Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1223466
Hej,

Jag tänkte höra om det finns någon som har erfarenhet och lite kunskap i ämnet som kan ge mig lite råd.

Förra veckan köpte jag en bil hos en bilfirma cirka 50 mil från där jag bor, bilen kändes bra och jag upplevde inte några större problem med bilen mer än mindre kosmetiska grejer, bilen är från 2006 och har gått 28000 mil, en V70 Bi-Fuel.

Ett par dagar efter att jag köpte bilen hörde jag att det skramlade under bilen och efter inspektion såg jag att avgasröret till ena ljuddämparen var avrostat och hängde uppe på avgasupphängningen. Efter att ha pratat med Bilia för att få veta pris på en ny ljuddämpare (ca 8000:- bara för delen) ringde jag tillbaka till bilfirman som naturligtvis inte kände sig helt villiga att stå för den kostnaden utan föreslog att svetsa. Jag har haft in bilen till en verkstad idag som rekommenderade att inte svetsa då röret är ganska tunnt och antagligen inte kommer hålla så länge ändå, utan man rekommenderade att byta.

Vad har jag egentligen för alternativ här och vilka krav kan jag ställa? Jag vill helst inte häva köpet eftersom jag är nöjd med bilen i övrigt, men jag vill att avgassystemet är helt förstås.

Tack på förhand!
#1223476
Detta regleras av Konsumentköplagen. Alla fel som upptäcks inom 6 månader skall bilfirman bevisa att det inte är ursprungliga, fanns vid köptillfället. Det är bilfirman som skall komma med en lösning, inte du.
#1223481
SvenB skrev:Detta regleras av Konsumentköplagen. Alla fel som upptäcks inom 6 månader skall bilfirman bevisa att det inte är ursprungliga, fanns vid köptillfället. Det är bilfirman som skall komma med en lösning, inte du.
Tack för ditt svar, Sven.

Nu är det lite klantigt av mig förstås att köpa en bil så långt hemifrån, hade varit bättre om jag hade valt en i min stad, men bilen passade mina krav så bra att det var svårt att låta bli.

Kan jag kräva av bilfirman att de lagar den eller kan de erbjuda mig som enda alternativ att köpa tillbaka bilen? Känns svetsning som en fullvärdig reparation eller ska jag stå på mig och kräva nytt avgas? Ett annat alternativ jag kan tänka mig är att köpa ett system i gott skick från skroten.
#1223515
Om bilfirman inte har egen verkstad, kan de ju lika gärna utnyttja en verkstad på din hemort. Inte tror jag de köper tillbaka bilen för en reparationskostnad på 8-10.000:-. De måste ju i sådana fall laga bilen till ungefär samma kostnad för att kunna sälja den igen. Däremot tror jag inte att du kan kräva ett nytt avgas, men ett helt och fungerande.
#1223540
Jag var ute på Bildelsbasen och tittade. Begagnat avgas/ljuddämpare fanns inte. Det kanske är så att dessa delar inte sparas. Men ta kontakt med bilfirman och gör upp hur de föreslår att detta ska lösas. Det kanske är så att de betalar ny dämpare om du bidrar med lite pengar, för att slippa få en svetsad ljuddämpare. Det kanske lönar sig för dig för du kan inte begära att en bil som rullat 28.000 mil ska ha ett avgas som är i nyskick.
#1223560
volvofantast skrev:Kolla JB bildelar Jönköping, dom är en Volvo skrot så dom kanske har
Dom annonserar under Bildelsbasen dom också. Men ring gärna TS.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]