Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#1004521
Droopy skrev:Läs villkoren, våra villkor är extremt generösa i mitt tycke, normalt slitage som Autolease accepterar är långt över vad jag tycker är normalt slitage. Men det är säkert olika från bolag till bolag. Jag har då aldrig hört någon på min arbetsplats som fått betala nåt för deras tjänste/personalbilar och en del har verkligen sett förjävliga ut vid återlämnandet.
Det är nog som vanligt att man bara hör det negativa.
Men jag känner till två som är pedanter som fått påslag/avdrag vad man nu säger för nåt pluttigt stenskott på 5k mil.
Dock inte sett dessa bilar själv.
av Jkmf
#1420127
Hur ska man tänka om man är i förhandling i att byta jobb och då gå från tjänstebil till personalbil rent lönemässigt?

Säg man har som mål att få 50 000kr i månadslön, ska man försöka sträva efter att få 52-55 000kr i månaden istället för att kompensera för bruttolöneavdraget?
av Lövet
#1420132
Jkmf skrev:Hur ska man tänka om man är i förhandling i att byta jobb och då gå från tjänstebil till personalbil rent lönemässigt?

Säg man har som mål att få 50 000kr i månadslön, ska man försöka sträva efter att få 52-55 000kr i månaden istället för att kompensera för bruttolöneavdraget?
En normal 350k tjänstebil kostar nånstans 6-7 tusen som personalbil. Beror lite på restvärden, utrustning och rabatter förstås men nånstans där i krokarna är det. För 2500kr får du tyvärr inte ens en Polo.
av Jkmf
#1420159
Så med andra ord bör man addera runt 6-7k på lönen för det ska vara någorlunda värt löneökningen.. annars kan det t.om resultera i en lägre lön än den man har idag😅
av Lövet
#1420164
Jkmf skrev:Så med andra ord bör man addera runt 6-7k på lönen för det ska vara någorlunda värt löneökningen.. annars kan det t.om resultera i en lägre lön än den man har idag😅
Ja ungefär. Du kan titta runt lite vad vanliga personalbilar kostar här exempelvis https://bilportal.nffleet.se/cars/
av Lockis
#1427520
Jkmf skrev: lör 26 dec 2020, 23:11 Så med andra ord bör man addera runt 6-7k på lönen för det ska vara någorlunda värt löneökningen.. annars kan det t.om resultera i en lägre lön än den man har idag😅
Mja, man får ju ställa kostnaden för personalbil mot kostnaden för nuvarande privatägda bil eller eventuell privatägd bil.
En bil är ju väldigt sällan gratis oavsett vilket upplägg man har.
Sen är det ofta bruttolöneavdrag. Vilket påverkar pension osv. Så en personalbil/förmånsbil är svår att räkna ut totalkostnaden för i slutändan.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!