Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1237404
Lövet skrev:Möjligt. Men det här är INTE tråden för den diskussionen. Vi har 4-5 trådar för det. Släpp det ämnet direkt och återgå till finansiering tack.
Bra! Tack! Så slipper jag försvara varför jag använder ordet "fossilbil" tre gånger i samma post! Därmed kan jag fokusera vid den initiala frågeställningen.
#1237411
Har du hundratusen att lägga in så torde inte bilen göra att du hamnar på marginalen ekonomiskt sett.

De flesta bedömningar gör gällande att det troligtvis blir billigare att köpa bilen. Att köpa den är också den för dig mest flexibla lösningen. Du kan sälja eller byta när du vill.

Privatleasing kan ibland ge fördelar som lägre försäkring, och rejält subventionerad månadskostnad. Det verkar inte vara så i ditt fall. Då är enda fördelen att du försäkrar dig mot ett eventuellt gigantiskt värdetapp. Är du riktigt rädd för risker kan det vara aktuellt.

Jag hade inte leasat bilen enligt det upplägg du diskuterar. Jag köpte själv en ny dieselbil i höstas. Om det visar sig att den tappar mer i värde än jag nu tror -- då får jag behålla den lite längre innan jag byter. I slutändan blir det då ingen större skillnad i månadskostnad...
#1238562
Har funderat lite fram och tillbaka nu och det lutar mot bilån ändå. Men vet inte om jag tänker korrekt här när det gäller amortering och värdedminskning. Ni får gärna komma med synpunkter.

Min plan:
Bilen kostar 380 000:-
Jag lägger 100 000:-
Tar ett lån på 280 000:-
Lånet är på 8 år. Jag amorterar av (exkluderar räntan) 2900:-/mån.

Efter tre år har jag amorterat bort 104 400:- + 100 000:- som jag lägger in = 204 000:-. Jag har då kvar ett lån på 176 000:-. Detta på en 3 år gammal XC40 (T3 manuell) R-designpaketet med stora teknikpaketet.
Stora frågan är: har jag betalt av i rätt takt med värdeminskningen? Försöker kommer ner i månadskostnad utan att ligga efter i värdeminskningen.

Vad tror ni experter?:)
#1238708
176/380 = 46%. Jag tycker iaf inte du behöver amortera fortare.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]