Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#981867
Lövet skrev:Maskinskadan gäller tyvärr bara 10.000 mil om bilen säljs privat. Den måste säljas av auktoriserad Volvohandlare för att gälla 15.000 mil. https://www.volvia.se/privat/vid-skada/ ... skada.aspx
Jag fick utökat till 15000mil vi Volvia när jag gjorde servicen på auktoriserad verkstad. Man måste bara komma ihåg att säga till så teknikern "lägger till" den produktkoden.


VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Värderad får jag ju den av bilfirman.. Jag kan ju ta den summan och lägga på 10-20k. Då hamnar jag nog en bra bit under försäljningspris för liknande men går mindre back. :D


Det som ska ske är att jag ska lösa ut bilen från leasingföretaget, men det kan jag inte göra fullt ut innan betalning för försäljningen av bilen. Det måste jag tajma på nått vis, men det kanske man löser på samma sätt som om man har lån på en bil man säljer...

Sen måste jag se till att ta det genom firman, både utköpet och försäljning för att slippa förmånsbeskattas på den del mellan vad jag löser ut bilen för och vad skatteverket tycker att den är värd. (Då kollar dom säkert på vad bilfirmor tar och inte vad jag sen får för den).
Sen ska summan jag får över från att lösa restvärdet in för att betala "insatsen" på nästa leasing.. och det vill jag/ behöver jag också tajma så att jag inte blir utan bil onödigt länge.

Vad gäller momsen verkar det som att jag inte behöver lägga på något..
Saxat från Skatteverket:

Försäljning i Sverige
Du ska bara ta ut moms om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det saknar betydelse om du gjort avdraget eller inte.

Bestämmelserna innebär att du ska ta ut moms om du säljer en personbil som använts för

återförsäljning i bilhandel
uthyrning i uthyrningsverksamhet
taxitrafik
transport av avlidna
körkortsutbildning.
Leasingbolaget lägger på moms när det säljer bilen till dig eller din firma (dvs när du eller din firma löser ut den från leasingbolaget),

Men det drabbar ju inte dig eller din firma för du tar ju ut den momsen från den du säljer bilen vidare till.

Är tex lösensumman 200.000 kr du/din frima betalar till lesingbolaget så är det 160+40 som du betalar.

Sen säljer din firma bilen vidare till din kompis och han betalar 200.000 för bilen dvs 160+40 så det går jämt ut.

Säljer du bilen dyrare än utlösenpriset tex 250 = 200 + 50 då blir det ju 50.000 i vinst. varav du får betala 10.000 av "vinsten" i moms om du kör via din firma, kör du via privat istället kan du riskera att förmånsbeskattas om vinsten är för stor.

Detta är skrivet under förutsättning att du haft bilen leasad i friman och inte av dig privat
Jag har såklart haft den i firman.. Det jag var osäker på var hur jag skulle hantera momsen då det är andra regler vid just bilköp/försäljning.

Enligt skatteverkets regler så får jag nämligen inte dra av den moms som bilfirman lägger på när jag köper ut bilen. Vilket betyder att om jag köper den för 160k+40k belastar dom 40k mit är resultat och inte momskontot.
När jag sen säljer kan jag sälja den för 210k utan moms om jag så vill. Så tolkar jag Skatteverket regler enligt mitt tidigare inlägg. Jag ska prata med den om jag ev måste lägga på momsen för den summa över den summa jag köper ut bilen för.
#981878
joel80 skrev:Jag fick utökat till 15000mil vi Volvia när jag gjorde servicen på auktoriserad verkstad. Man måste bara komma ihåg att säga till så teknikern "lägger till" den produktkoden.
Menar du att en produktkod hos volvoverkstan ändrar på hur länge efterföljande ägares försäkring räcker? En försäkring som ges av ett anant bolag -- och att denna förändring kommer utan kostnad?

Jag har svårt att se du har 15.000 mil på något sätt påverkar nästa ägares försäkringsvilkor. Jag har ännu svårare att se att någon erbjuder 5000 mil extra försäkring utan att det kostar något.

Om jag har fel är jag rätt intresserad av denna "produktkod" eftersom det torde göra det mycket lättare att sälja bilen begagnad.
#981880
Så här står de i de fullständiga villkoren:

Försäkringen gäller till dess att bilen körts 10 000 mil (15 000 mil om du köpt din Volvo hos en av Volvo
auktoriserad svensk Volvohandlare. 15 000 mil vid gällande Trygghetsavtal eller Volvo Serviceavtal) eller är 8 år
gammal räknat från första registreringsdagen. Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts.
För dig som inte köpt bilen hos en av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare gäller Maskinskadeförsäkringen
till dess att bilen körts 15 000 mil om samtliga nedanstående förutsättningar är uppfyllda:
• Du ska som ägare till bilen ha gjort service enligt Volvos anvisningar om service hos en av Volvo
auktoriserad svensk Volvohandlare fr.o.m. 14 maj 2014.
• De eventuella defekter som upptäcks vid service ska vara åtgärdade hos en av Volvo auktoriserad svensk
Volvohandlare.
• Bilen är max 7 år gammal (räknat från första registreringsdagen) när service utförs.
• Bilen har gått max 10 000 mil när service utförs.
• Minst halvförsäkring på den Volvo som servicen omfattar måste finnas hos Volvia senast 12 månader efter
utförd service. Försäkringen skall därefter vara gällande hos Volvia i en följd tills Maskinskadeförsäkringens
gränser, max 8 år/max 15 000 mil uppnåtts.
#981881
Volvias maskinskadevillkor:

https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... volvia.pdf

Läs under konsument personbil så ser du att den kan gälla upp till 15000mil även om den inte köpts hos handlare. I kort kan man säga att det gäller om man servar enligt plan hos en volvohandlare, och den hade gått max 10.000mil den 14Maj 2014.
#981886
joel80 skrev:
Lövet skrev:Maskinskadan gäller tyvärr bara 10.000 mil om bilen säljs privat. Den måste säljas av auktoriserad Volvohandlare för att gälla 15.000 mil. https://www.volvia.se/privat/vid-skada/ ... skada.aspx
Jag fick utökat till 15000mil vi Volvia när jag gjorde servicen på auktoriserad verkstad. Man måste bara komma ihåg att säga till så teknikern "lägger till" den produktkoden.


VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Värderad får jag ju den av bilfirman.. Jag kan ju ta den summan och lägga på 10-20k. Då hamnar jag nog en bra bit under försäljningspris för liknande men går mindre back. :D


Det som ska ske är att jag ska lösa ut bilen från leasingföretaget, men det kan jag inte göra fullt ut innan betalning för försäljningen av bilen. Det måste jag tajma på nått vis, men det kanske man löser på samma sätt som om man har lån på en bil man säljer...

Sen måste jag se till att ta det genom firman, både utköpet och försäljning för att slippa förmånsbeskattas på den del mellan vad jag löser ut bilen för och vad skatteverket tycker att den är värd. (Då kollar dom säkert på vad bilfirmor tar och inte vad jag sen får för den).
Sen ska summan jag får över från att lösa restvärdet in för att betala "insatsen" på nästa leasing.. och det vill jag/ behöver jag också tajma så att jag inte blir utan bil onödigt länge.

Vad gäller momsen verkar det som att jag inte behöver lägga på något..
Saxat från Skatteverket:

Försäljning i Sverige
Du ska bara ta ut moms om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det saknar betydelse om du gjort avdraget eller inte.

Bestämmelserna innebär att du ska ta ut moms om du säljer en personbil som använts för

återförsäljning i bilhandel
uthyrning i uthyrningsverksamhet
taxitrafik
transport av avlidna
körkortsutbildning.
Leasingbolaget lägger på moms när det säljer bilen till dig eller din firma (dvs när du eller din firma löser ut den från leasingbolaget),

Men det drabbar ju inte dig eller din firma för du tar ju ut den momsen från den du säljer bilen vidare till.

Är tex lösensumman 200.000 kr du/din frima betalar till lesingbolaget så är det 160+40 som du betalar.

Sen säljer din firma bilen vidare till din kompis och han betalar 200.000 för bilen dvs 160+40 så det går jämt ut.

Säljer du bilen dyrare än utlösenpriset tex 250 = 200 + 50 då blir det ju 50.000 i vinst. varav du får betala 10.000 av "vinsten" i moms om du kör via din firma, kör du via privat istället kan du riskera att förmånsbeskattas om vinsten är för stor.

Detta är skrivet under förutsättning att du haft bilen leasad i friman och inte av dig privat
Jag har såklart haft den i firman.. Det jag var osäker på var hur jag skulle hantera momsen då det är andra regler vid just bilköp/försäljning.

Enligt skatteverkets regler så får jag nämligen inte dra av den moms som bilfirman lägger på när jag köper ut bilen. Vilket betyder att om jag köper den för 160k+40k belastar dom 40k mit är resultat och inte momskontot.
När jag sen säljer kan jag sälja den för 210k utan moms om jag så vill. Så tolkar jag Skatteverket regler enligt mitt tidigare inlägg. Jag ska prata med den om jag ev måste lägga på momsen för den summa över den summa jag köper ut bilen för.
Ok,du har rätt ... såg nu att det var momsavdragsförbud på personbilar. Har bara kikat på ."hantverkarbilar" som kan momsas som vanligt
#981889
Jag tycker det verkar snårigt det där ni skriver. När jag har sålt mina taxibilar till bilfirma (uppköpare), har givetvis priset till bokföringen varit det som stod på kvittot. (Oftast inte det verkliga beloppet). Om jag däremot sålt bilen själv, eller behållit den som privatbil, har jag åkt till Volvo (i detta fall har det endast varit Volvobilar) och begärt att få den värderad. Det är det priset som jag fört in i bokföringen.
#981899
Malmstroem skrev: Om jag har fel är jag rätt intresserad av denna "produktkod" eftersom det torde göra det mycket lättare att sälja bilen begagnad.
OPnummer: 01900

Vad jag förstår så följer det bilen.. (Men vågar inte ta gift på det.)
Min V60 som jag köpte av en icke auktoriserad bilhandlare hade bara 10k mil innan jag gjorde service vid 9000mil. Då såg jag till att min servicetekniker kom ihåg att lägga till det där så jag fick förlängt till 15000 mil.
#981995
Jo den risken finns! Men just därför vill jag samla så mkt matnyttig info o frågeställningar jag kan innan... Så jag kan ifrågasätta svaren jag får.

Lite av trådens syfte. :)
#982230
Få bilen värderad av en handlare. Brukar gå att få värderingen lite åt det håll man vill bara man håller sig inom ett rimligt spann. Har själv dribblat lite med bilar mellan mitt företag och mig själv och fått förmånliga värderingar åt båda hållen.

Sen köper du ut den privat för det priset och säljer med en liten vinst. Kanske kan bli 20-30 tusen i vinst. Är ju i praktiken 20-30 tusen skattefritt ur företaget. Väldigt svårt för skatteverket att bevisa nåt också om man har värderingsbevis från en märkeshandlare.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]