Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av P165B
Funderar om det fortfarande funkar att ombesikta med blankt papper?

Vad är det här för stolle tanker ni kanske...
Men jag besiktade ett fordon vartannant år redan innan den regeln kom för 30 år gamla fordon.
Jag hade slutsiffra 6 på en sommarbil. Slutsiffra 6 inställelsemånader juni-okt med körförbud 1 nov.

Tog ut bilen i maj och besiktade oftast med blankt papper.
Körde in på Bilprovningen igen i juni, senast 30 dagar efter besiktningen i maj.

Begärde då en ombesiktning för att slippa en helt ny och dyrare ordinarie besiktning i den rätta perioden. En del besiktningsgubbar såg ut som ett frågetecken och undrade vad jag ville? ??:-/

-Jag förklarade att jag ville ha bilen godkänd I rätt period.
Ja de skrev på att bilen var ok och jag kunde då köra den sommaren och nästa sommar och ställa av bilen sista okt.

Min fråga: Är detta något som fortfarande funkar som det gjorde på 80 och 90-talet?

Jag har en bil som är avställd och obesiktad av årsmodell -98 och slutsiffra 9.
Kan jag besikta nu I början av aug och ombesikta I sept för att kunna hamna I rätt period? Slutsiffra 9 ska in sept tom jan.

Har jag "tur" så får jag en anmärkning och det blir Inga konstigheter att ombesikta I sept :)
Metoden är nog inte så popular hos vinstdrivande företaget Bilprovningen, men vore kul att veta om det fortfarande går att tillämpa I speciella lägen?
Användarvisningsbild
av Hjulvridarn
Hej!

Det enkla svaret är "Nej"
Sedan några år kräver Transportstyrelsen att det skall genomföras en fullständig kontrollbesiktning i "Perioden" för att kunna räknas som en godkänd besiktning.
De flesta besiktningsföretag kommer att får en föreslagen besiktningskod på din bil som en ordinarie "Kontrollbesiktning" när de ska besikta din bil.
av P165B
För att göra detta lite komplext:

Om jag besiktar nu en månad innan inställesleperioden och får en 2a för ombesiktning I rätt period så ombesiktar jag inte utan är tvungen att göra en helt ny besiktning???

Nej tyvärr så får jag Inga förslag på besiktningstider för ett fordon som är avställt.
Senast redigerad av 1 P165B, redigerad totalt 0 gånger.
av P165B
Veteranbilar dvs de som är äldre än 30 år går på 24 månaders intrevall för besiktning. Alltså oberoende av slutsiffran.

Nu var inte frågan om veteranbilar, utan om de nyare som rullar I systemet för slutsiffra. Stämmer det jag läst här så är det lika bra att avvakta med att ställa på bilen I rätt period. Annars kostar det over 400kr extra för endast en månad :shock:
av P165B
Tack för tipset om chatten :)

Har nu fått besked och bekräftelse på det Hjulvridan skrev.
Numera kan man inte ombesikta längre I den aktuella perioden och få bilen godkänd för det kommamde året :( .
Man MÅSTE göra en ordinarie besiktning inom den föreskrivna tiden (som I detta fall med slutsiffra 9), 1 sep - 31 jan.

Inser att detta är ett trick för att sno åt sig mer pengar av kunderna :-(O)
I mitt fall kan jag ju besikta nu och göra en ny besiktning 1 feb bara för att fördela kostnaderna 8)
av P165B
Nu till det hemska I kråksången:

Om jag besiktar bilen fore inställeseperioden och får en anmärkning. Då kan jag inte "bara" ombesikta eller göra en ny besikting inom rätt period!
Utan då får jag äran att göra en sk. kombinerad besiktning. Dvs bade ombesiktning och ordinarie besiktning !

Klipper in mina frågor från Opus chatt.

Om jag besiktar bilen nu I augusti och får en anmärkning så jag måste ombesikta. Kan jag strunta I ombesiktningen och göra en ny besiktning istället? Eller blir det bade ombesiktning och ordinarie besiktning på samma gang?

Då blir det ombesiktning och ordinarie besiktning på samma gång

Men det kostar bara som ordinarie?

Om du får ett underkännande så måste du göra en Efterkontroll och det kostar 280kr och du måste även göra en kontrollbesiktning som kostar 445kr

/Som ni ser så handlar det om att råna kunderna på pengar :-O) .
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]