Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av peos99
#1228964
Är det någon som har erfarenhet av att köpa bil på annan ort? Jag tänker på nyare bil av handlare där någon form av garanti ingår.
Är det Bilia funkar det väl eftersom dom finns över hela Sverige, men tex Reimes som finns i Norrköpingstrakten eller Liljas i Kalmar hur funkar det där?
Dom vill väl gärna sälja till personer vart som helst i Sverige men hur gör man med garantiåtaganden då?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1228968
Är det nybilsgaranti kan man gå in till vilken auktoriserad verkstad som helst.
Det är skillnad på speciella garantier som vissa ÅF erbjuder.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1228974
fjohan82 skrev:Är det nybilsgaranti kan man gå in till vilken auktoriserad verkstad som helst.
Det är skillnad på speciella garantier som vissa ÅF erbjuder.
Även begagnat kan det fungera. Volvohandlarna brukar erbjuda garanti via något försäkringsbolag (Volvia?). Då brukar man få lämna bilen till vilken Volvoåterförsäljare som helst. Men kommer man till fel som lyder under konsumentköplagen blir det värre. Då är det ju bilfirman man köpt av, som ska rätta till eventuella fel.
av Provocative77
#1229004
Varför inte fråga säljaren?
Det gjorde jag då jag köpte på Rejmes sam har Karlbergs samt en ÅF till i regionen. I mitt fall handlade om att lämna in hos en annan om de var snabbare. Enl säljaren var det inga problem. Nu blev det bara ett garantiärende o det fixade Rejmes med en felsökning på dagen o reparation så fort delen hade kommit.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1229006
Garantier är ju alltid trevligt att få med. Men gör som "Provocative77" skrev och hör med dem hur de fungerar.

Sen har du ju ett ton rättigheter om något skulle fela även utan några gällande garantier alls. Sen har man ju som köpare skyldigheter med så klart.
Denna är rätt bra att läsa Skulle något fela så gör ett anspråk på att få det avhjälpt skriftligt samt se till att ha "läskvittens" på att mottagaren tagit del av meddelandet. Skulle försäljaren sen inte ge dig en lösning har du mycket lättare att få rätt vid nästa instans. Det är även bra att uttrycka sig sakligt och korrekt, låt ej känslorna ta över i text.

Själv bor jag just nu i sydvästra skåneland och handlade bil utan garantier i våras. Firman jag handlade av låg mellan Vänern och Vättern, säljaren knorrade lite när jag påvisade att jag fått ett fel på bilen men medgav rätt snart att om denne ej ville frakta bilen till sig fick det bli på närmsta verkstad.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1229015
En kompis köpte begagnad v70 hos volvoåterförsäljare och det blev fel som låg inom garanti på bilen som krävde bärgning och det blev till närmaste Bilia.
Bilen var inte köpt hos Bilia och det blev lite gnällande att bilen bärgats till en annan än den som sålt bilen.
Bärgaren kör alltid till närmaste så de fick lösa det mellan volvo verkstäderna.
Tror att de 24 månaders garantier som man "får" till idag när man köper bil regleras av Volvia.
Samma kompis hade fel på en V60 som köptes senare med samma senario olika handlare men dock ej bärgare.
Vattenpumpen lämnade in efter 24 månader och nån dag.
Detta tog man genom Volvia och då på valfri Volvo verkstad.
av danielh1025
#1229019
Förutom nybilsgarantin så fick jag ju den där begagnat-garantin på 2000 mil. Begagnatgarantin gällde endast hos göinge bil där jag köpte den men det gick även bra att lämna bilen till någon annan volvoåterförsäljare men då var jag tvungen att kontakta göinge bil först och få det godkänt.

Slutade med att jag körde ett par ggr ca 50 mil totalt till göinge bil för att åtgärda några prylar, blev lättast så. Sedan när begagnatgarantin tog över så blev ju nybilsgarantin kvar och den kan man ju som bekant nyttja hos alla volvoverkstäder.
av Lobocut
#1229053
Bor själv i Stockholm och tog tåget ner till Karlshamn för att köpa min XC60, det var en auktoriserad Volvoåterförsäljare. Det var inga problem att lämna in bilen i Stockholm till en Volvoåterförsäljare vid ev fel.

Dilemmat är även konsumentköplagen där bilfirman skulle bli ersättningsskyldig för transport fram och tillbaka vid garantifel.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1229056
Lobocut skrev:
Dilemmat är även konsumentköplagen där bilfirman skulle bli ersättningsskyldig för transport fram och tillbaka vid garantifel.
Det är väl därför dom "gärna" går med på att man lämnar in till någon annan volvohandlare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1229060
Magnus-B skrev:
Lobocut skrev:
Dilemmat är även konsumentköplagen där bilfirman skulle bli ersättningsskyldig för transport fram och tillbaka vid garantifel.
Det är väl därför dom "gärna" går med på att man lämnar in till någon annan volvohandlare.
Jo det är ju förmånligare.
Ungefär som att Hertz erbjuder gratis hyrbil för att få bilarna till sina stationeringsorter efter envägshyror, istället för att ta bilarna på trailer.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]