Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

surkart hatar verkligen q-park.. kul å se :)

Jag var med i en grupp som utbildade poliser att lappa.. det roliga var att det var civilpoliser.

Detta är naturligtvis inget vanligt. Det var endast till för att störa svarttaxiåkare då det är i princip omöjligt att fälla den för det dom egentligen skulle åka dit för.

vad gäller tillståndet i göteborg.. skulle tro att du är rökt.. tyvärr..
Personligen är för att utrusta även de kommunala tjänstemännen med kamera!
absolutjoxs skrev:surkart hatar verkligen q-park.. kul å se :)
Det är sant att jag tycker oerhört illa om Q-Park men egentligen inte deras parkeringsvakter.
Parkeringsvakterna kan ju inte hjälpa att de inte utrustats med förmågan att fatta vad de håller på med.

Får jag passa på att slå ett slag för den automatiska parkeringsskivan, autoPARKtime http://www.autoparktime.se.
Jag har haft sådana i några år. De förlänger inte parkeringstiden men gör att man slipper glömma P-skivan.
Men köp inte den med dörrkontakt. Jag har kvaddat två sådana kontakter och enligt återförsäljaren går det inte att fixa. Det finns en med rörelsesensor. När man stannat bilen så tar det några sekunder innan den ställer in sig på nästa halvtimme. Den ger ju tyvärr inte någon garanti mot hungriga parkeringsvakter som behöver sin bonus. De har nog förmågan att blunda ibland. Men jag har i varje fall inte åkt på kontrollavgift för glömd skiva. Däremot har jag en granne som åkte på kontrollavgift för dubbla skivor (Q-Park). Han visste att hans autoPARKtime inte fungerade beroende på att batteriet var slut och hade därför lagt en vanlig skiva i fönstret. Som sagt, parkeringsvakten ansåg att det var dubbla skivor trots att den ena inte visade någon tid.

När det gäller de två trasiga ska jag försöka löda fast ett tungrelä och sätta en magnet i dörren. Om det funkar ger jag dem till barnen.
autoPARKtime låter intressant. Kanske man slår till :wink:

Edit: Är inte lika intresserad nu när jag såg prislappen... :| Det är helt enkelt inte värt det
Jag brukar avråda folk att använda digitala p-skivor.

1. Andra som använder bilen än den som installerat modulen kan lägga upp en p-skiva, därmed dubbla p-skivor. Lika så om du med den installerad använder en annan bil. Du har inte en tanke på p-skiva och får böter.

2. Öppnar man dörren under en och samma parkering, kanske bara lämnar en kasse, påbörjas en ny tid. har man otur så kan man få böter för att ändrat p-skivan under samma parkering.

3. Modulen är elektronisk och därför inte felfri, dörrkontakten är inte prefekt och kan strula. Batteriet tar slut mm.

4. När det är omställning för sommar och vintertid måste man ställa om den manuellt. Bilklockan är den som folk ställer om sist av alla och den digitala p-skivan ställs nog inte in speciellt snabbt dne heller. Tänk er att ni ställer er på en p-skiveparkering 2 veckor efter tidsomställningen, vem tänker på det då?

5. Den är ful, har en ful sladd och kostar mycket.
Delar av det du skriver kan nog vara sant men jag tror inte du sett den modell jag använder.

Den har ingen sladd. Den har en accelerometer och reagerar på rörelser. Jag har försökt att skaka bilen för att se om den reagerade på det men det gjorde den inte. Man kan stänga och öppna dörrar hur mycket som helst utan att den ställer om sig. Jag håller med om att modellen med sladd och dörrkontakt inte var lyckad.

Enligt bruksanvisningen ska den själv ställa om sig mellan sommar- och vintertid. När jag tänker till så har den gjort det för jag kollade i veckan vilken tid den ställt in utan att tänka på sommar/vinter-tid.

Däremot har den en tendens att sacka lite så jag lär nog få ställa den gissningsvis två gånger om året. Då kan jag passa på att kolla så den inte varnar för dåligt batteri också, vilket den gör. Där ligger kanske ett annat problem. Batteriet ska räcka i två år men man bör nog byta varje år för att vara säker. Risken är nog i mitt fall relativt stor att jag glömmer att byta batteri.

