Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1217721
Det var ett tag sedan (en månad) Christoffer syntes till här överhuvudtaget. Varför han inte dykt upp kan vi bara spekulera om men nog vore det på sin plats att han gav lite svar på vissa frågor.
av andersuw
#1217722
Momentum skrev:Maskinskada - Volvia
Konsument personbil
Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr
Om bilen körts 5 000 – 8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr
Om bilen körts 8 000 – 10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr
Om bilen körts 10 000 – 12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr
Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr

Folksam - Stor - 10 år - 15000 mil - den högre självrisken efter 8000 mil upp till 15000 mil
Maskin/Elektronik 750 kr / 1 500 kr


Om jag inte fattat något helt fel så kan man nog tycka att det blir väldigt dyr självrisk i Volvia då man ex vid 13000 mil får en maskinskada, minst 7500 kr mot 1500 kr i Folksam??????
Jag det där är värt att grunna över. Vad jag kan se har dock Folksam en snävare milgräns där maskinskadeförsäkringen bortfaller helt vid 12.000 mil, inte 15.000. Så mellan 12.000 och 17.000 utfaller ju jämförelsen till Volvias fördel trots den höga självrisken. Å andra sidan har Folksam både en generösare åldersgräns (10 istället för åtta år) och lägre självrisk över hela linjen så länge försäkringen gäller.

Även i nuläget när min V70 -15 bara rullat drygt 2000 mil är självrisken lägre hos Folksam. Och om jag har den kvar ett bra tag, vilket jag i nuläget räknar med, blir Folksams gradvis allt mer överlägset vad självrisken beträffar. Dessutom kör jag så pass lite att det är rätt troligt att jag kan dra nytta av de två extra år Folksam erbjuder.

Det är ju rätt mycket som täcks av maskinskadeförsäkringen och jag bedömer det ju inte som särskilt osannolikt att man förr eller senare får både ett och två fel där det blir aktuellt att ta den i anspråk. Och åtminstone en del sådana fel kan ju dra iväg till rätt saftiga belopp varvid även Volvias procentsatser i självrisken, inte bara minimibeloppet, får betydelse. Tills vidare kanske jag håller mig kvar hos Volvia men redan när jag når 5.000 mil kan det vara värt att fundera på byte.
av andersuw
#1217723
Momentum skrev:Jag är numera kund hos Folksam efter många år hos Volvia, med bättre innehåll, lägre självrisker, och framförallt, maskinskadeförsäkring trots att bilen fyller 8 år
Gick just in och kollade vad "Folksam Stor" skulle kosta för mig. Det visade sig tyvärr att premien åker upp rätt ordentligt jämfört med den Volviaförsäkring jag nu har: från 518 kr/mån till 687 kr/mån, d.v.s. lite drygt 30 procent mer. Försäkringen ser ut att täcka ungefär vad jag har hos Volvia där jag nu har följande: Trafik, Delkasko, Vagnskada och Trygghetspaket, där det senare rymmer följande:

Hyrbil vid skada
Nyckelförsäkring
Olyckshändelse inne i bilen
Sänkt självrisk vid skadegörelse
0 kronor i vagnskadesjälvrisk vid kollision med djur
Ingen självrisk vid vagnskada utomlands

Självriskerna ser ut att vara lite gungor och karuseller generellt sett, eller i vissa fall densamma (vagnskada). Det verkar mest vara maskinskada där självrisken är bättre hos Folksam, särskilt när bilen hunnit rulla lite mer än min gjort i det här läget.
#1217761
andersuw skrev:Hej Christoffer,

Jag har varit Volviakund i en oherrans massa år nu (minst 25 tror jag) och i huvudsak en nöjd sådan. Annars hade jag förstås inte blivit kvar så länge. ;-) Lyckligtvis har det inte handlat om vare sig så många eller så stora skador för min del. Men de gånger det ändå varit aktuellt tycker jag i allt väsentligt det fungerat bra.

Jag har ett par synpunkter och en fråga.

Synpunkterna har att göra med maskinskadeförsäkringen. Där tycker jag i likhet med andra i tråden att det vore bra om Volvia följde Folksam i spåren (se här) och utökade giltighetstiden till 10 år. Att milgränsen redan höjts är förstås bra. Men vissa av oss kör inte så långt per år att det blir den som avgör när försäkringen upphör. I likhet med andra i tråden tycker jag också det kan vara värt att grunna över om självrisken på maskinskadeförsäkringen bör vara ett fast belopp snarare än en procentsats i kombination med ett minimibelopp.

