Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Agneo
#1217807
Hej!

Det har en påverkan med säkerhetssystem på premie.
Säkerhetssystemen reducerar skador, men har däremot effekten att dra upp skadekostnaden när något väl händer.

Med Vänlig hälsning
Christoffer[/quote]

Hur menar du där Christoffer?
Vad är det som drar upp skadekostnaderna om man jämför med en bil utan tex city Safety?[/quote]

Hej!

Premien tar höjd i om säkerhetssystemet skulle mot förmodan gå sönder vid kollision eller annan skada.
Det kan alltså sannolikt bli en högre kostnad.

Christoffer[/quote]

Eftersom dessa saker sitter innanför vindrutan vid innerbackspegeln har jag svårt att förstå hur dessa såpass lätt skulle skadas så att man måste ta höjd för detta?
Användarvisningsbild
av Momentum
#1217836
andersuw skrev:
Momentum skrev:Maskinskada - Volvia
Konsument personbil
Om bilen vid skadetillfället körts högst 5 000 mil är självrisken 2 000 kr
Om bilen körts 5 000 – 8 000 mil är självrisken 20 % av skadekostnaden, dock minst 2 000 kr
Om bilen körts 8 000 – 10 000 mil är självrisken 25 % av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr
Om bilen körts 10 000 – 12 000 mil är självrisken 30 % av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr
Om bilen körts 12 000–17 000 mil är självrisken 35 % av skadekostnaden, dock minst 7 500 kr

Folksam - Stor - 10 år - 15000 mil - den högre självrisken efter 8000 mil upp till 15000 mil
Maskin/Elektronik 750 kr / 1 500 kr


Om jag inte fattat något helt fel så kan man nog tycka att det blir väldigt dyr självrisk i Volvia då man ex vid 13000 mil får en maskinskada, minst 7500 kr mot 1500 kr i Folksam??????
Jag det där är värt att grunna över. Vad jag kan se har dock Folksam en snävare milgräns där maskinskadeförsäkringen bortfaller helt vid 12.000 mil, inte 15.000. Så mellan 12.000 och 17.000 utfaller ju jämförelsen till Volvias fördel trots den höga självrisken. Å andra sidan har Folksam både en generösare åldersgräns (10 istället för åtta år) och lägre självrisk över hela linjen så länge försäkringen gäller.

Även i nuläget när min V70 -15 bara rullat drygt 2000 mil är självrisken lägre hos Folksam. Och om jag har den kvar ett bra tag, vilket jag i nuläget räknar med, blir Folksams gradvis allt mer överlägset vad självrisken beträffar. Dessutom kör jag så pass lite att det är rätt troligt att jag kan dra nytta av de två extra år Folksam erbjuder.

Det är ju rätt mycket som täcks av maskinskadeförsäkringen och jag bedömer det ju inte som särskilt osannolikt att man förr eller senare får både ett och två fel där det blir aktuellt att ta den i anspråk. Och åtminstone en del sådana fel kan ju dra iväg till rätt saftiga belopp varvid även Volvias procentsatser i självrisken, inte bara minimibeloppet, får betydelse. Tills vidare kanske jag håller mig kvar hos Volvia men redan när jag når 5.000 mil kan det vara värt att fundera på byte.
andersuw skrev: maskinskadeförsäkringen bortfaller helt vid 12.000 mil
Vart läser du?

Saxat frånhttp://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+ ... ding=UTF-8
Bilförsäkring Stor
I Bilförsäkring Stor gäller maskin- och elektronikförsäkringen för bil som är högst tio år
räknat från första registreringsdag och som körts högst 150 000 kilometer. Försäkringen
upphör alltså så snart någon av gränserna passerats.
av Psyko
#1217869
VolviaChristoffer skrev:
Psyko skrev:
VolviaChristoffer skrev:
Hej igen

Nu har vi höjt assistansen till 15 år. Hoppas att detta även täcker in din bil.

Om du finner det intressant, ta kontakt med vår kundservice.

Med vänlig hälsning
Christoffer
Vart finns denna information att läsa?

Om man googlar på Volvo Assistance så finns ingen info ens från Volvo att det är 15 år som gäller, kan inte heller se att någon åf uppdaterat den infon på deras hemsidor?
Hej!

Volvo assistans som är Volvos produkt när du server bilen har fortfarande en begränsning på 10 år. Däremot vår egna produkt Volvia assistans är utökad. Kontakta Volvias kundtjänst för mer info.

http://www.volvia.se/privat/bilforsakri ... kring.aspx

Christoffer
Tack för förtydligande!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av andersuw
#1217921
Momentum skrev:Vart läser du?
Här, på Folksams egen sajt, första punkten i beskrivningen av försäkringen:

