Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Blixten.net
#85370
Är det någon som vet hur garantierna påverkas om en service inte är utförd?

En S40N 1.8F -06 ska servas efter 1000 mil alt. 12 månader men den första servicen på den här bilen är gjord först vid 2000 mil.

Har någon garanti gått förlorad på den bilen pga att den inte blivit servad vid 1000 mil?

EDIT: Är det någon risk att motorn har tagit någon skada av det uteblivna oljebytet?
Senast redigerad av 1 Blixten.net, redigerad totalt 0 gånger.
av Luthor
#85428
Kan tyvärr inte svaret på din fråga, men istället för att starta en ny tråd så ställer även jag en garantifråga här. En söm på ena sittdynan i baksätet har släppt på ett ca 5-6 cm stort område (fult som sjutton då tyget fransat upp), går detta på nybilsgarantin eller inte?
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#85829
Angående frågan om sittdynan så borde det gå på garantin.
Syns ju ganska lätt om det är gjort av ägaren eller om sömmen bara släppt kanske p.g.a. fel från fabrik.

Åk till din handlare och påtala felet och säg -Detta är ju ett garantifel!

Tänk på ju längre du åker med felet, desto mindre chans har du att få ut det på garantin.
av Luthor
#85831
VolvoBengan skrev:Angående frågan om sittdynan så borde det gå på garantin.
Syns ju ganska lätt om det är gjort av ägaren eller om sömmen bara släppt kanske p.g.a. fel från fabrik.

Åk till din handlare och påtala felet och säg -Detta är ju ett garantifel!

Tänk på ju längre du åker med felet, desto mindre chans har du att få ut det på garantin.
Ok, tackar för det svaret. Jag misstänker som du nämnde att det är något fel från fabrik då sömmen har börjat släppa även på andra sittdynan i baksätet, skall åka ner till min lokala Volvoåterförsäljare på måndag...
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#85843
Okej, om det släpper även på andra dynan så är det ett solklart garantifall tycker jag...

Men det är inte jag som kommer stå där på måndag :roll:

Återkom gärna med svar...

Tevlig helg!
av Luthor
#86356
VolvoBengan skrev:Okej, om det släpper även på andra dynan så är det ett solklart garantifall tycker jag...

Men det är inte jag som kommer stå där på måndag :roll:

Återkom gärna med svar...

Tevlig helg!
Såg ditt svar först nu, och har faktiskt haft en trevlig helg... ;) Var i alla fall nere på Rejmes idag och påtalade det hela, fick snacka med "Verkstadscoachen" som följde med ut och kikade på sittdynan, han följde sedan med mig till en servicetekniker och sade åt honom att boka in en tid för ett garantibyte av hela baksätet (sittdelen)... Klockren service och ett vänligt bemötande, jag är helnöjd... :)
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
#86357
Toppen...
Förstod det va ett garantifel!

En bil är inte körbar, avställd, ob[…]

Salt antar jag, i kombination med fukt. T&aum[…]

Felkoder V70 D5-07

Är det någon som vet vad jag ska bö[…]

Ratt som gnisslar V60 -23

Jag hade också ett knarr i ratten när m[…]