När det gäller dubbla skivor så ser jag egentligen inte risken. Orsaken till att man inte får ha dubbla skivor är att det i så fall inte går att avgöra vilken tid som gäller om de står på olika tid. Men i det fall du nämner bör de ju ha hamnat på samma tid om den som lägger skivan ställer in rätt tid. Menar du att parkeringsvakter normalt lappar även om skivorna har samma tid. Det låter ju orimligt eftersom det inte kan finnas något missförstånd då. Det står visserligen på baksidan av den P-skiva jag sett att det inte får finnas mer än en, men jag har aldrig sett någon lagparagraf eller parkeringsbestämmelse som stöder detta (om de står inställda på samma tid). Finns någon sådan som jag missat?

Jag skulle dessutom bestrida om det var privat mark med hänvisning till LKOP "10 § Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut
kontrollavgift, får avgiften inte tas ut."

Risken att lägga dubbla skivor är ju också beroende på familjesituation. I mitt fall är risken så gott som obefintlig. De enda som någonsin lånat min bil hittills vet mycket väl att jag har autoparktime.

Sedan kan jag ju hålla med föregående talare om att den är rätt dyr. Jag tror att jag gav nästan 450 kronor för min, men för mig som gammal (jag är så gammal att jag till och med har barnbarnsbarn) och glömsk är den oumbärlig.
En liten uppdatering.

Jag förlorade ärendet i tingsrätten. Tydligen så är det helt okej av Q-Park att ha ett namn på entreprenörsskylten (Q-Park) och ett annat på biljettautomaten (CarPark). Advokaten yrkade b.la på att de gått ut med reklam om sitt namnbyte, att jag som parkerande till följd av detta borde ha gissat rätt eller ringt telefonnumret på entreprenörstavlan vid osäkerhet.

Vidare är området enligt tingsrätten skyltat enligt vägmärkesförordningen (vilket det säkerligen är, dock synnerligen förvillande enligt mig).

Trist och man blir ju förbannad, dock behöver jag endast betala boten plus en ansökningsavgift på 450kr så jag hoppas att andra inte blir avskräckta ifrån att prova sina fall i domstol. Med detta i åtanke kan jag ändå mysa en stund åt den skadeglädje som uppstår inom mig då Q-Park garanterat fått betala mer för att driva detta ärende än mig.

Man undrar ju var gränserna går i sådana här fall. Det känns som Q-Park försöker skylta så otydligt de kan men ändå hålla sig inom lagens gränser? Finns det inga regler för att själva automaterna ska vara synliga och uppmärkta med rätt namn? Kan de hänga upp en helt anonym automat i ett träd sålänge de sätter upp en pil som visar vägen? Vad säger ni LKOP-kunniga?

//wiik
wiik skrev:En liten uppdatering.

Jag förlorade ärendet i tingsrätten. Tydligen så är det helt okej av Q-Park att ha ett namn på entreprenörsskylten (Q-Park) och ett annat på biljettautomaten (CarPark). Advokaten yrkade b.la på att de gått ut med reklam om sitt namnbyte, att jag som parkerande till följd av detta borde ha gissat rätt eller ringt telefonnumret på entreprenörstavlan vid osäkerhet.

Vidare är området enligt tingsrätten skyltat enligt vägmärkesförordningen (vilket det säkerligen är, dock synnerligen förvillande enligt mig).

Trist och man blir ju förbannad, dock behöver jag endast betala boten plus en ansökningsavgift på 450kr så jag hoppas att andra inte blir avskräckta ifrån att prova sina fall i domstol. Med detta i åtanke kan jag ändå mysa en stund åt den skadeglädje som uppstår inom mig då Q-Park garanterat fått betala mer för att driva detta ärende än mig.

Man undrar ju var gränserna går i sådana här fall. Det känns som Q-Park försöker skylta så otydligt de kan men ändå hålla sig inom lagens gränser? Finns det inga regler för att själva automaterna ska vara synliga och uppmärkta med rätt namn? Kan de hänga upp en helt anonym automat i ett träd sålänge de sätter upp en pil som visar vägen? Vad säger ni LKOP-kunniga?

