Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av skyking
StringerBell skrev:
SvenB skrev:Tilläggstavlan där talar om att lastplatsen endast är för lastbilar som skall lasta och lossa, övriga får inte använda den för lastning och lossning. Hade det inte funnit tillägsskylt där hade alla som behöver lasta eller lossa kunnat använda lastplatsen
Ja, det måste vara det enda rimliga. Jag tror inte lastplatser överhuvudtaget är tänkta för annat än lastfordon. Sedan om det skulle stå en personbil med öppet bagage och som uppenbarligen håller på att lastas med stora tunga varor skulle nog de flesta p-vakter ge dispans.

En liknande skylt på Storgatan i Göteborg, men som är betydligt tydligare i sitt budskap.

I Göteborg är det närmast regel att man har en sådan "Övrig tid"-skylt i liknande sammanhang. Inte speciellt omfattande arbete att sätta upp tilläggskyltar även i Malmö där det behövs.
Skall man som bilist vara tvungen att gissa vad väghållaren försöker visa genom att fundera ut vad som är det "enda rimliga" när skyltningen faktiskt säger något annat.

Den "tydliga skyltningen" i göteborg säger:

1. Förbud för att stanna för annat ändamål än lastning gäller endast lastbilar.
2. Förbud för att stanna för annat ändamål än lastning 7-20 vardagar och dag före helgdag.
3. Förbud för att stanna för annat ändamål än lastning 0-22m efter skylten.

Dessutom:

4. Förbud för att stanna för annat ändamål än taxiplats(?) övrig tid.

Vaddå övrig tid?!! Notera att tilläggsskylten gäller bara skylten som den står direkt under och inte den övre skylten och ej heller de övriga tilläggsskyltarna.

När och under vilka omständigheter får man parkera här under "övrig tid"? Lastbilar lär ju inte få stanna eftersom de inte är taxi, och taxin får endast stanna för lastning?

Frågan är om det är detta man har avsett? Eller skall bilisten behöva gissa sig till vad som skall vara det "enda rimliga"?
av SirDuke
Nej man ska inte behöva gissa. Man ska vara extremt "aspbergig" och tolka skyltningen exakt som det som anges i förordningarna. Lagen är mycket sträng. Och domstolarna har ju dömt rätt i Malmö så det finns väl inget problem. Jag fick kontrollavgift på grund av felaktig skyltning och klagade då och hela skiten fick skyltas om, det var på privat tomtmark. Billigt? Säkert inte men jag hade ingen lust att ge dem 500 spänn när de är så jävla maktfullkomliga.
Användarvisningsbild
av StringerBell
skyking skrev: Den "tydliga skyltningen" i göteborg säger:

1. Förbud för att stanna för annat ändamål än lastning gäller endast lastbilar.
2. Förbud för att stanna för annat ändamål än lastning 7-20 vardagar och dag före helgdag.
3. Förbud för att stanna för annat ändamål än lastning 0-22m efter skylten.

Dessutom:

4. Förbud för att stanna för annat ändamål än taxiplats(?) övrig tid.

Vaddå övrig tid?!! Notera att tilläggsskylten gäller bara skylten som den står direkt under och inte den övre skylten och ej heller de övriga tilläggsskyltarna.

När och under vilka omständigheter får man parkera här under "övrig tid"? Lastbilar lär ju inte få stanna eftersom de inte är taxi, och taxin får endast stanna för lastning?

Frågan är om det är detta man har avsett? Eller skall bilisten behöva gissa sig till vad som skall vara det "enda rimliga"?
Du menar antagligen att det borde vara en tilläggskylt Övrig Tid och ett taxiplats-tecken som en och samma skylt?

Säkert ännu bättre men jag kan så som det står ovan inte hitta några andra rimliga tolkningar än att det är en Taxi-plats den tid då det inte är en Lastplats.
av skyking
StringerBell skrev:Du menar antagligen att det borde vara en tilläggskylt Övrig Tid och ett taxiplats-tecken som en och samma skylt?
Nej - att bara ha referens till "övrig tid" på en tilläggsskilt är ju fullständigt nonsens. Hur skulle du tolka ifall där bara fanns de två nedersta skyltarna uppsatta? Jag tror de flesta skulle bli mycket förvirrade. Men det är så en tilläggs skylt skall tolkas - huvudskylten+tilläggsskylten var för sig.