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring

Du kan också gå in och kolla den PDF med fullständiga villkor som finns på den sida jag länkar till. Där sägs också 120 000 kilometer, inte 150 000 kilometer. Den PDFen sägs i likhet med den PDF du länkar till gälla från 1 juli 2017. Men innehållet är inte detsamma. Båda PDF-erna ligger på mediaarkivet.nu. Har ingen förklaring till skillnaden men litar mer på den version Folksam för närvarande länkar till från sin egen sajt.
av andersuw
#1217922
VolviaChristoffer skrev:När utökningen av maskinskadeförsäkring tll 17 000 mil låg den bedömningen på vad som kunderna ville ha. Vid tidpunkten var milen mera intressant än ålder samt att vi gjorde några justeringar på komponenter.
Vilket som är mest intressant beror nog väldigt mycket på vilken bil och bilägare det handlar om. På min V70 -15 kommer jag med all sannolikhet att passera 8-årsgränsen före 17.000-milsgränsen. Troligen kommer bilen inte att ha mer än ca 10.000 mil på mätaren när den är åtta år.
VolviaChristoffer skrev:Den procentuella självrisken är något som vi diskuterar frekvent. Övervägande har kunderna sett positivt på detta i förhållande till premier.
Det är förstås alltid en avvägning. Men för egen del skulle jag nog vara beredd att betala lite extra för bättre självrisker på maskinskadeförsäkringen.
VolviaChristoffer skrev:Visst har det en minskning med oftast är det trafikmomentet som har den drivande premien. Detta beror till största del på det höga ansvaret just detta moment medför.
Visst är trafikförsäkringen en tung post där ingen premiesänkning är motiverad för att bilen faller i värde till följd av ålder och körsträcka. Men på en helförsäkring svarar ändå trafikförsäkringen för mindre än hälften av premien och både vagnskada och delkasko borde bli billigare vid lägre värde på bilen. Det är ju tänkbart att alla bolag, inte bara Volvia, ändå låter premien bli oförändrad. Men lite konstigt tycker jag detta är.

På senare tid har ju Volvia erbjudit "Nice Price" på vagnskadeförsäkringen för bilar som är åtta år eller äldre. Har själv en sådan på min V70 -02. Att den möjligheten tillkommit är bra. Men jag tycker egentligen premien gradvis borde sänkas automatiskt med stigande ålder och körsträcka.
VolviaChristoffer skrev:Jag tar ändå med mig inspelet till framtida premiediskussioner.
Bra det! :D
Användarvisningsbild
av svergie2
#1217949

Eftersom dessa saker sitter innanför vindrutan vid innerbackspegeln har jag svårt att förstå hur dessa såpass lätt skulle skadas så att man måste ta höjd för detta?


Många bilar har Driver Support/Intellisafe och har därmed en dyr radar i grillen tillsammans med sensorer i stötfångare/kameror i backspeglarna. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Momentum
#1218016
andersuw skrev:
Momentum skrev:Vart läser du?
Här, på Folksams egen sajt, första punkten i beskrivningen av försäkringen:

https://www.folksam.se/forsakringar/bilforsakring

Du kan också gå in och kolla den PDF med fullständiga villkor som finns på den sida jag länkar till. Där sägs också 120 000 kilometer, inte 150 000 kilometer. Den PDFen sägs i likhet med den PDF du länkar till gälla från 1 juli 2017. Men innehållet är inte detsamma. Båda PDF-erna ligger på mediaarkivet.nu. Har ingen förklaring till skillnaden men litar mer på den version Folksam för närvarande länkar till från sin egen sajt.
Du läser i de generella villkoren, inte märkesförsäkringarna som jag länkar till

Om du väljer Volvo som bilmärke så ändras sidan, och det står "Villkor bilförsäkring Volvo 2017" http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+ ... ding=UTF-8 är de villkor som det länkas till, med

Maskin- och elektronikskadeförsäkring
30. Maskin- och elektronikskadeförsäkringen gäller för bil som är högst åtta år gammal räknat
från första registreringsdag och som körts högst 150 000 kilometer. Försäkringen upphör
alltså så snart någon av gränserna passerats.
Om du inte kan visa att skadan eller felet uppstått innan nämnda gränser passerats ska den
anses ha hänt den dag du anmälde skadan eller felet till oss.

Bilförsäkring Stor
I Bilförsäkring Stor gäller maskin- och elektronikförsäkringen för bil som är högst tio år
räknat från första registreringsdag och som körts högst 150 000 kilometer. Försäkringen
upphör alltså så snart någon av gränserna passerats.
av andersuw
#1218079
OK. Så det är olika villkor på maskinskadeförsäkringen för olika märken. Det hade jag missat.
#1218551
svergie2 skrev:

Eftersom dessa saker sitter innanför vindrutan vid innerbackspegeln har jag svårt att förstå hur dessa såpass lätt skulle skadas så att man måste ta höjd för detta?


Många bilar har Driver Support/Intellisafe och har därmed en dyr radar i grillen tillsammans med sensorer i stötfångare/kameror i backspeglarna. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Helt rätt, det är en helhet som kan komma att ta skada.

Med vänlig hälsning
Christoffer
av Lövet
#1218576
Men ni tar väl rimligen inte höjd för skadekostnaderna innan de faktiskt inträffar? Frekvensen av olyckor ska ju förhoppningsvis gå ner också. Känns...osnyggt att ta höjd för skadekostnader som inte har inträffat. Eller ni ser redan ökade skadekostnader på modeller med Intellisafe?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]

Jag bytte från 120 till 150 på min 200[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking