Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1237022
Hej! Behöver för och nackdelar med dom olika finansieringsalternativen som finns! Dvs era åsikter.

Jag funderar på en XC40. Antingen via bilån eller leasing. I båda fallen tänkte jag lägga 100 000:- själv.

Fördelarna med privatleasingen är att jag slipper oroa mig för värdeminskningen som jag är rädd kan komma att skena i väg på fossilbilar inom 3 år. Sedan får jag en lägre månadskostnad med leasingen, runt 1000:-/mån mindre. Detta eftersom jag lägger in lite pengar själv från början.

Bilen köper jag för 380 000:-. Minus 100 000:- vilket blir 280 000:-

Privatleasing: Betalar 3350/mån X 36 mån = 118 800:-. Samt räknar dom 100 000:- jag lagt in, vilket blir 218 800:- på 3 år Detta inkl. service och försäkring (ca 400 kr/mån?).

- Fördelar som jag ser det: Undviker en eventuell större värdeminskning då det är en fossilbil, lite rädd för att den kan komma att skena i väg dom kommande åren i och med hybrider/El-bilarna.
- Lägre månadskostnad

Nackdelar: Efter 3 år äger jag ingen bil. Kan få köpa loss den, men priset kan då vara aningen större än restvärdet enligt säljaren.

Bilån: 4000 kr/mån + serviceavtal och försäkring. Ca 4400:-/mån.
Fördelar: jag äger bilen efter 3 år (rättare sagt, en del av den):
Nackdelar: Kan ha en rejäl värdeminskning.

Oavsett känns det som att tittar man på en 6 års period (om man väljer att ha kvar bilden så lång tid) så ser ju marknaden garanterat annorlunda ut då. Rent logiskt borde den se ganska förändrad ut. Seciellt på premiumbilar. Tror inte folk är beredda att lägga ut över 100 000 - 200 000:- på en beggad fossilbil om 6 år. Spekulationer givetvis.


Summarum: Frågan är om dom 218 000:- som jag plöjer in via privatleasing på 3 år är berättigad kontra 220 000 (baserat endast på amortering, ej räntan):- via banklån där jag efter 3 år fortfarande kan betala av samma bil och äger den (i praktiken).
#1237028
Alltså, det är ju inte så att Volvo bjuder på värdeminskningen vid leasing. :wink: De har räknat en prognos på vad bilen har för marknadsvärde vid 36 mån och det är alltid högre än restvärdet de beräknar leasingen på. Du vinner alltså ingenting på att leasa i det avseendet.

162/380 = 43% restvärde vilket är lågt. Väldigt lågt. Vågar närmast garantera att en så het modell som XC40 kommer vara värd mer än så. Alltså är det mer fördelaktigt att äga bilen själv. Visst det ingår väl service i de pengarna men det ändrar kanske nån procentenhet på sin höjd.

Volvo är väldigt icke-prisvärt att privatleasa enligt mig. Jämför exempelvis med Audi Q3 som kostar 2995kr/mån där kontantpriset är 320'. Varför ska en Volvo vara nästan dubbelt så dyr att leasa? Lite dyrare absolut, men inte den skillnaden. Volvo trycker väldigt hårt på "Care by Volvo" konceptet men jag tycker mest det är luft. De andra märkena har i princip samma villkor i leasingen.
#1237036
Som sagt -- Volvos privatleasing är rätt dyr.

Är du verkligen rädd för värdeminskningen kan du se den troligen högre kostanden vid leasing som försäkring för eventuellt lägre återköpsvärde. Det kan vara värt en del.

Jag tror inte att förändringen kommer att vara så drastisk om tre år. Det säljs än så länge så pass få el och hybridbilar, så att om tre år kommer fortfarande majoriteten av bilarna som kommer ut att vara fossilbilar. Ska du få tag på en begagnad bil så lär du då få acceptera att den drivs på bensin/diesel. Vill du ha hybrid/el så lär det vara en dyrare bil du jämför med. Vilket gör det till ett annat marknadssegment.

Men det är svårt att spå framtiden. Helt klart blir det mer el/hybrid -- men hur fort det går är uppe till diskussion.
#1237119
Om du vet precis hur ditt liv kommer se ut de närmsta tre åren och att du kommer/vill byta bil om exakt tre år. Leasa...

Har du inte ditt liv riktigt lika utstakat och ser en fördel i att kanske byta bil om 4 år, eller när det passar DIG och inte leasingbolaget. Köp...
#1237142
Jag säger köp,och den kommer med största sannolikhet att vara eftertraktad om 3år. XC modeller har alltid varit högt ( löjligt högt ) värderade på andrahandsmarknaden och kommer med största sannolikhet att så vara i framtiden ochså, oavsett bränsletyp.
#1237153
Beror på var och hur du bor, men se över möjligheten att belåna bostaden. Då får du mycket låg ränta och kan göra vad du vill med bilen. Bolån brukar inte gå att betala av så snabbt som 3 år, men man kan ju amortera mer själv.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
#1237169
Nu är den möjligheten rätt vingklippt för många med amorteringskravet som gick in 1 mars. Men visst, har man plats så funkar det också.
Men leasing, nja. På mer udda bilar, så ja. Men en volvo xc är väl nästan garanterad att hålla i värde med rätt val. Vis av erfarenhet kan jag råda dej att undvika köp av små bilar med stora motorer och awd. Osäljbart när man brukar tröttna (runt 100-150k)
#1237194
Media-drevet öser på. Du lyckas få in ordet fossilbil 3 ggr.

Vem vet hur det ser ut om några år, kanske kan du tanka din XC40 på förnyelsebar bio-diesel medans elbilarna får rulla på fossil kol-el för att kärnkraften stängts av. ?:-/
#1237334
VolvoB20 skrev:Media-drevet öser på. Du lyckas få in ordet fossilbil 3 ggr.

Vem vet hur det ser ut om några år, kanske kan du tanka din XC40 på förnyelsebar bio-diesel medans elbilarna får rulla på fossil kol-el för att kärnkraften stängts av. ?:-/
Seriöst? Det är väl ingen hemlighet att det sker en övergång till hybrid/el just nu? Är knapast Sci-FiBild Frågan är nog ganska aktuell för många just nu.
#1237335
Möjligt. Men det här är INTE tråden för den diskussionen. Vi har 4-5 trådar för det. Släpp det ämnet direkt och återgå till finansiering tack.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...