Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#1154515
Ja det var hos volvo jag fick ner räntan till 4,49, borde väl va 5 då kanske från början, men därför jag casha in.
(samtidigt pruta jag 4500 på priset så jag är inte missnöjd)
Användarvisningsbild
av Tomas88
#1162223
Har alltid haft inställningen att om man har råd att låna till en bil så kan man lika gärna spara samma summa och då kunna ha lite finare bil tack vare att man slipper betala en del till banken.
Men men. Vill man som 18-åring ha en ny bil direkt kan det ju bli svårt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1162226
semmelman skrev:Ja det var hos volvo jag fick ner räntan till 4,49, borde väl va 5 då kanske från början, men därför jag casha in.
(samtidigt pruta jag 4500 på priset så jag är inte missnöjd)

Nu har de kört 1,95% igen denna vecka + 25% på tillbehör...
Användarvisningsbild
av Guligan
#1165830
För inte så länge sedan så var det ganska vanligt att folk lånade på sina fastigheter/hus för att finansiera bilen. Nu är läget i princip det motsatta. Jag vet dem som sålt sin bil, och använt köpeskillingen för att finansiera kontantinsats på hus/lägenhet. Men bil måste man ha, så då blir det ny bil med privatleasing utan kontantinsats :)
av Tompamannen
#1166671
Jag har bara köpt bil en gång i livet på avbetalning och då hade Ford en kampanj med räntefritt, dock var det ingen Ford jag köpte, värt att poängtera :D . Detta var 1992 och hade säkert något med konjunkturen att göra.

Annars, om vi tillåts skriva lite OT, så är min uppfattning att man måste särskilja på att låna pga. att man inte har råd mot att låna pga. allmänt ekonomiskt intresse. Jag vet att det förstnämnda är det absolut vanligaste, men det finns faktist en kategori som lånar av helt andra anledningar. Man kan alltså flytta pengar från A till B och få några % som tack för hjälpen.

Om man blundar för begrepp och saker som "gött att den är kontant betald och jag är skuldfri" osv. utan bara tänker sig dom olika föremålen som tillgångar. För rent krasst sätt så är ju en bil för 300K en tillgång, oavsätt om den är betald kontant eller skuldsatt, den har ett inneboende värde. Om vi då leker med tanken att vi belånar det som vi kan belåna till lägsta kostnad och placerar det där det ger bäst avkastning så hamnar vi oftast i ett avsevärt bättre läge. Detta är ingen rymdforskning, utan handlar om intresse för ekonomi.

Att ha en tillgång värd, låt oss säga 300,000, kontant betald, ger ingen avkastning öht. Men om räntan på objektet är 5% och den är skuldsatt till 50% så tjänar vi ju pengar ju mer vi amorterar, inget snack om det. Men om vi då tänker att vi kan placera pengarna i något som ger 10% avkastning per år, är det då smart att ta pengar från detta och lägga på något som kostar oss 5% brutto?

Jag kan vidareutveckla mina tankar men det kanske hör hemma i en annan tråd :D
av Lövet
#1166680
Att låna till placering (hävstång) är väldigt riskfyllt om konjunkturen vänder. När din placering sjunker 10% och du har en skuld som överstiger så är det inte lika kul längre.
av Tompamannen
#1166698
Lövet skrev:Att låna till placering (hävstång) är väldigt riskfyllt om konjunkturen vänder. När din placering sjunker 10% och du har en skuld som överstiger så är det inte lika kul längre.
Precis, att låna till en bil är väldigt riskfyllt. Vänder konjunkturen ned så är det ingen som vill köpa bilen. Har man då dessutom köpt bilen ny på bilfirma har du i dom flesta fallen tappat 10% av värdet när du rullar ut den från bilfirmans garage.
av Lövet
#1166739
Tompamannen skrev:
Lövet skrev:Att låna till placering (hävstång) är väldigt riskfyllt om konjunkturen vänder. När din placering sjunker 10% och du har en skuld som överstiger så är det inte lika kul längre.
Precis, att låna till en bil är väldigt riskfyllt. Vänder konjunkturen ned så är det ingen som vill köpa bilen. Har man då dessutom köpt bilen ny på bilfirma har du i dom flesta fallen tappat 10% av värdet när du rullar ut den från bilfirmans garage.
Nej att köpa aktier för pengarna du får loss genom att låna på bilen är problemet. Låter man de ligga på banken eller i en "säker" räntefond är det inga problem. Dock får du förstås sällan en avkastningsfördel då, ingen bank eller förvaltare är dum nog att ge nämnvärd avkastning utan risk i placeringen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1166745
Som företagare köper vi ibland utrustning eller lägger ut för resekostnader på avbetalning. Inte för att vi bestämt inte har råd att lägga upp allt direkt utan för att hålla kassaflödet jämnare och hinna få in viss betalning för uppdrag innan man måste lägga ut med stora summor. Ska man t.ex ha 7 pers som flyger någonstans för att jobba några dagar, hotellkostnader samt allt sånt, kostar det en rejäl slant. Det är rätt skönt att kunna skjuta på en sån betalning, även om det skulle kosta nån procent.

På samma sätt kan jag se att det är vettigt att låna en viss del av bilens värde för att ha marginaler till andra utgifter hemmavid utan att jag behöver sälja bilen. (Kan vara svårt att i efterhand ta ett billån bara för att man behöver ha loss pengar.)
Att man aldrig ska ha ett lån som är högre än värdet på det man lånat till känns som rätt självklart. :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]