Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebSE
#1238933
Ja. Som rubriken lyder.

Har serviceavtal på Bilia. Servar på deras station i JHaga Norra och även om mekanikern var trevlig så är jag inte nöjd.
Missnöjd över att jag åkte på att betala för en hjulinställning. Inget besked innan vad det skulle kosta
När jag påpekade att det är en ny bil och att det är konstigt att hjulinställning sker efter bara 1500 mil så snäste "coachen" av mig med ett "Om inget har gått sönder är det ingen garantifråga".

Har kontaktat deras kundtjänst och bett om återkoppling men två månader senare har ingen hört av sig.

Vilket är en björt kontrast till den bra servicen jag fick när jag käpte bilen (kontant)

Så nu är ju frågan. Vad har ni andra för erfarenheter av serviceavtal med bilia?
Får ni den service ni tycker ni är berättigade till
Ger serviceavtalet en känsla av "jag har avtal så det är förutsägbart?"

Jag kommer från Honda och där var man "en i familjen" när man kom med sin bil. Tydliga besked om vad allt skulle kosta. Var det något utöver vanlig service ringde de innan de påbörjade det. Man fick alltid respons om man hade några funderingar. De tog sig tid att prata om bilen och bra att tänka på inför nästa service.
Bilia är "Betala och gå, tack"
Användarvisningsbild
av Derank
#1238943
Såvida du inte dunkat in i en trottoarkant el annat med hjulen ska du såklart inet behöva betala för en framvagnsinställning efter 1500mil, framvagnen står ju fel av någon anledning och oavsett vad ( om du nu som sagt inte dunkat in i en trottoarkant hårt ) ska det täckas av nybilsgarantin.

Stå på dig bara, du ska inte behöva betala, kontakta verkmästaren och kommer inet ni överens kontaktar du eftermarknadsansvarige.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1238946
Behövdes hjulinställningen för att däcken slets snett eller för att dom hade hängt på utrustningen och mätt sig fram till felaktiga värden.
Har varit med om att man gör det då jag blivit uppringd och det är snabbt gjort nu när bilen ändå är inne och mätinstrumenten på plats.
Ska klart va rätt inställt men frågan är om det visar så lite fel att det inte påverkar slitage.
Lätta pengar för verkstan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av SvenB
#1238953
Har du beställt hjulinställning, får du nog betala snällt. Om inte, behöver du inte det. För övrigt har jag bra erfarenheter av serviceavtal hos Bilia.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1239008
Om du inte godkände hjulinställningen innan den gjordes så behöver du inte betala alls. Verkstaden ska ge tydliga besked om vad som skall göras och får inte leta saker att fixa på egen hand.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lverkstad/

De får inte laga saker på eget bevåg.

Om du inte har godkänt det så skulle jag kräva pengarna tillbaka för hjuliställningen samt ta upp det med verkstadscoachens chef. Om du fortfarande inte får något vettigt svar så bör du kontakta konsumentverket och gärna Volvo Cars Sverige.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1239021
Någonting skrev:Om du inte godkände hjulinställningen innan den gjordes så behöver du inte betala alls. Verkstaden ska ge tydliga besked om vad som skall göras och får inte leta saker att fixa på egen hand.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lverkstad/

De får inte laga saker på eget bevåg.

Om du inte har godkänt det så skulle jag kräva pengarna tillbaka för hjuliställningen samt ta upp det med verkstadscoachens chef. Om du fortfarande inte får något vettigt svar så bör du kontakta konsumentverket och gärna Volvo Cars Sverige.
Jag sa att jag upplevde att bilen drog snett och bad dem kontrollera detta och se om det behövdes hjulinställning.

När jag kom och hämtade bilen skulle de ha 1700 extra utöver servicen.
Hjulen behövdes justeras på bakaxeln....

Det olustiga är att jag fortfarande upplever att den har en tendens att dra till höger...

Ingen respons från dem alls trots upprepade påtryckningar. Har kontaktat kundservice på bilia centralt som säger att de vidarebefordrat till verkstaden men ingen därifrån kontaktar mig.

Så det började med ett problem med bilen som nu övergått till att jag får lägre och lägre förtroende för Bilia.

Kommer helt klart kontakta Volvo med utfallet oavsett hur det går.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1239024
SvenB skrev:Har du beställt hjulinställning, får du nog betala snällt. Om inte, behöver du inte det. För övrigt har jag bra erfarenheter av serviceavtal hos Bilia.
Vilken Biliaverkstad servar du hos?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1239033
SebSE skrev:
SvenB skrev:Har du beställt hjulinställning, får du nog betala snällt. Om inte, behöver du inte det. För övrigt har jag bra erfarenheter av serviceavtal hos Bilia.
Vilken Biliaverkstad servar du hos?
Det är gamla erfarenheter, jag har inget serviceavtal längre. Men det var Tumba och Varvsgatan, då det begav sig. Nu servar jag hor Skobes i Flen. Där skall ni se på trevligt bemötande, och god service. :lol:
av Malmstroem
#1239040
När jag kört på en refug med min dåvarande XC70 gjorde jag direkt en hjulinställning och betalade själv för den.

Jag kom inte ens på iden att det skulle ingå i serviceavtalet eller nybilsgarantin...

Om bilen direkt som ny har felaktig hjulinställning kan jag hålla med om att det är ett garantiärende. Efter ett par år ser jag det som något som kommer med normalt användande, och betalas av bilägaren.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1239048
SebSE skrev:
Någonting skrev:Om du inte godkände hjulinställningen innan den gjordes så behöver du inte betala alls. Verkstaden ska ge tydliga besked om vad som skall göras och får inte leta saker att fixa på egen hand.

https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lverkstad/

De får inte laga saker på eget bevåg.

Om du inte har godkänt det så skulle jag kräva pengarna tillbaka för hjuliställningen samt ta upp det med verkstadscoachens chef. Om du fortfarande inte får något vettigt svar så bör du kontakta konsumentverket och gärna Volvo Cars Sverige.
Jag sa att jag upplevde att bilen drog snett och bad dem kontrollera detta och se om det behövdes hjulinställning.

När jag kom och hämtade bilen skulle de ha 1700 extra utöver servicen.
Hjulen behövdes justeras på bakaxeln....

Det olustiga är att jag fortfarande upplever att den har en tendens att dra till höger...

Ingen respons från dem alls trots upprepade påtryckningar. Har kontaktat kundservice på bilia centralt som säger att de vidarebefordrat till verkstaden men ingen därifrån kontaktar mig.

Så det började med ett problem med bilen som nu övergått till att jag får lägre och lägre förtroende för Bilia.

Kommer helt klart kontakta Volvo med utfallet oavsett hur det går.
Är du knuten till just Haga Norra eller kan du byta anläggning?

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]