Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1196011
Volvo kommer att ha bra alternativ med ungefär samma pris som inte kommer att få straffskatt. Du ska nog se att regeringen och Volvo är rätt bra synkade här... Det 'är faan inte omöjligt att det här nya förslaget tagit sån förbannad tid bara för att man ska vänta in Volvo.
av Mwi
#1196015
Om tio månader har vi svaret så det är inte långtid kvar, det skall bli spännande att se vad Fridolin skall ha i byxfickan till nästa val, en bilnyckel?
Användarvisningsbild
av joel80
#1196018
Jag är mer nyfiken på vad Volvo har i bakfickan!! Vad kommer att komma i höst och i vår! Vilka val kommer vi ha på motorsidan på nya V60... :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1196046
joel80 skrev:Med nuvarande förslag så kommr du kunna köra XC70 så länge du lever utan extra skatt. XC70 byggs inte längre och förslaget påverkar inte tidigare sålda bilar.
Tror du på jultomten också. Kompisen är numera pensionär och hans lite äldre XC90 har hoppat upp till 8200 kr i skatt, och då är det ändå valfläsk-år med analkande riksdagsval. Med 99% blir det kommunist-miljö-sosse majoritet efter valet då aliansen är helt under isen.

Skulle inte förvåna mig ett skvatt om hans bil då far upp till det dubbla, typ 16.000 i skatt, det är tungt för en pensionär idag. Det sjuka är att bilen står ju där och tickar dessa summor även om han påtar i trädgården eller tar bussen till stan.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196066
Testa att läsa min mening igen.. Speciellt de tre första orden du citerade där.

Att ha en XC90 man knappt använder som står och kostar pengar i trädgården låter dumt. Då ska man kanske byta bil...
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1196095
VolvoB20 skrev:Det sjuka är att bilen står ju där och tickar dessa summor även om han påtar i trädgården eller tar bussen till stan.
Det är just det som så sjukt, att det är inte utsläpp som beskattas utan förmågan att skapa utsläpp
av least
#1196166
TommyP86 skrev: Jag tillhör skaran av folk som tycker att den upplevda kvaliteten på tesla är i nivå med övre premiumsegment, bitvis högre till och med.
Det påverkas säkert av vad man själv tycker är viktigt, så det är väl individuellt.
Att den är klar (det finns plats) för helelektrifiering är helt meningslöst utan färdig teknik att montera.
Så ja, utan bil på marknaden är ytterligare en dag på efterkälken.
Missförstå mej inte, hade volvo haft en helektrisk s90 för 500-600k hade jag förmodligen hängt på låset, men hade jag betalat 1 miljon för volvon? Njaa. Då är jag ändå tämligen pro-volvo.
Givet samma batteripack som Teslan, varför anser du att man kan ta mindre betalt för en Volvo än en Tesla?
Exakt vad är det magiska med en Tesla?
av mikebike
#1196183
TommyP86 skrev:Nu har model x:en säkerligen innertak i alcantara, fullt panorama, luftfjädring och en hel hög med utrustning som återfinns i andra bilar för miljonen och uppåt, så exemplet haltar lite mot svenne-xc70 på 3-400k.
Fast på en XC70 kan man ha takräcke och cykelhållare, vilket är värt mycket mer än ovanstående för mig.

Momentum skrev:
VolvoB20 skrev:Det sjuka är att bilen står ju där och tickar dessa summor även om han påtar i trädgården eller tar bussen till stan.
Det är just det som så sjukt, att det är inte utsläpp som beskattas utan förmågan att skapa utsläpp
Ja, precis. Varför skall jag som cyklar till jobbet betala högre fordonsskatt än grannen som kör flera tusen mil per år?
Fast förut var det ännu värre, då var jag tvungen att betala boendeparkering medan bilpendlarna slapp.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196212
tesla_takbox.jpg
tesla_takbox.jpg (45.39 KiB) Visad 379 gånger
tesla_cykel2.jpg
tesla_cykel2.jpg (154.2 KiB) Visad 380 gånger
tesla_cykel.png
tesla_cykel.png (1.05 MiB) Visad 387 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1196222
least skrev:
TommyP86 skrev: Jag tillhör skaran av folk som tycker att den upplevda kvaliteten på tesla är i nivå med övre premiumsegment, bitvis högre till och med.
Det påverkas säkert av vad man själv tycker är viktigt, så det är väl individuellt.
Att den är klar (det finns plats) för helelektrifiering är helt meningslöst utan färdig teknik att montera.
Så ja, utan bil på marknaden är ytterligare en dag på efterkälken.
Missförstå mej inte, hade volvo haft en helektrisk s90 för 500-600k hade jag förmodligen hängt på låset, men hade jag betalat 1 miljon för volvon? Njaa. Då är jag ändå tämligen pro-volvo.
Givet samma batteripack som Teslan, varför anser du att man kan ta mindre betalt för en Volvo än en Tesla?
Exakt vad är det magiska med en Tesla?
Ah, ser att det ser lite dumt ut. Menar att jag själv gillar teslans interiördesign, gränssnitt och superchargerlösningen. Dessutom tycker jag att det ligger en annan känsla över bilen. Lite mer alert. S90 är den snyggaste volvon någonsin imo, men den känns lite tillgjord med en motor stor som ett a3-ark under en huv med plats för en kompakt v12.
Märk att jag talar för mej själv, vad andra tycker skiljer sej säkert åt ibland Bild
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]