Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1261836
Hej,

Undrar lite hur jag ska gå vidare med mitt problem.

Vi köpte en V70 (MY2014) automatare med 9130 mil på mätaren från en liten bilfirma i december 2017. Nästa service var i nu i slutet på sommaren, nästan 8 månader senare. Helt ok enligt mig då det är en etanolbil. Enligt mina undersökningar så inträffar första dyra servicen just 9000 mil.

När vi väl lämnar in bilen på Bilia idag så upptäcker teknikern att i förra servicen (8600 mil) så gjordes inte oljebytet i växellådan utan det var en "anpassad service".

Saxat stycke från http://www.vibilagare.se/reportage/sa-f ... -arn-36549
" Kolla serviceboken
En köpare har normalt anledning att utgå från att föreskriven service har gjorts i rätt tid på en bil som säljs av en bilhandlare. Undantaget är om motsatsen framgår av köpekontraktet eller bilens marknadsföring. Annars är utebliven service att räkna som köprättsligt fel."

Nu är det inte utebliven service utan utan felgjord service? Eller ska man argumentera att växellådans service är utebliven?

I annonsen då vi köpte den kan man läsa som en punkt "Välvårdad och Fullservad Bil". Har kvar screenshots och texten.

Tar tacksamt mot synpunkter och hjälp hur jag ska driva detta mot bilfirman. Har inte lust att lägga 8-10 tusen extra på en service jag inte har räknat med.

/Sebastian
#1272962
Precis som du säger så skall du åberopa det faktum att växellådans service är utebliven och därmed är servicen inte fullgjord enligt Volvos krav. Inget att snacka om, bilen är INTE fullservad. Därmed kan du åberopa vilseledande marknadsföring, fusk, bedrägeri ... välj själv.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]