Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1268547
Micce1980 skrev: ons 05 sep 2018, 23:02
CETT skrev:Ska man behöva förklara för vuxna människor vinsten av att någon kör sin bil hem från jobbet på el istället för bensin? Har du hört talas om klimatförändringarna? Dessutom då kostnaden för arbetsgivaren är försumbar.
Ja tydligen ska du behöva förklara din insikt för de, annars hade de väl låtit dig "tanka gratis"...

Ja jag har hört talas om klimatförändringarna.

Huruvida kostnaden är försumbar är upp till ledningen att avgöra, de kan komma fram till att det inte är så eller så gör de en kovändning. Det är hur som upp till de att avgöra om den är försumbar eller inte. Är det dessutom ett stort företag lär de inte medvetet vilja bryta mot uppsatta regler från skatteverket och låta dig tanka utan att förmånsbeskattas. Då ska du förmånsbeskattas för den summa som el kostar idag gånger 1.2. Då ska de först installera mätare för varje stolpe som bara du får bruka. Såvida de inte sätter upp nya laddstolpar med möjlighet att ge dig en bricka att "blippa" så de vet vad du förbrukat. Då är vi helt plötsligt uppe i en summa som jag inte vet men det drar iväg. Då är det helt klart lättare att dra säkringen så vet de att de inte får skatteverket efter sig.

Lägg energin på att ta reda på hur du ska övertala de om det istället för att gnälla om det tycker jag...

Om man mäter och tar betalt efter förbrukade kWh så kommer man bli klassad som en som säljer el och då blir det helt andra regler att följa, som är krångliga. Kan inte alla dessa regler men krångligt blir det...

Hos oss har några tagit ut en laddhybrid som personalbil och det sägs att de har ett löneavdrag i månaden för att utnyttja en laddstolpe för att ladda sin bil. Företaget gjorde iordning en stolpe som laddningsplats för bilar.
Vi har också faktiskt fri tillgång till motorvärmare (utan tidur...) på parkeringen.
#1268594
Det där med att företaget eller fastighetsägaren blir klassad som elleverantör har jag förstått är läst nu när regeringen ändrade så att det är nätägaren som är skattskyldig för leveranserna.

"skattskyldigheten för energiskatten på elektrisk kraft överförs till elnätsbolagen, vilket medför att den som säljer elektricitet för laddning av elbilar inte längre blir skattskyldig som elleverantör."


Som jag förstått det är det problemet alltså löst nu.

:)
#1268709
Att man inte får sälja el i elbilsladdning är en förlegad sanning.

Tipsa arbetsgivaren om att sätta upp riktiga laddplatser med debitering och så tar de ett rimligt pris så är saken klar. Då blir det ingen förmån om du betalar. Tex på Volvo Cars har de detta och det kostar 1,6kr/kWh tror jag. Rimligt pris för båda parter. InCharge använde de där. Men finns såklart även andra.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]