Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av steffjohansson
#1003279
Hej.

Har fått ett erbjudande från jobbet att skaffa en personalbil, dvs en volvo v60 plug-in hybrid.

Jag har idag en Kia ceed 1,6 crdi från 2014, frågan är ifall jag skall sälja den och gå med på leasingdealen från företaget? Betalar ungefär 3000 kr i månaden på lån för kian idag.

Jag får 10% rabatt på bilen och 11% på tillbehör och extrautrustning.
Den betalas på min bruttolön och allt ingår förutom bensin.
Kan det vara värt?
Någon som vet ungefär va de skulle kosta i månaden?
av Droopy
#1003292
runt 5-6k i månaden, jag fick 5665sek på en V60 D6 BE utan något mer extra via Autolease. Netto ska tilläggas.
Användarvisningsbild
av P210
#1003302
Det är ett hyfsat erbjudande då din arbetsgivare använder bruttopengar att hyra bilen för, försvinner mindre i skatt på vägen än att du fått ut dem i lön, grovt räknat 2500:- efter skatt i lönekuvertet blir nästan 5000:- att hyra bil för.
Stora fördelen är en fast känd månadskostnad, du åker ny bil.. inga oväntade utgifter.

Jag har haft två personalbilar, en köptes 2009 då etanol var hett och 20% rabatt på förmånsvärdet), det blev en Peugeot 407SW, tre år senare 2012 plockade jag ut en Peugeot 508SW, bägge fullutrustade med panoramatak, skinn, navi, etc ( kostar inte så mycket extra i månaden ens om man går bananas i utrustningslistorna).
Varför Peugeot, jo mycket billigare månadskostnad än motsvarande Volvo, det är därför jag kör V50 nu, den bil hade jag helst velat ha som Personalbil blev alldeles för hög hyra på, så en sådan köpte jag billigt nu när jag behövde egen bil igen, en tre år gammal tjänstebil med mycket extrautrustning :D

Runt 3500kr netto kostade 407:an mig i månaden och det tyckte jag var ett bra bilägande, allt ingick som sagt, och miltal och restvärde var fast. Enda jag behövde kalkylera med när bilen skulle lämnas igen var ev. extramil.
Till bil nummer två fick jag hybris och beställde en som i mitt tycke blev för dyr (iofs billigare än motsvarande V70) men ett nettoavdrag på 4700kr/mån var det inte värt i mitt tycke.

En anledning till att Peugeot blev mycket billigare var att tex 407:an hade ett enda förmånsvärde för alla modeller, hur mycket utrustning man än köpte till, Volvos var specificerade efter alla utrustningspaketen, tog du en Summum i stället för Kinetik rök både bilens pris, förmånsvärdet och månadskostnaden upp...
Tänk på att förmånsvärdet än något du skattar för utöver bilens månadshyra...
Ca en tredjedel av förmånsvärdet kommer som ett extra skatteavdrag på lönen, förmånsvärden ur mina anteckningar;
407:an 2880kr
508:an 3950kr
V60 4100-4700kr
av steffjohansson
#1003373
Förmånavärdet på v60 plug-in skulle bli ca 3100 i månaden sen leasingavgiften på det. Den vet jag dock inte vad den kommer att hamna på..
Användarvisningsbild
av P210
#1003415
Räkna med en leasing på 5-6000kr samt 1500kr (allt netto) i extra i skatteavdrag för förmånsvärdet, totalt 7500kr kanske!

När det gäller leasing finns det ett tydligt samband mellan priset på bilen och din månadskostad, rätt logiskt...
Sedan finns de faktorer som kan påverka just nu, typ skatterabatter och förmånsvärdesrabatter på gasbilar, elbilar och laddhybrider.

Men även med dessa reduceringar blir en V60 laddhybrid dyr: http://miljofordonsyd.se/2011/12/volvos ... marknaden/
"Volvo V60 laddhybrid kommer alltså att kosta företagen 560 000 kronor i inköp men den blir något billigare än V60 T6 AWD ur skattehänseende för både företag och anställd. (laddhybrid = förmånsvärdet sänks med 40%)."
Har inga färska priser men mina offerter från 2012 visar klart prisskillnaden på två mer "normala" V60, tänk då steget upp till V60 T6 AWD eller laddhybriden;
V60 D2 Momentum 115hk (nypris 277000kr) (förmånsvärde 3700kr/mån) Nettokostnad 4319kr
V60 D3 Momentum 163hk (nypris 354000kr) (förmånsvärde 4725kr/mån) Nettokostnad 5074kr


Så varför vill ditt företag att du ska ta en laddhybrid, ser väl bra ut i miljöpolicyn antar jag!?
Men ska du vara mer självisk så fråga på en V60 T2/T3 eller D2/D3, det kan spara dig flera sköna tusenlappar i månaden!
av steffjohansson
#1003430
Det är ju just det som är grejen, dealen gäller endast elbil eller hybridbil. Då hela affärsidén för företaget går ut på att få en klimatsmartare planet.

Stod även att dealen gäller passat hybrid eller v60 hybrid, dyrare om man ville ha något annat..
av Droopy
#1003491
Vetetusan hur de räknar på Autolease, så här ser kalkylen ut iaf på en D6a utan något extra:

Detaljer för Personalbil
företagets kostnader bilkonto
Leasingavgift:
7 353 kr
Månadskostnader:
799 kr
Summa:
8 153kr
Löneavdrag
Nettolöneavdrag:
2 942
kr
Bruttolöneavdrag:
3 965 kr *
Förmånsvärde:
2 942
kr
Total kostnad efter löneavdrag
Bruttolöneavdrag nettokostnad:
2 736 kr
Total nettokostnad per månad efter skatteeffekter:
5 678kr

En vanlig V70 hamnar ju nästan på samma slant i kalkyklatorn, måste vara något fel.
Användarvisningsbild
av sthlm
#1003543
Förutom att pensionsgrundande inkomsten dras ner så får man tänka på att leasingbolaget kan göra avdrag för allt utöver normalt slitage (vilket dom själva avgör) när den skall lämnas tillbaka.
Ser fram emot när en bekant skall lämna tillbaka sin Volvo nästa år och den har +20 dörruppslag och är lätt tuggad både fram och bak efter att ha gått i Stockholms innerstad i tre år.
av Droopy
#1003577
Läs villkoren, våra villkor är extremt generösa i mitt tycke, normalt slitage som Autolease accepterar är långt över vad jag tycker är normalt slitage. Men det är säkert olika från bolag till bolag. Jag har då aldrig hört någon på min arbetsplats som fått betala nåt för deras tjänste/personalbilar och en del har verkligen sett förjävliga ut vid återlämnandet.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]