Hur de skulle skylta? Ja det beror ju lite på vad de vill framföra för budskap - med såhär missvisande skyltning (inkluderande en tilläggsskylt som som sagt är nonsens) är det lite oklart vad de egentligen menar.
Säkert ännu bättre men jag kan så som det står ovan inte hitta några andra rimliga tolkningar än att det är en Taxi-plats den tid då det inte är en Lastplats.
Om man vill lita på att ens misstolkningar av skylten är densamma som parkeringsvaktens misstolkning så riskerar det bli en fråga om vad skyltningen faktiskt säger. Och det är nog bara misstolkningar som baserar sig på antaganden man kan göra utifrån vägmärkesförordningen och andra liknande källor.
Användarvisningsbild
av sony
Jag parkerade på en plats efter skylten där det är förbud att parkera mellan kl.05:00-17:00 lastzon. Under dessa skyltar står det ett stort P . Med andra ord får man stå Från kl 17:00 -05:00. Men när jag pratade med en lapplisa säger hon att det är bara en timme parkering. När jag ifrågasatte detta fick jag till svar att längst upp typ 30m i början av gatan finns en skyllt där det står P1timme. Men efter den skyllten 30m längre ner finns en annan skyllt och jag parkerade efter den skyllten. Vad är rätt???? Det här funderar jag att anmäla för att det här är missledande ?
Användarvisningsbild
av Camel
Intressant tråd detta.

Alla gånger jag erhållit parkeringsböter har det varit välförtjänt, utom möjligen vid ett tillfälle. För en del år sedan fick jag parkeringsböter (utfärdad av polisen) för parkering i T-korsning. Jag känner till att man inte får parkera på den anslutningsfria delen i en T-korsning, inga konstigheter med det.

Om man är någon av de röda bilarna i bilden nedan så har man parkerat fel.

Bild

Men jag parkerade i en T-korsning enligt bilden nedan. (Min bil markerad med pil)

Bild

Plats: korsningen Planteringsvägen-Fredsgatan i Helsingborg. Skylt "Parkering förbjuden" med tilläggstavla "2:a torsd. i månaden kl. 8-12" var uppsatt i början av vägen. Upprepning med ny skylt efter varje korsning. Parkeringen skedde utanför denna tid. Men frågan är om det indragna området gör att man får parkera på den anslutningsfria delen av T-korsningen eftersom man inte upplever att man praktiskt inkräktar på vägbanans bredd? Men hela bredden inklusive det indragna området kanske räknas till vägbanan? Gäller parkeringsförbud på det ljusgrå området även på den anslutningsfria sidan på det "indragna" området i detta fall?

Jag betalade boten utan närmare eftertanke. Det är länge sedan dessutom. Men min fundering är: var boten riktig eller inte?
Användarvisningsbild
av joel80
Ja.. 10-metersregeln gäller också på den sida som inte har anslutning av en väg vid 3-vägskorsning. Ibland känns det rätt dumt, speciellt om vägen är bred.. På mindre gator är regeln vettig då det måste finnas utrymme för t.ex brandkår att svänga.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, jag tror också 10-metersregeln gäller i detta fall. Men när jag parkerade upplevdes det som att man parkerade utanför själva vägen på en remsa avsedd för parkering. Eftersom jag är medveten om att parkering på den anslutningsfria delen i en T-korsning normalt inte är tillåten (bl.a. pga av manöverutrymme för stora utryckningsfordon) så brukar jag sköta mig. Men i detta fall sa känslan att det var ok pga områdets utseende och vägens bredd. Den känslan delade jag med många. Jag noterade tiden efteråt att flera tolkade detta som jag gjort, många andra bilar lappades på samma plats under några månader. För räddningstjänstens del gjorde det i praktiken inget då manöverutrymmet var tillräckligt. Men denna korsning är nog en bra inkomstkälla. Och böterna är sannolikt korrekt utfärdade så det är en säker inkomstkälla.
Användarvisningsbild
av joel80
Surt.. vissa korsningar har ju utmarkerade parkeringsplatser och då är det okej.. lurigt om det "nästan" ser ut som att det är utmarkerade platser.
av Mwi
Camel skrev:Jag betalade boten utan närmare eftertanke. Det är länge sedan dessutom. Men min fundering är: var boten riktig eller inte?
I ditt fall så var P-boten felaktig, om skylten på högersidan visar att parkering är tillåten så gäller det även i en T-korsning. Om det inte finns någon skylt som tillåter parkering, är det kommunens generella parkeringsregler som gäller och då är det 10 meter i korsningen. Alla skyltar gäller till och med nästa korsning på högersidan eller att någon skylt informerar att det inte gäller längre.
Här finns ett exempel från Gävle när det gäller parkering i T-korsrning.
http://www.gd.se/opinion/insandare/komm ... t-korsning
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 85

Googlar man numret så. https://www.volvo200.[…]

Jag har "bara" AC (745 GLT 16V -88B) men[…]

Diameter bränsleslang S70

8mm innerdiameter på slangen (den köpte[…]