//wiik
Både trist och förvånande att du förlorade. Jag är rädd att det gör mer ont i själen än i plånboken.

Tyvärr är inte styrkeförhållandet jämnt mellan bolag och privatperson. Om en privatperson ska använda advokat blir det så dyrt att det är ohållbart. Jag såg en läkare i ett TV-program som tagit hjälp av advokat och vunnit, men det kostade 10.000 kronor.

Jag hoppas att du publicerar domen när den kommer skriftligt så att vi andra kan lära av den.

Enligt LKOP ska skyltninngen vara tydlig, och som du beskrivit den så var den inte det. Därmed har jag svårt att förstå att domstolen kan ha kommit fram till att att villkoren i LKOP var uppfyllda. Jag undrar om det skulle stå pall för en fortsättning i hovrätten, men det lär vi väl tyvärr aldrig få veta.

En tanke som slår mig är om vi (bilister) är för godtrogna. Vi kanske förlitar oss på att domstolen kan lagen (i det här fallet parkeringsbestämmelser och LKOP). Jag tror att vi måste utgå från att domstolen inte kan ett dugg om relevanta lagar och regler, och tydligt tala om för domstolen vad lag och parkeringsbestämmelser säger.

När parkeringsbolagets advokat dillar om tidningsannonser så tror jag att han gör det för att han förstår att han alltför enkelt kan dupera domstolen. Han flyttar helt enkelt fokus från sakfrågan (som inte har någonting med tidningsannonser att göra) och över till något helt irrelevant. Och vi bilister har inte tillräckligt förstånd att flytta tillbaka domstolens fokus till fakta.

Jag tror vi måste vara inställda på att undervisa domstolen om vad som gäller för att vinna.

Sedan tycker jag att regeringen borde fortsätta arbetet med parkeringsutredningen. Som jag ser det var det stora målet med parkeringsgutredningen att jämna ut styrkebalansen mellan parkeringsbolag och bilist. Nuvarande regering har lagt locket på när det gäller parkeringsutredningen med hänvisning till att parkeringsbolagen sköter sig så bra att inget behöver göras. Om man läser parkeringsutredningen inser man att det inte alls är så.

När det gäller utmärkning av automat finns följande i TSVFS 1984:032:
"För utmärkning av biljettautomat bör skylt med text "Biljettautomat" sättas intill automaten. Skylten bör vara väl synlig från samtliga fordons-platser."

Jag har inte hittat något om att företagets namn ska stå på automaten men om det gör det borde det vara självklart att det är rätt namn. Dillandet om att man kan ringa och fråga tycker jag är helt fel. Jag har skrivit flera mail till Q-Parks kundtjänst med frågor om vad som gäller på vissa parkeringsplatser och inte fått ett enda svar.

En av mail-frågorna var för övrigt om en Q-Park parkeringsautomat där skylten innenför fönstret gldit ner så att en del av telefonnumret inte gick att läsa. Som sagt, jag fick inget svar.
En annan fråga om parkeringsautomater.

Jag parkerade vid Kista-mässan. Normalt brukar jag betala parkering med mynt men i det här fallet skulle det kosta 80 kronor och så mycket mynt hade jag inte med mig. Därför betalade jag med kort.

På väg tillbaka till bilen började jag fundera över vad som gällde och av den orsaken vandrade jag tillbaka till automaten. Där framgick att man var tvungen att dra kreditkortet även när man lämnade parkeringen.

Den här typen av arrangemang är ju vanligt nid parkeringsgarage där man styr bomen med kortet vid utfarten. Där går det ju inte att missa att dra kortet när man lämnar parkeringen. I det här fallet fanns inga bommar vare sig vid infart eller utfart så det är alltför lätt att missa vid utfart.

Jag läste reglerna och kom ihåg att dra kortet vid utfarten men min fråga är: Är det någon som vet hur länge Q-park drar pengar för folk som missar att dra kortet vid utfart? Drar de pengar ända tills man kommer på det själv kan det ju handla om flera tusen.
Du kommer i så fall att bli debiterad enligt maxtaxan på automaten. Kan handla om ett dygn eller så, det varierar.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 85
Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]

Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]