Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1209147
SvenB skrev:
svergie2 skrev:City safety är ju standardutrustning och går inte att välja bort. :)
Är du säker på det? Har för mig att det ligger i något paket (Teknik?).
Ja. City Safety är standard på alla årsmodeller av S, V, XC60/V40/S, V, XC90 samt V70 och S80 MY12 och framåt. Sedan finns det olika generationer som sagt. :) Driver Support (nu Intellisafe) utökar autobromsens funktionalitet till över 200 kmh.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1209174
Folksam har ju konstaterat i sina egna studier som baseraras på deras egen skadedata att autobroms kraftigt minskar personskadorna vid krock. (när det väl smäller har autobroms hunnit ta ner farten betydligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5489902

Var fjärde olyckor säger dom helt kan undvikas:
http://www.vibilagare.se/nyheter/autobr ... -an-vantat

Om det inte har effekt på premien är det bara för att Försäkringsbolagen ser en möjlighet att kraftigt öka sina vinster! :/
av Lövet
#1209190
Gissar på:
- Det har inte gett någon märkbar effekt på skadekostnaderna i Volvias bestånd. (Tänk på att bolagen inte delar statistik)
eller
- Man har reducerat premien över hela linjen, dvs inte skiljt på V60 med City Safety eller inte pga svårigheter att identfiera vilka bilar som faktiskt har det.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1209461
Lövet skrev: - Man har reducerat premien över hela linjen, dvs inte skiljt på V60 med City Safety eller inte pga svårigheter att identfiera vilka bilar som faktiskt har det.
Alla 60-seriebilar har och har alltid haft City Safety.

Jag vet, det är smått otroligt om man är van vid att ratta tyska bilar ;)
Användarvisningsbild
av Derank
#1209466
Fattar inet att folk håller på att mumla om premierna hela tiden. Ett försäkringsbolag ät ett företag med anställda som ska ha lön, de vill lika så som du ha mer i plånkan varje löneförhandling så självklart blir tjänster dyrare med tiden. Och 20åringarna SKA ha högre premie för de har inet ännu lärt sig att hantera ett fordon i trafiken.
Användarvisningsbild
av joel80
#1209518
Derank skrev:Fattar inet att folk håller på att mumla om premierna hela tiden. Ett försäkringsbolag ät ett företag med anställda som ska ha lön, de vill lika så som du ha mer i plånkan varje löneförhandling så självklart blir tjänster dyrare med tiden. Och 20åringarna SKA ha högre premie för de har inet ännu lärt sig att hantera ett fordon i trafiken.
Nu missade du nog poängen.
Det pratas om system som gör att försökringsbolagen också spar betydligt summor pengar. En minskning av personskador med så mycket är ju inga småpengar. Vad vi funderar över är om och isåfall hur det slår över på oss som har bilar med det systemet. Om det spar mycket pengar bör det också bli billigare för försäkringsägaren, även om dom vill ha högre lön.. :)
av Lövet
#1209528
Det kan också vara så att skadekostnaderna för modellkoden redan är så låga att en 64%-ig minskning inte blir så många kronor när man slår ut det på alla ägare. V60 är riktigt billig att försäkra, har varit mkt billigare än motsvarande bilar jag ägt (Outback, Insignia, 3-serie mfl)
av Lövet
#1209535
Fast jag är ju lika gammal vid samma tillfälle oavsett vilken bil eller hur :wink: Givet samma ålder har det åtminstone skiljt 30% mellan en 3-serie och V60 för mig.
Användarvisningsbild
av joel80
#1209536
BMW-förare vet vi ju ur dom beter sig i trafiken! Klart dom har höga premier!!! ;)

Och det där med ålder.. många skulle hävda att man blir yngre i vissa bilar. :)

(Fast trodde väl kanske att du jämförde med tidigare bilar du haft förut.....)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]