Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av skyking
SirDuke skrev: Efter 2 månaders väntan fick jag i dag besked om att kontrollavgiften avskrivits och att "skyltningen i området kommer att ses över". Dock med det roliga tillägget "Detta ska ses som en engångsföreteelse och någon ytterligare avskrivning av liknande skäl kommer inte att ske." :roll:
Jag tolkar det som att de var snälla den här gången och att jag i fortsättningen inte ska parkera enligt skyltningen utan jag ska tacksamt följa deras påhittade osynliga regler :lol:
Jo, de brukar tydligen ibland försöka få det till att framstå som att de avskriver det av ren snällhet när de upptäcker att de skitit i det blå skåpet. Så man kan tolka det som "Oj! Vi har visst skyltat fel och kan inte kräva dig på pengar, men innan vi rättat till skyltningen så kommer vi försöka kräva pengar på andra som parkerar enligt befintlig skyltning (går det så går det)."
Jag har flera kollegor som också fått kontrollavgift felaktigt, men de brukar betala. Så det finns ju inget skäl för p-bolaget att skylta om, skulle väl kosta en hel del. Ett i-landsproblem och förlåt att jag sticker ut hakan men det är lite osolidariskt att bilister som vet att de har rätt ändå betalar, det blir skevt och inget lärotillfälle för p-bolaget och svårare för oss andra att få rätt.
Tack så länge och glad sommar! 8)
Men det är väl det minsta man kan kräva av ett P-bolag att de bekostar att sätta upp korrekt skyltning - hur skulle det annars se ut? Skyltarna kostar ju tusentals kronor och det skulle vara en välkommen besparing ifall de inte behövde skylta utan bara behövde springa omkring och lappa bilar - isht med tanke på att det skulle bli fler bilar att lappa ifall det inte var skyltat.
av SirDuke
Men det är väl det minsta man kan kräva av ett P-bolag att de bekostar att sätta upp korrekt skyltning - hur skulle det annars se ut? Skyltarna kostar ju tusentals kronor och det skulle vara en välkommen besparing ifall de inte behövde skylta utan bara behövde springa omkring och lappa bilar - isht med tanke på att det skulle bli fler bilar att lappa ifall det inte var skyltat.
Jag har pratat med markägaren som rycker på axlarna och säger att p-bolaget sköter det hela, p-bolaget anser ju att det egentligen är p-förbud, kunderna får böter och betalar snällt... Finns väl inte incitament att byta dyra skyltar då.
av Surkart
Jag har länge förundrats över att parkeringsbolag har så dålig kunskap om både skyltning och parkeringsregler.
De borde ju vara proffs, då detta är deras huvudsyssla. Men de kan nästan ingenting om parkering.

Jag snubblade över ett gammalt rättsfall där två parkeringsbolag var i luven på varandra.
Det ena parkeringsbolaget parkerade och det andra debiterade kontrollavgift.
Det vandrade ända upp i HD eftersom de inte kunde komma överens om hur parkeriingsrreglerna skulle tolkas.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har pratat med markägaren som rycker på axlarna och säger att p-bolaget sköter det hela
Förmodligen får han provision på böterna.
av SirDuke
erikn skrev:
Jag har pratat med markägaren som rycker på axlarna och säger att p-bolaget sköter det hela
Ja och inte bara det: Jag begärde ut deras avtal och det visade sig något oväntat att markägaren får ALLA kontrollavgiftspengar. P-bolaget å sin sida får en fast ersättning. Jag trodde det snarare brukade vara tvärtom. Och jag förstår inte varför p-bolaget är så jäkla tjurigt och oresonligt när de ändå inte tjänar en enda extra krona på att hålla på och käbbla.
Kan vara ett ovanligt avtal för jag jobbar i offentlig verksamhet så det finns säkert etiska regler.
av Surkart
SirDuke skrev:
erikn skrev:
Ja och inte bara det: Jag begärde ut deras avtal och det visade sig något oväntat att markägaren får ALLA kontrollavgiftspengar. P-bolaget å sin sida får en fast ersättning. Jag trodde det snarare brukade vara tvärtom. Och jag förstår inte varför p-bolaget är så jäkla tjurigt och oresonligt när de ändå inte tjänar en enda extra krona på att hålla på och käbbla.
Kan vara ett ovanligt avtal för jag jobbar i offentlig verksamhet så det finns säkert etiska regler.
Det är nog ett ovanligt avtal, men ett avtal som följer Svenska Parkeringsföreningens etiska regler.
Det kan nog bero på att det är en offentlig markägare.
Personligen tycker jag att det är så det ska vara.

När det gäller tjurigheten. Kan det vara så att ett annat bolag (t.ex. Hojab) köpt kontrollavgiften, och förlorar pengar om de inte får in pengarna?
av Marjan
Hej,

Vad gäller om man parkerar utanför angivna p-platser. Förmodar att det är privat tomtmark eftersom det är Q-Park som sköter övervakning.
Kan de utfärda en avgift eftersom de inte anger p-zonförbud?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Guligan
Surkart skrev: Jag snubblade över ett gammalt rättsfall där två parkeringsbolag var i luven på varandra.
Det vandrade ända upp i HD eftersom de inte kunde komma överens om hur parkeriingsrreglerna skulle tolkas.
Menar du att det ena bolaget satte kontrollavgift på det andra bolagets tjänstebil? Ingen kollegial ryggdunkning där alltså... 8)
av Surkart
Om infarten 'är skyltad med P-skylt kan man stå utanför markerad plats, om det inte finns en P-förbudsskylt just där.
Om infarten är skyltad med P-förbud område (tidigare P-förbud Zon) så får man bara parkera på platser med P-skyltar.
Men oavsett det så får man inte stå med ett hjul innanför och ett hjul utanför en ruta.
Jag har haft en strid om detta med Carpark/Q-park. De stämde mig i tingsrätten men gav upp innan muntlig förhandling.
Det kan vara bra att veta att om ett parkeringsbolag hotar med inkasso, behöver de inte fullfälja.
Om de hotar med stämning, måste de fullfölja.
av Surkart
Guligan skrev:
Surkart skrev: Jag snubblade över ett gammalt rättsfall där två parkeringsbolag var i luven på varandra.
Menar du att det ena bolaget satte kontrollavgift på det andra bolagets tjänstebil? Ingen kollegial ryggdunkning där alltså... 8)
Ja det menar jag.
Striden handlade om huruvida platsen kunde betraktas som privat mark eller om det skulle anses vara allmän mark.
På privat mark kan ett parkeringsbolag utfärda kontrollavgift, medan det ska vara parkeringsböter/felparkeringsavgift på allmän plats.
Jag kommer inte ihåg hur det slutade.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 85

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]