Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Nu är det ju inte bara milen som påverkar en bil. Men visst vill Volvo, eller deras auktorserade verkstäder, tjäna pengar, skulle inte du vilja det om du driver ett företag? Sedan har du detta med garantier. De vill kanske se det objekt de ger garantier för någon gång i mitten av garantitiden. En bil som är 5 år har inga garantier kvar. det som är kvar skulle ju kunna vara maskinskadedelen i bilförsäkringen. Så om du väljer att serva bilen själv får du nog dokumentera att du gjort det "på ett fackmannamässigt sätt". Sedan har aldrig jag behövt betala mer än 2242:- för en basservice, varav c:a 1200:- är reservdelar och olja. Men enda anledningen till att serva själv, som jag ser det, är att man tycker det är kul, inte för att spara 1000:-. :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Skobes Flen.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men är det en Basservice du skall göra, och inte en Underhållsservice :?:
Användarvisningsbild
av Skruffel
Bra fråga, bilen har rullat 13500 mil och ska in nu på service då bilen larmar och säger "Dags att boka Service" när man startar och stänger av motorn. Enligt Bilia som jag pratade med i höstas var det en basservice vid 14800 mil som gällde. Blir inte klok på detta...
Skruffel skrev:Bra fråga, bilen har rullat 13500 mil och ska in nu på service då bilen larmar och säger "Dags att boka Service" när man startar och stänger av motorn. Enligt Bilia som jag pratade med i höstas var det en basservice vid 14800 mil som gällde. Blir inte klok på detta...
Den varnar för att det var ett år sedan den servades.
av monarped111
vi har 3 bilar i vårat hushåll, som ja servar själv o byter bromsar kamrem mm.
vet inte va de skulle kosta på ett år.
men mer än tusen kronor i alla fall.
har även en 745 -88a som jag haft i 16 år ,som gått 47 tusen mil,som ja servat o reparerat själv i alla år med endast delar o olja från biltema.
har no tjänat minst 50 tusen bara på den under dessa år.
kan man serva själv så gör de.finns mycke pengar o tjäna.
har en v50 d2 2011 som gått 6000 mil som fick sin sista service på verkstad i sommras.
kommer serva den själv framöver.
Användarvisningsbild
av joel80
Om man inte servar bilar åt andra och tar betalt utan bara åt sig själv har jag svårt att se hur man ska kunna tjäna pengar...
Däremot har du troligen sparar många sköna tusenlappar på din kunskap att själv kunna serva bilarna.. Och det verkar ju gått rätt bra med tanke på 47000 mil! :)

Det jag skulle göra på en V50 från 2011 om jag själv kunde serva hemma är i allafall att åka in med den på verkstan nån gång ibland för att få mjukvaror uppgraderade. :)
av monarped111
a mjukvaruuppdateringar får ja no åka in me.
har aldrig haft nån bil innan som behöver de.
o nu va de ju fråga om service, o de sparar man kanske inte så mycke på.
men tex kamrem mm där ligger de stora pengar o tjäna om man kan själv.
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]