Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1152866
Perra83 skrev:Jag har fått höra att "det är bra att ha lite lån så att man kan dra av" Vart kommer den idén ifrån?? Personen som sa så är snart 60år.
Lån är något som kostar och det är smällen man får ta om man inte vill eller kan köpa kontant. Har jag missat något?
Ja det där med att man får dra av. Det var på 80-talet. Har för mig att man fick dra av 46%. på hela skulden.Vet inte hur det är nu.
av PerreS
#1152921
Före skattereformen 90-91 drogs kostnadsräntor av från toppen på inkomsten, det var inte "rak" skattereduktion med 30 % (21 % på belopp över 100 000) som det är nu. Samtidigt fanns det inget tak för marginalskatten, vissa hade 85 % marginalskatt = nästan gratis att låna.
av S80_140HK
#1154390
Min uppfattning är att billån är väldigt vanligt. Likaså lån på allt annat också.

Jag är född 1989 och avskyr att låna pengar. Bostad är OK (om man kan betala av skulden inom en överskådlig tid) samt CSN-lån. Allt annat är big no-no.

Själv har jag inget billån, men har haft det. Hamnade i det läget att värdeminskningen var högre än vad jag hann betala av. Inget drömläge precis, men det är bara att bita i det sura äpplet då.

Skulle marknaden tippa med höga räntor som följd så blir jag minimalt drabbad i alla fall. Några hundra mer i ränta på bolånet (300k), några andra skulder har jag inte.
Användarvisningsbild
av Derank
#1154418
Nu pratar vi billån på några hundra tusen. Det lär ju ingen tippa omkull för om så räntan stiger till 10% inatt.





skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
av semmelman
#1154491
Har 25 000 i lån, cashat in 150 000. Så nära "arbetare" man kan komma här. :)
Har 4,49% i ränta och då snacka jag ändå ner den lite trodde jag, vad gör man för att få 1,95?!?
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1154501
semmelman skrev:Har 25 000 i lån, cashat in 150 000. Så nära "arbetare" man kan komma här. :)
Har 4,49% i ränta och då snacka jag ändå ner den lite trodde jag, vad gör man för att få 1,95?!? Avsugning?
Tänk på vad du använder för språkbruk.
Användarvisningsbild
av Derank
#1154514
Bilbolaget har 1.95 minst 3gg per år på deras olika kampanjer. Jag tjatade till mig det utanför kampanjperioden.

Northcar har kört 0.95 till och från i flera år. Molinbil tror jag körde 0.95 nyss på bmw. Det borde finnas fler neröver i landet som kan erbjuda låg ränta med jämna mellanrum.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]