Min fråga gäller vagnskadeförsäkringen, delvis också delkaskoförsäkringen. Jag har på den punkten alltid undrat varför inte premien minskar i takt med bilens ålder, kanske även miltal. Visserligen blir förstås reparationskostnaden vid skada genomsnittligt ungefär densamma oberoende av hur gammal bilen är och hur långt den gått. Men när bilen istället löses in faller ju kostnaden med ålder och miltal. Likaså faller det belopp där det blir förmånligare för försäkringsbolaget att lösa in bilen istället för att reparera den. Alltså borde premien för vagnskada och till viss del även delkasko rimligen minska efter hand. Varför gör den inte det?

Med vänlig hälsning
Anders

Hej Anders

När utökningen av maskinskadeförsäkring tll 17 000 mil låg den bedömningen på vad som kunderna ville ha. Vid tidpunkten var milen mera intressant än ålder samt att vi gjorde några justeringar på komponenter. Den procentuella självrisken är något som vi diskuterar frekvent. Övervägande har kunderna sett positivt på detta i förhållande till premier.

Visst har det en minskning med oftast är det trafikmomentet som har den drivande premien. Detta beror till största del på det höga ansvaret just detta moment medför.

Jag tar ändå med mig inspelet till framtida premiediskussioner.

Mvh
Christoffer
#1217762
Psyko skrev:
VolviaChristoffer skrev:
Mabuse skrev:Ända sedan Volvo Assistans upphörde på min bil, så har det haglat med assistansförsäkringserbjudanden från bland annat Falck, assistansbolaget m.fl.

Varför har inte Volvia ett liknande, med ett nummer man kan ringa oavsett vad som hänt för vägassistans, oavsett om man fått punka, soppatorsk, eller något annat maskinellt fel, slut på batteriet, osv...?

Hej igen

Nu har vi höjt assistansen till 15 år. Hoppas att detta även täcker in din bil.

Om du finner det intressant, ta kontakt med vår kundservice.

Med vänlig hälsning
Christoffer
Vart finns denna information att läsa?

Om man googlar på Volvo Assistance så finns ingen info ens från Volvo att det är 15 år som gäller, kan inte heller se att någon åf uppdaterat den infon på deras hemsidor?
Hej!

Volvo assistans som är Volvos produkt när du server bilen har fortfarande en begränsning på 10 år. Däremot vår egna produkt Volvia assistans är utökad. Kontakta Volvias kundtjänst för mer info.

http://www.volvia.se/privat/bilforsakri ... kring.aspx

Christoffer
#1217763
andersuw skrev:Det var ett tag sedan (en månad) Christoffer syntes till här överhuvudtaget. Varför han inte dykt upp kan vi bara spekulera om men nog vore det på sin plats att han gav lite svar på vissa frågor.
Hej Anders

Jag ber om ursäkt för detta, det är givetvis inte min tanke.

Christoffer
#1217764
Agneo skrev:
VolviaChristoffer skrev:
Lövet skrev:Gissar på:
- Det har inte gett någon märkbar effekt på skadekostnaderna i Volvias bestånd. (Tänk på att bolagen inte delar statistik)
eller
- Man har reducerat premien över hela linjen, dvs inte skiljt på V60 med City Safety eller inte pga svårigheter att identfiera vilka bilar som faktiskt har det.
Hej!

Det har en påverkan med säkerhetssystem på premie.
Säkerhetssystemen reducerar skador, men har däremot effekten att dra upp skadekostnaden när något väl händer.

Med Vänlig hälsning
Christoffer
Hur menar du där Christoffer?
Vad är det som drar upp skadekostnaderna om man jämför med en bil utan tex city Safety?
Hej!

Premien tar höjd i om säkerhetssystemet skulle mot förmodan gå sönder vid kollision eller annan skada.
Det kan alltså sannolikt bli en högre kostnad.

Christoffer
#1217765
SvenB skrev:På mig verkar det som Christoffer bara går in och svarar på inlägg, när det är något som Volvia har bättre villkor på. Han svarar inte på frågor då Volvia har sämre villkor, och förklarar varför
Hej Sven!

Så ska det givetvis inte vara.

Var det din fråga om entusiast fordon?

Tanken är att jag snappar upp det som ni identifierar som brister och därefter om möjlighet finns korrigerar detta. Volvia assistans försäkring är en sådan som går att läsa om i tidigare inlägg.

Christoffer
#1217769
Hej Christoffer!

kommer det i framtiden där vi ser att ni utökar åldern på Volvia? fr. 8år- (x) år?
Det finns en del som inte alls kör lika mycket, speciellt när man har en bil som nästan blir 8år med mycket lågt miltal på mätaren.
#1217774
UnleashFusion skrev:Hej Christoffer!

kommer det i framtiden där vi ser att ni utökar åldern på Volvia? fr. 8år- (x) år?
Det finns en del som inte alls kör lika mycket, speciellt när man har en bil som nästan blir 8år med mycket lågt miltal på mätaren.
Hej!

Jag har fått inspel på detta tidigare i tråden. Vid tillfället när vi utökad milen var det just det som efterfrågades av kunderna.

Christoffer
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?