Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
#58688
Har pratat med två olika återförsäljare och de menar att nybilsgarantin startar från det datum som bilen togs i trafik första gången. ÅF kollar då gentemot Vägverket och deras datum för I trafik första gång:.

Kollar man på Volvos hemsida, även i serviceboken om jag inte minns helt fel, så står det "Säljaren svarar för eventuella fel som föreligger redan vid leveransen eller som uppkommer inom två år efter leveransdagen." Garanti

Det jag hakar upp mig på är just leveransdagen. På min bil så är datumet för "I trafik första gången" och leveransdatumet inskrivet av Volvo i serviceboken inte samma datum, skiljer drygt en månad till fördel för leveransdatumet.

Vad gäller egentligen, som jag ser det så börjar nybilsgarantin räknas från leveransdatumet och inte från datumet för I trafik första gången. Nån som vet vad som gäller?
av Addekarlsson
#58701
Vad jag vet så gäller det från det datum bilen togs i trafik första gången.
Men jag kan absolut ha fel i detta, för jag handlar aldrig emd så nya bilar att jag blir berörd av det där. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Bosa
#58702
Addekarlsson skrev:Vad jag vet så gäller det från det datum bilen togs i trafik första gången.
Men jag kan absolut ha fel i detta, för jag handlar aldrig emd så nya bilar att jag blir berörd av det där. :D

Mvh/ Adde
Ja det verkar vara så, lite missvissande då att skriva från leveransdagen.

Du menar förstås att du byter bort bilen långt innan nybilsgarantin hinner utgå? ;)
av Addekarlsson
#58706
Så är det ju alltid. Saker skrivs föra tt se bättre ut än dom är, tills man läser det finstilta...

Ja jo precis, exakt så menar jag. :lol:
Eller kanske inte. :wink:

Mvh/ Adde
Vi som beställt EX90

Nu går vi in i maj 2024 och ingen utomst&[…]

Dålig och sliten returfjäder och/eller […]

Är det där någon form av riktig fo[…]

Tänk på att oljepumpen sitter i and[…]