Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Jersey
#1246131
Hej,

Jag tänkte bara höra om någon har erfarenhet om vad Volvia ersätter när ett däck gått sönder vid olycka. Bilen har fyrhjulsdrift och enligt verkstaden ska man därför byta däck på båda sidor bilen. Volvia ersätter enligt dem själva bara ett däck. Det känns lite konstigt när allt man kan läsa sig till lutar åt att man ska byta två, och även verkstaden säger det. Tänkte höra om någon annan råkat ut för liknande och lyckats få Volvia att stå för båda däcken?
av Schmoyoho
#1246180
Krävs det olycka för att få ersättning? Jag körde 40 på en 50-sträcka en mörk kväll i höstas och ner i ett omarkerat vägarbetsområde med stenhårda kanter. Hann bromsa ner farten men ett av däcken fick en bula på sidoväggen efteråt. Tänkte först höra av mig till kommunen och jiddra men jag orkade aldrig ta tag i det då. Hade bilen full med passagerare och jag vet att åtminstone en av de minns att jag tvärnitade och hur det small i bilen.

Men OnT: hur är mönsterdjupet på övriga tre däcken? Och vad har du för bil? Nyare haldexar sägs vara smarta nog att kunna ta olika rullomkretsar i beaktning och inte ligga och dra åt kopplingen konstant, men det har jag bara uttryckligen hört för haldex 5, sen verkar många tillskriva det till gen 4 också.
av Jersey
#1246220
Om det krävs olycka vet jag inget om, men jag tycker det är märkligt när de på verkstaden slår upp bilens regnr och ser vad för typ av fyrhjulsdrift det är, och säger att man ska byta 2däck. Och att Volvia bara vill betala för ett.
Jag tänker att det måste vara säkrare att byta båda om de säger att ma ska göra det, och Volvo brukar ju promota säkerhet.. men kanske inte när det kostar dem (volvia).. Eller så har jag helt fel kring det.
Jag har ca 6mm mönsterdjup på däcken och bilen är en XC70 från 2014
av audiot
#1246233
3 mm differens är ok, har du befintligt på 6 mm och ett nytt som håller 7-8 mm så är det ok. Välj helst samma tillverkare och modell då rullomkretsen kan skilja trots samma storlek.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]