Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#981660
Hej

I höst är det beställningsläge för mig då leasingkontraktet går ut i december.

Jag börjar fundera på hur jag gör den bästa affären vid bytet.
Jag är alltså ägare till firman jag har leasingbilen via, så kostnaderna/försäljningen har jag tänkt sköta där igenom om möjligt. (Alltså slippa köpa ut den privat, förmånsbeskattas och sen sälja privat.) Pengarna som blir över ska in som första förhöjd hyra i ny leasingbil.

Frågan är om någon gjort så här eller om jag får problem med skatter eller annat.. (Ja jag ska snacka med Skatteverket.. Men ibland mast man vara lite påläst själv innan, speciellt när det gäller så här lite udda förfrågningar..)

Får jag ett allt för dåligt inbytesbud vill jag ju ha chansen att sälja bilen själv. (Har en kille som redan nu sagt att han är intresserad.)
#981661
Det smidigaste måste ju vara att släppa den via KVD. Ingen diskussion med skatteverket och du är inte tvingad att köpa hos en viss handlare bara för att de gav bästa inbytespriset. Pengamässigt brukar man hamna någonstans mellan inbytespriset och privatförsäljning på Blocket. Det senare tar dock tid och är knappast det smidigaste sättet för en tjänstebil.
#981674
Du blir ju inte förmånsbeskattad om du köper den till marknadspris. Volvo och t.ex. bilpriser.se ställer ju ut värderingsintyg som du får köpa ut den för, sen går ju "vinsten" in i företaget (jag antar att restvärdet är lägre än det du får köpa ut den för). Tror att det kan bli lite gnäll dock från skatteverket om man säljer den vidare inom 6 månader och gör en stor vinst, men det borde ju i teorin inte uppstå...

Jag har själv sålt en bil direkt från företaget men då var restvärdet så lågt (511 kr :-) ) så företaget köpte ut den först. Men jag har även köpt en bil direkt från ett företag (som privatperson) och det har inte varit något problem, det gäller ju bara att kontrollera restvärdet.

Men ur ett smidighetsperspektiv så håller jag med Lövet, KVD är svårslaget på det sättet om man bortser ifrån att bara välja att låta handlaren köpa tillbaka den. Det sistnämnda lär väl dock bli dyrare än KVD i de flesta fall.
#981675
Sant.. Fast om jag nu har en köpare redan så är KVD inte heller optimalt. Tanken är väl att jag ska kunna få lite mer än inbytespris, men har inga fantasier om att få massor emellan.. KVD skulle absolut vara ett alternativ rent prismässigt, men bearbetas som sagt en bekant som ev. vill köpa. :)
#981676
Men låt då bara bilen bli värderad så är det ju klart :-). Kostar en 1500-2000 kr för intyget men ser att vissa säljer "försäljningsadministration" och löser allt papper (+värdering) för knappt 4000 kr.
#981740
Värderad får jag ju den av bilfirman.. Jag kan ju ta den summan och lägga på 10-20k. Då hamnar jag nog en bra bit under försäljningspris för liknande men går mindre back. :D


Det som ska ske är att jag ska lösa ut bilen från leasingföretaget, men det kan jag inte göra fullt ut innan betalning för försäljningen av bilen. Det måste jag tajma på nått vis, men det kanske man löser på samma sätt som om man har lån på en bil man säljer...

Sen måste jag se till att ta det genom firman, både utköpet och försäljning för att slippa förmånsbeskattas på den del mellan vad jag löser ut bilen för och vad skatteverket tycker att den är värd. (Då kollar dom säkert på vad bilfirmor tar och inte vad jag sen får för den).
Sen ska summan jag får över från att lösa restvärdet in för att betala "insatsen" på nästa leasing.. och det vill jag/ behöver jag också tajma så att jag inte blir utan bil onödigt länge.

Vad gäller momsen verkar det som att jag inte behöver lägga på något..
Saxat från Skatteverket:

Försäljning i Sverige
Du ska bara ta ut moms om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det saknar betydelse om du gjort avdraget eller inte.

Bestämmelserna innebär att du ska ta ut moms om du säljer en personbil som använts för

återförsäljning i bilhandel
uthyrning i uthyrningsverksamhet
taxitrafik
transport av avlidna
körkortsutbildning.
#981754
Glöm inte att sätta av lite pengar till garantin också, när ett företag säljer något till en privatperson så är det 3 års reklamationsrätt.
Det är en av anledningar till varför man som företag inte skall hålla på att handla med tjänstebilar, låt bilfirman sköta det istället.
Så byt in bilen till bilfirman eller sälj bilen till någon du känner som inte kommer att kräva garanti av dig.
#981767
Jag säljer till någon jag känner om jag säljer den själv. Har sålt tidigare bil till honom också.. han vet vad han får och hur jag skött bilarna, han får bra mkt bättre pris (och vetskap om vad han får) om han köper min istället för från bilfirma, så han är inte typen som kommer och gnäller för nått slitagefel.. och i volviaförsäkringen täcks rätt mycket av större problem in fram till i allafall 15000 mil om oturen skulle vara framme.
#981804
Maskinskadan gäller tyvärr bara 10.000 mil om bilen säljs privat. Den måste säljas av auktoriserad Volvohandlare för att gälla 15.000 mil. https://www.volvia.se/privat/vid-skada/ ... skada.aspx
#981838
joel80 skrev:Värderad får jag ju den av bilfirman.. Jag kan ju ta den summan och lägga på 10-20k. Då hamnar jag nog en bra bit under försäljningspris för liknande men går mindre back. :D


Det som ska ske är att jag ska lösa ut bilen från leasingföretaget, men det kan jag inte göra fullt ut innan betalning för försäljningen av bilen. Det måste jag tajma på nått vis, men det kanske man löser på samma sätt som om man har lån på en bil man säljer...

Sen måste jag se till att ta det genom firman, både utköpet och försäljning för att slippa förmånsbeskattas på den del mellan vad jag löser ut bilen för och vad skatteverket tycker att den är värd. (Då kollar dom säkert på vad bilfirmor tar och inte vad jag sen får för den).
Sen ska summan jag får över från att lösa restvärdet in för att betala "insatsen" på nästa leasing.. och det vill jag/ behöver jag också tajma så att jag inte blir utan bil onödigt länge.

Vad gäller momsen verkar det som att jag inte behöver lägga på något..
Saxat från Skatteverket:

Försäljning i Sverige
Du ska bara ta ut moms om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det saknar betydelse om du gjort avdraget eller inte.

Bestämmelserna innebär att du ska ta ut moms om du säljer en personbil som använts för

återförsäljning i bilhandel
uthyrning i uthyrningsverksamhet
taxitrafik
transport av avlidna
körkortsutbildning.
Leasingbolaget lägger på moms när det säljer bilen till dig eller din firma (dvs när du eller din firma löser ut den från leasingbolaget),

Men det drabbar ju inte dig eller din firma för du tar ju ut den momsen från den du säljer bilen vidare till.

Är tex lösensumman 200.000 kr du/din frima betalar till lesingbolaget så är det 160+40 som du betalar.

Sen säljer din firma bilen vidare till din kompis och han betalar 200.000 för bilen dvs 160+40 så det går jämt ut.

Säljer du bilen dyrare än utlösenpriset tex 250 = 200 + 50 då blir det ju 50.000 i vinst. varav du får betala 10.000 av "vinsten" i moms om du kör via din firma, kör du via privat istället kan du riskera att förmånsbeskattas om vinsten är för stor.

Detta är skrivet under förutsättning att du haft bilen leasad i friman och inte av dig privat
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]