Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#812856
200kr låter billigt.. jag betalade 300kr förra veckan för att stå 4 timmar på en parkering.. alltså själva avgiften. (Gillat inte Stockholms innerstad..)
av skyking
#812859
Murof skrev:Instämmer med föregående inlägg.

Du kommer nog få väldigt svårt att få boten undanröjd.
Finns dock en ytterst liten chans om det är en kommunal parkering och de går på medkänsla och goodwill.
Kostar ju max ett frimärke att försöka, så testa.

Som jag ser det så hade du endast 2 möjligheter i detta läge:

1, Felanmäl enligt instruktion på automaten och få ett nr att lägga i rutan.
2, Uppsök närmsta andra automat i samma zon och köp biljetten där.
Om det är enskild mark så är det egentligen bara alternativ 1 som kan användas. Zonen som avses när det gäller enskild mark är just det aktuella parkeringsområdet (på större parkeringar kan det visserligen finnas flera automater) - en biljett köpt på att annat parkeringsområde behöver ju inte vara giltigt på det aktuella stället. Ett tredje alternativ är att uppsöka ett annat parkeringsområde med fungerande automat.
av skyking
#812864
joel80 skrev:200kr låter billigt.. jag betalade 300kr förra veckan för att stå 4 timmar på en parkering.. alltså själva avgiften. (Gillat inte Stockholms innerstad..)
Angående tiden så gäller ju summan för parkering för resten av dygnet - har de debiterat en kontrollavgift (vet inte på rak arm hur det är med felparkeringsavgift) så har de frånskrivit sig rätten att i övrigt ta betalt för parkeringen. De får dessutom bara utfärda en kontrollavgift per uppställning och dygn.

Avgiftens storlek bestäms av vad felparkeringsavgiften är för motsvarande överträdelse och felparkeringsavgifterna beslutas av kommunen.
Användarvisningsbild
av joel80
#812886
Va? Gällde det där det jag skrev? Jag var tvungen att betala 80kr/timmen där jag stod.. jag fick alltså ingen kontrollavgift.. det var den ordinarie taxan. knappt 4 timmar blev 300kr.
:)
av skyking
#812909
joel80 skrev:Va? Gällde det där det jag skrev? Jag var tvungen att betala 80kr/timmen där jag stod.. jag fick alltså ingen kontrollavgift.. det var den ordinarie taxan. knappt 4 timmar blev 300kr.
:)
Det verkar märkligt att de fått för sig att ta så mycket betalt. Såvida inte kommunen satt rätt så rejäl taxa på felparkeringsavgifterna så kan det ju komma i det läget att det är ekonomiskt lönsamt att ta kontrollavgiften istället för att betala i vanlig ordning.
Användarvisningsbild
av joel80
#812914
Det är i ett parkeringshus i centrala stockholm. Jag jobbade i huset, hade massa utrustning med mig och hade inte tid att efter inpackning åka iväg och leta billigare parkering i en halvtimme.. tror dom har en maxgräns på 400kr då man efter det får stå hela dagen.
av rasmusdotse
#812920
Två snabba komentarer:

1. I Stockholms Innerstad finns parkeringsgarage som tar 60:- för 20 minuter. Dvs 180:- i timmen.

2. Om kontrollavgifter som sitter på bilen är låga i relation till kostnaden för att parkera legalt på platsen så kan det vara en falsk kontrollavgift. Det förekommer speciellt i Stockholm att kriminella sätter dit lappar och kontonumret som anges på lappen tillhör någon annan än det parkeringsbolag som står angivet. Är de smarta så har de satt en låg kontrollavgift som gör att den som fått den inte kollar upp så noga utan tycker att de hade tur som fick en så låg avgift. Ett tips är att kolla kontonumret i sin internetbank (funkar åtminstone på Handelsbanken och Swedbank) och sen kolla ägaren av kontot på http://www.ratsit.se för att få lite mer info om vad för slags företag det egentligen är.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#813379
Stockholm har en väldigt märklig parkeringspolitik. Otroligt få korttidsparkeringar (typ 10min, 30 min), gratis på kvällar och helger, osv. Inte konstigt att det är svårt att hitta parkering - eller - bli ruinerad.
Användarvisningsbild
av bem
#813427
bem skrev:Ja, det är väl så lagen eller villkoren hos p-bolagen är antar jag.
Är sååååå kul att leta annan parkerinsplats i okänt område när man skall på fest samtidigt...
Jag har tydligen alla ods emot mig trots min betalningsvilja jag hade så jag betalar nog de 200 kr under protest så att säga och lär mig av misstaget till nästa gång. Inte tänker man på alla regler som finns runt parkering när man står där i kylan finklädd och tunnklädd och skall in på julfest och den fb... p-automaten inte vill ta mitt kort för att det fastnat nån annans kort i kortläsaren.

/Bo
Ringde p-bolaget idag och förklara vad som hänt. Det var kalla handen, man måste ringa p-bolaget eller ställa sig på annat ställe, inga undantag. Som väntat kallhamrade. Nåväl jag betala p-boten idag och skall minsann se upp hädanefter då p-bolagen verkar helt strunta i att man ville betala (två gånger till och med) men inte kunde p g av deras automat inte funka. Tänk om alla företag var som p-bolagen, jäklar vilken värld vi skulle leva i.

/Bo
Användarvisningsbild
av Mabuse
#813491
Hurpass noggranna är vakterna om det redan sitter en bot på rutan?

Jag tänkte, om man hade en gammal bot liggandes och satte den på rutan när man parkerar... Kanske vakten låter den vara, om det är flera vakter som cirkulerar på platsen.


För några år sedan parkerade jag och en stressad gubbe samtidigt på en parkering i Örebro. Jag gick och löste en biljett medans han promenerade bort ett kvarter och försvann in i en affär. Precis när jag skulle gå såg jag en bot liggandes på backen vid bilen intill, så plockade upp den och satte den på hans ruta för att ge honom en tankeställare... :twisted:
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 85

... Om du trycker på "details" s&a[…]

Ja det var ju lugnande iaf :-) fick lite panik d&[…]

Kanske är en svag pubkt på elmotorn d&a[…]

Fick du ordning på missljudet i motorn?? Vet[…]