wiik skrev:En liten uppdatering.
Jag förlorade ärendet i tingsrätten. Tydligen så är det helt okej av Q-Park att ha ett namn på entreprenörsskylten (Q-Park) och ett annat på biljettautomaten (CarPark). Advokaten yrkade b.la på att de gått ut med reklam om sitt namnbyte, att jag som parkerande till följd av detta borde ha gissat rätt eller ringt telefonnumret på entreprenörstavlan vid osäkerhet.
Vidare är området enligt tingsrätten skyltat enligt vägmärkesförordningen (vilket det säkerligen är, dock synnerligen förvillande enligt mig).
Trist och man blir ju förbannad, dock behöver jag endast betala boten plus en ansökningsavgift på 450kr så jag hoppas att andra inte blir avskräckta ifrån att prova sina fall i domstol. Med detta i åtanke kan jag ändå mysa en stund åt den skadeglädje som uppstår inom mig då Q-Park garanterat fått betala mer för att driva detta ärende än mig.
Man undrar ju var gränserna går i sådana här fall. Det känns som Q-Park försöker skylta så otydligt de kan men ändå hålla sig inom lagens gränser? Finns det inga regler för att själva automaterna ska vara synliga och uppmärkta med rätt namn? Kan de hänga upp en helt anonym automat i ett träd sålänge de sätter upp en pil som visar vägen? Vad säger ni LKOP-kunniga?
//wiik
Både trist och förvånande att du förlorade. Jag är rädd att det gör mer ont i själen än i plånboken.
Tyvärr är inte styrkeförhållandet jämnt mellan bolag och privatperson. Om en privatperson ska använda advokat blir det så dyrt att det är ohållbart. Jag såg en läkare i ett TV-program som tagit hjälp av advokat och vunnit, men det kostade 10.000 kronor.
Jag hoppas att du publicerar domen när den kommer skriftligt så att vi andra kan lära av den.
Enligt LKOP ska skyltninngen vara tydlig, och som du beskrivit den så var den inte det. Därmed har jag svårt att förstå att domstolen kan ha kommit fram till att att villkoren i LKOP var uppfyllda. Jag undrar om det skulle stå pall för en fortsättning i hovrätten, men det lär vi väl tyvärr aldrig få veta.
En tanke som slår mig är om vi (bilister) är för godtrogna. Vi kanske förlitar oss på att domstolen kan lagen (i det här fallet parkeringsbestämmelser och LKOP). Jag tror att vi måste utgå från att domstolen inte kan ett dugg om relevanta lagar och regler, och tydligt tala om för domstolen vad lag och parkeringsbestämmelser säger.
När parkeringsbolagets advokat dillar om tidningsannonser så tror jag att han gör det för att han förstår att han alltför enkelt kan dupera domstolen. Han flyttar helt enkelt fokus från sakfrågan (som inte har någonting med tidningsannonser att göra) och över till något helt irrelevant. Och vi bilister har inte tillräckligt förstånd att flytta tillbaka domstolens fokus till fakta.
Jag tror vi måste vara inställda på att undervisa domstolen om vad som gäller för att vinna.
Sedan tycker jag att regeringen borde fortsätta arbetet med parkeringsutredningen. Som jag ser det var det stora målet med parkeringsgutredningen att jämna ut styrkebalansen mellan parkeringsbolag och bilist. Nuvarande regering har lagt locket på när det gäller parkeringsutredningen med hänvisning till att parkeringsbolagen sköter sig så bra att inget behöver göras. Om man läser parkeringsutredningen inser man att det inte alls är så.
När det gäller utmärkning av automat finns följande i TSVFS 1984:032:
"För utmärkning av biljettautomat bör skylt med text "Biljettautomat" sättas intill automaten. Skylten bör vara väl synlig från samtliga fordons-platser."
Jag har inte hittat något om att företagets namn ska stå på automaten men om det gör det borde det vara självklart att det är rätt namn. Dillandet om att man kan ringa och fråga tycker jag är helt fel. Jag har skrivit flera mail till Q-Parks kundtjänst med frågor om vad som gäller på vissa parkeringsplatser och inte fått ett enda svar.
En av mail-frågorna var för övrigt om en Q-Park parkeringsautomat där skylten innenför fönstret gldit ner så att en del av telefonnumret inte gick att läsa. Som sagt, jag fick inget svar.