Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1268010
Har köpt en laddhybrid som jag åker till och från arbetsplatsen med. Jag har en 25 km enkel resa så jag tar mig från hemmet till arbetet men behöver ladda för hemresan. Det handlar om en stor arbetsgivare med hundratals anställda. På parkeringen finns tidsstyrda motorvärmaruttag på alla platser, 230V 10A. Nu säger företaget att det är en skattepliktig förmån och eftersom det inte finns några möjligheter att kontrollera hur mycket var och en laddar så ska anslutning av elbilar förbjudas! Anslutning av fossilbil med motor- och kupévärmare är dock ok! :mad:
Jag blir så trött på svenska myndigheter som först vill få folk att köra miljövänligt och sedan anser att laddning på arbetet ska beskattas, utan att tänka igenom konsekvenserna. Det handlar om en förmån på kanske en tia om dagen för en laddhybrid. Finns det verkligen någon som skattar för laddning av sin hybrid? Hur har ni andra det på arbetsplatsen?
#1268015
Det här med förmånsbeskattning gäller ju inte bara möjligheten att ladda på arbetsplatsen utan allt som är en förmån, typ fria måltider, gratis eller rabatterad parkering mm. Dessutom ger ju myndigheterna redan nu förmåner till ägare av s.k miljöbilar genom låg/ingen fordonsskatt så lite orättvis tycker jag du är.
#1268017
Nej, det är ingen förmånsbeskattning om man kör motor och kupévärmare på fossilbil trots samma elförbrukning och parkeringen är gratis för alla. Men visst jag skulle kunna betala marknadspris för förmånen, 10 kr om dagen. Men det kostar företaget mycket mer i administration än vad de skulle få in så därför förbjuder man laddning. Så det blir att åka hem på bensin, bra va?
Senast redigerad av 1 CETT, redigerad totalt 0 gånger.
#1268025
Ja det är lite sjukt egentligen. Antingen verkar man för miljön eller motverkar miljön.
Staten vill det första men gör det mesta för att alternativ två blir verklighet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1268026
Oerhört ängslig arbetsgivare. Det är inget problem i praktiken med skattemyndigheten.
#1268054
Tja, vill man följa reglerna för förmånsbeskattning så är det såhär tyvärr. Problemet är att de system man använder för att administrera bilarna inte har någon snart funktion för att mäta laddningen. Att spåra alla övriga kostnader via faktura och bränslekort m.m är enkelt.

Det borde funka om man installerar laddboxar som man "loggar in i" varje gång man börjar ladda. Men sen kommer den där administrationen...
#1268057
mikeman skrev:Tja, vill man följa reglerna för förmånsbeskattning så är det såhär tyvärr. Problemet är att de system man använder för att administrera bilarna inte har någon snart funktion för att mäta laddningen. Att spåra alla övriga kostnader via faktura och bränslekort m.m är enkelt.

Det borde funka om man installerar laddboxar som man "loggar in i" varje gång man börjar ladda. Men sen kommer den där administrationen...
Följer du reglerna när du gör vinst på Bilförsäljning ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1268069
stevvee skrev:
mikeman skrev:Tja, vill man följa reglerna för förmånsbeskattning så är det såhär tyvärr. Problemet är att de system man använder för att administrera bilarna inte har någon snart funktion för att mäta laddningen. Att spåra alla övriga kostnader via faktura och bränslekort m.m är enkelt.

Det borde funka om man installerar laddboxar som man "loggar in i" varje gång man börjar ladda. Men sen kommer den där administrationen...
Följer du reglerna när du gör vinst på Bilförsäljning ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det handlar om vad hans arbetsgivare anser sig behöva följa för regler. Inte honom som privatperson.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]