Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1236921
Någon som har erfarenhet av bilförsäkring hos Svedea?

Nu har jag helförsäkring hos Volvia för lite drygt 3000 kr/år. Eftersom bilen har några år på nacken så var jag inne på att byta till halvförsäkring, men det verkar bara skilja en femhundring (tydligen är det något "nice-price" på helförsäkring för lite äldre bilar).
Men nu dök det upp reklam från Svedea, där en halvförsäkring kostar 1900 kr/år, 1700 om jag väljer lite högre självrisk. Det verkar rätt prisvärt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1236932
Numera är det ingen ide att byte till halvförsäkring, det var 20år sen ,man tjänade på det på en gammal bil. Det handlar i ditt fall om 120sek i månaden,
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1236936
Frågan är ju vad bilen är värd samt om du tveklöst har råd att förlora detta värde.

Halvförsäkring känns lite mellanmjölk, eller?

Sen vad tar de andra bolagen för en halvförsäkring?
av Storfot
#1237141
Derank skrev:Numera är det ingen ide att byte till halvförsäkring, det var 20år sen ,man tjänade på det på en gammal bil. Det handlar i ditt fall om 120sek i månaden,
Lite mer än så var det allt, men mindre än "förr" verkar det ju vara, åtminstone när det gäller Volvia. Men byter jag till Svedea och tar den högre självrisken så sparar jag runt 1300/år och det räknar jag som en bra affär i längden.

Bilen (V70 -02) lär inte vara värd mer än att jag kan bära förlusten om jag skulle krascha den.

Så det enda frågetecknet är egentligen att dom är lite okända för mig så att jag inte har någon uppfattning om hur bra dom är om något händer. (Alla försäkringsbolag är ju bra så länge det handlar om att bara betala in pengar...)
Användarvisningsbild
av Derank
#1237144
jag menar att du idag kan tjäna 120sek i månaden, men som du säger så betingar ju inet en V70 2002a något större värde idag så det är väl bara att köra.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1237146
Att de inte erbjuder mer än trafikförsäkring om man är under 30 lär ju hjälpa till att hålla nere priserna lite.

För egen del skiljer ändå ett par tusen om året mellan Volvia Nice Price och LF halv med assistans och hyrbil (känns rätt vettigt med en gammal bil.. :-P). Är ju inga kostnader i sammanhanget iofs. Men skillnaden är nog större om man är på fel sida 30-strecket.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1237158
Jag har läst första inlägget 4ggr och får inte ihop det?
Överväger du lämna helförsäkring med 3k självrisk för 3k om året till förmån för halv med 5k självrisk för 1700 i året?
av Storfot
#1237191
TommyP86 skrev:Jag har läst första inlägget 4ggr och får inte ihop det?
Överväger du lämna helförsäkring med 3k självrisk för 3k om året till förmån för halv med 5k självrisk för 1700 i året?
Nej, jag överväger att lämna en helförsäkring i Volvia (ca 3000 kr/år) för något av följande:
- Halvförsäkring i Volvia (ca 2500 kr/år). Skillnaden är rätt liten, så då känns det lika bra att ligga kvar på helförsäkring
- Halvförsäkring i Svedea (ca 1900 kr/år)
- Halvförsäkring i Svedea med förhöjd självrisk (ca 1700 kr/år)
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1237248
Ja, oavsett är det kaffepengar ställt mot att få skrota när nån kör på dej och du får skulden.
Men det beror på förstås, jag hade inte gjort det iaf.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1237266
Storfot skrev: Det verkar rätt prisvärt.
Om en försäkring är prisvärd, vet du först den dag du måste utnyttja den. Om man bara ska ha trafikförsäkring, ska man välja det billigaste. Annars bör man nog titta på "innehållet" också. Att välja bort vagnskadan för 4.65 per dag, skulle inte jag gjort. :roll:

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]