja tydligen ska du behöva förklara din insikt för de, annars hade de väl låtit dig "tanka gratis"...

Ja jag har hört talas om klimatförändringarna.

Huruvida kostnaden är försumbar är upp till ledningen att avgöra, de kan komma fram till att det inte är så eller så gör de en kovändning. Det är hur som upp till de att avgöra om den är försumbar eller inte. Är det dessutom ett stort företag lär de inte medvetet vilja bryta mot uppsatta regler från skatteverket och låta dig tanka utan att förmånsbeskattas. Då ska du förmånsbeskattas för den summa som el kostar idag gånger 1.2. Då ska de först installera mätare för varje stolpe som bara du får bruka. Såvida de inte sätter upp nya laddstolpar med möjlighet att ge dig en bricka att "blippa" så de vet vad du förbrukat. Då är vi helt plötsligt uppe i en summa som jag inte vet men det drar iväg. Då är det helt klart lättare att dra säkringen så vet de att de inte får skatteverket efter sig.

Lägg energin på att ta reda på hur du ska övertala de om det istället för att gnälla om det tycker jag...
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1268104
joel80 skrev: Det blir större kostnad för kaffet man dricker på kontoret under dagen! Ska man förmånsbeskattas för det också?

:/
Tyvärr inte visar det sig ;-)

"För att en förmån avseende förfriskningar eller annan enklare förtäring ska räknas som en skattefri personalvårdsförmån krävs att den erbjuds hela personalen och att den normalt tillhandahålls på arbetsplatsen. Exempel på skattefri personalvårdsförmån är exempelvis gratis kaffe och frukt som arbetsgivaren erbjuder personalen på arbetsplatsen."
#1268146
Micce1980 skrev: ons 05 sep 2018, 23:02
CETT skrev:Ska man behöva förklara för vuxna människor vinsten av att någon kör sin bil hem från jobbet på el istället för bensin? Har du hört talas om klimatförändringarna? Dessutom då kostnaden för arbetsgivaren är försumbar.
Ja tydligen ska du behöva förklara din insikt för de, annars hade de väl låtit dig "tanka gratis"...

Ja jag har hört talas om klimatförändringarna.

Huruvida kostnaden är försumbar är upp till ledningen att avgöra, de kan komma fram till att det inte är så eller så gör de en kovändning. Det är hur som upp till de att avgöra om den är försumbar eller inte. Är det dessutom ett stort företag lär de inte medvetet vilja bryta mot uppsatta regler från skatteverket och låta dig tanka utan att förmånsbeskattas. Då ska du förmånsbeskattas för den summa som el kostar idag gånger 1.2. Då ska de först installera mätare för varje stolpe som bara du får bruka. Såvida de inte sätter upp nya laddstolpar med möjlighet att ge dig en bricka att "blippa" så de vet vad du förbrukat. Då är vi helt plötsligt uppe i en summa som jag inte vet men det drar iväg. Då är det helt klart lättare att dra säkringen så vet de att de inte får skatteverket efter sig.

Lägg energin på att ta reda på hur du ska övertala de om det istället för att gnälla om det tycker jag...
Du låter som en riktig bokstavstrogen byråkrat. Får man inte påtala dumma regler och tolkningar utan att det kallas gnäll? Jag är säker på att skatteverket inte tänkt att konsekvensen av deras regeltolkning innebär att företagen väljer att ta bort sina motorvärmaruttag och att miljömedvetna bilister tvingas köra fossilt. Det är en förlegad regel som kom till med tanke på dyra fossila bränslen och som tillämpas på laddhybrider av okunniga byråkrater som inte tänkt klart än.
Klart att kostnaden är försumbar för företaget. Jag kostar mer per minut än laddningen av min bil gör per dag. Detta ska jag naturligtvis försöka förklara för de som tar beslut. Anledningen att jag skrev här var för att få reda på om det var ett problem som fler råkat ut för.
#1268198
För oss på jobbet kostar det 200 el 300kr per vintersäsong om man vill ha nyckel till motorvärmarstolparna. Det dras ett engångsbelopp på lönen bara och man får en inplastad lapp att ha synligt i bilen.
Något liknande borde man såklart kunna erbjuda året om mot en avgift såklart.
#1268202
Perra83
Det borde ju absolut funka för de flesta rädda företag som vill sopa rent bakom egen rygg. Har man 2 mil till sitt jobb kommer man i snitt ladda för just det. Alltså kring 4kwh... ungefär 4kr alltså. 5 dagar i veckan blir det 20kr och alltså mindre än 100kr per månad. En tusenlapp per år då kanske? :)

Känns som att det mesta går att lösa rätt enkelt, men vissa vill bara inte hitta lösningar. :(
Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]

V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]