Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#982252
joel80 skrev:Jo den risken finns! Men just därför vill jag samla så mkt matnyttig info o frågeställningar jag kan innan... Så jag kan ifrågasätta svaren jag får.

Lite av trådens syfte. :)
Men du verkar ju redan hittat alla svaren.

-DItt företag köper loss bilen utan att lyfta moms,
-Ditt företag säljer bilen vidare till din kompis, ingen moms ska läggas på
-Blir det vinst behöver du inte skatta för den så länge du inte tar ut vinsten ur ditt företag utan tex använder den till nästa leasinghyra istället.

Bara å köra på antar jag, det enda man behöver tänka på är väl att det är företaget som säljer vilket ju medför visst konsumentskydd för köparen.
#982260
Jo.. Det är typ det jag också kommit fram till..
Fiffla med skatt och försöka ta ut extra vinst utan att skatta på det är inte min stil. Det är så väldigt många avdrag och fördelar i privatekonomin med att ha egen firma ändå så. Betalar gärna skatt om jag gör vinster.
Och här är ju tanken att allt "överskott" ska gå in i en ny leasingbil.
#984804
Ev vinst vid avyttringen beskattas självklart i bolaget även om pengarna stoppas in i en ny leasingbil.
Däremot kan du möta en del av vinsten mot det årets del av kostnaden för första förhöjda leasingen. Normalt 1/3 av första förhöjda leasingen om transaktionen sker i januari.
Sen får du möta kostnaden för första förhöjd leasing år 2 och 3 mot andra intäkter.
#984933
Vinst? På en bilförsäljning? Jag är ingen bilfirma... ;) Alltså jag 'löser" ju bara resterande del av lånet. (Restvärdet på leasingen) Bilen har ju redan betalats av med ca 165k när jag sen köper ut den för säg 145k. Även om jag säljer den för 170k blir det ingen vinst... I allafall inte på om man ser hur dem totalt påverkat resultatet. Däremot blir det mindre förlust på bilaffären.. ;)
Och ja, totala resultatet för året kommer ju påverkad mer positivt om jag får ut mer för den, vilket leder till mer skatt.. Men lägger jag in pengen i ny bil (första förhöjda leasingavgiften) kommer det göra så jag betalar mindre i skatt då det påverkar resultatet åt andra hållet. (Dock fördelat på tre års avskrivning som du skriver.. Men ändå...)
Sen har jag också sista avskrivningen på den förhöjda leasingen på nuvarande bil (som togs ut i januari 2013) på 2015 års bokslut.
#984967
Snårigt värre. Du löser inget lån, under leasingen äger inte din firma bilen, du har heller inte betalat av på något lån, din firma hyr bilen via leasingavgiften. Den ägs av leasingbolaget, och när du löser den så köper du in bilen till din firma, Om du sedan säljer den dyrare så blir den en vinst som måste skattas. Om du inte kan balansera vinsten mot andra utgifter.
#984990
Ja men det är ju det jag menar.. Jag har ju under året "betalat" för bilen i form av leasingavgift som funkar som avbetalning. Samt att jag har avskrivning kvar på första förhöjda avgiften. Så det är inte precis så att jag går plus totalt på bilen.. :)
#993435
Med risk att jag rör till det ytterligare för dig, så finns det ytterligare ett alternativ som kan funka bra i ditt fall Joel. Om du redan har en tänkt köpare till bilen, som är villig att betala dig för eventuellt övervärde i bilen, så föreslår jag att du överlåter leasingavtalet. Finansbolaget brukar inte ha några invändningar mot detta så länge som nya kunden/köparen är kreditvärdig. Är nya kunden en privatperson, så är det givetvis lämpligt att avtalet överlåtes någon månad innan avtalsperiodens slut. Då kan personen lösa leasingavtalet vid dess slutdatum, till det överenskomna restvärdet. (Förutsatt att vi pratar om finansiell leasing, men det tolkar jag dig som om att det är?)
#1365609
Guligan skrev:Med risk att jag rör till det ytterligare för dig, så finns det ytterligare ett alternativ som kan funka bra i ditt fall Joel. Om du redan har en tänkt köpare till bilen, som är villig att betala dig för eventuellt övervärde i bilen, så föreslår jag att du överlåter leasingavtalet. Finansbolaget brukar inte ha några invändningar mot detta så länge som nya kunden/köparen är kreditvärdig. Är nya kunden en privatperson, så är det givetvis lämpligt att avtalet överlåtes någon månad innan avtalsperiodens slut. Då kan personen lösa leasingavtalet vid dess slutdatum, till det överenskomna restvärdet. (Förutsatt att vi pratar om finansiell leasing, men det tolkar jag dig som om att det är?)
Det börjar bli dags för mig att fundera på hur jag ska göra med min leasingbil. Jag har ett eget AB och bilen är lågt värderad (40%).

Är det någon som har erfarenhet av att överlåta ett leasingavtal från företaget (som Guligan skriver om här ovan) till sig själv som privatperson och därefter sälja bilen vidare? Fungerar det i praktiken eller slår skatteverket bakut även i det fallet?
#1365616
Cokeisit skrev:Är det någon som har erfarenhet av att överlåta ett leasingavtal från företaget (som Guligan skriver om här ovan) till sig själv som privatperson och därefter sälja bilen vidare? Fungerar det i praktiken eller slår skatteverket bakut även i det fallet?
Det funkar om man gör en "marknadsmässig värdering av fackman" och sedan kan man gå under det med max 10% (för att täcka vissa omkostnader), mer än så ska framförallt inte din revisor släppa igenom. Det är generellt sett en "högriskåtgärd" att sälja ut en bil för billigt ur sitt eget AB.

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Den är väl kass? Dags att byta..